Annons:
Etikett06-djurskyddsfrågor
Läst 3411 ggr
[Kaningalen1234]
2013-10-14 22:19

Är djur saker?

Tugga lite på det? Är djur saker eller djur? Ex, kaniner! Ett bra ex! Jämför en kanin med en nalle! Du bestämmer när du ska lyfta nallen, var deg ska vara, när den får följa med dig och vart och när du har tekoppen party! Lite så är det med kaniner. Du bestämmer var det ska bo, hur deras hem ska se ut mm. Vilda kaniner däremot, får springa fritt och bestämma över sig själva. Själv har jag inget riktigt svar, i vissa kanin hem kan jag knappt se skillnad på djur och sak. I andra ser jag stor skillnad. Det är olika! Rösta på ditt svar och MOTIVERA! (:

Annons:
[Victoria93]
2013-10-14 22:29
#1

Så som vissa handskas med sina djur tycker jag de verkar vara som en "sak"….att sitta i en bur och bli upplyft någon gång ibland är inte stor skillnad från ett gossedjur. Däremot kaniner som bor ute/ inne i stor bur, där de får springa fritt och får massor av kärlek, de behandlas som levande varelser :)

[Kaningalen1234]
2013-10-14 22:38
#2

Håller med dig helt #1 bra skrivet där!

mogfarm
2013-10-14 22:40
#3

Vissa behandlar ju sina djur som saker. Men de är levande och kännande individer och det är synd att det ens ska behöva spekuleras om det. /Monica.

[Kaningalen1234]
2013-10-14 22:40
#4

Bra sagt du med #3 ni formulerar er bra!

[00emi07]
2013-10-14 23:14
#5

Jag kan tycka att djur är saker, som vissa folk behandlar dem. Men, får det tillräckligt med utrymme samt kärlek så anser jag att de räknas som djur

farido13
2013-10-18 23:07
#6

Asså jag menar att djur är som vi då menar jag att alla ska behandlas likadant eftersom alla är lika värda.

Annons:
MissTiburtius
2013-10-20 21:52
#7

Inte för att hacka ner på reptiler, men för mig som har en pojkvän med ormar som jag för övrigt börja tycka är obehagliga, så ser jag dem som levande prydnadssaker och inte djur. 😐
Det är ju inget djur man kan gulli gulla med och överösa med kärlek och de är mest i sitt terrarium. Och väldigt stilla…..fast han har skaffat geckos, som jag anser är mer av ett djur då de faktiskt rör på sig när man går förbi.

[Mi-rand-a]
2013-10-22 20:26
#8

Kaniner är ett dåligt exempel enligt mig, de går inte att tvinga dem vara på ett å samma ställe, de möblerar om sina hem m.m och så är de ju med alla djur, de är aldrig som en nalle men hos många blir de lika bortglömda som leksaker.

Fridaaaa
2013-10-24 22:18
#9

Djur är levande ting, inga saker/föremål.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Moa-]
2013-10-26 16:25
#10

Strikt juridiskt är djur att beakta som ting, hoppas dock att inte människor i det vardagliga livet ser dem så…

[JollyJustin]
2013-11-07 17:03
#11

Jag HATAR verkligen att djur heter it på engelska.

I sverige säger vi också den om vi inte vet vad det är för kön.

De borde  kallas för hen x(

ähnchen
2013-11-09 19:30
#12

För mig personligen är djur djur, individer med egna personlighetsdrag. Enligt lagen anses de dock som saker. Och vissa människor behandlar de som precis det. De klär på sina djur, sätter smycket i pälsen på de som om de vore dockor och tvingar de att göra precis det människan vill när människan vill. 

Acceptans och förståelse för att djur är varelser med känslor och behov ökar dock, dels tack vare den flod av information som idag finns lätt tillgänglig. Så hopp finns inför framtiden. 🙂

Mina djur (degus) bor i bur, så de kan inte välja att uppehålla sig precis var som helst. Då skulle de gnaga sönder hela huset. De var omplaceringar som hade det sämre innan. Nu bor de i alla fall i en stor bur med mycket att klättra på och gömma sig i. De får daglig aktivering och jag respekterar när de inte vill ha med mig att göra, vilket i och för sig händer sällan då de är väldigt sociala. De är definitivt en del av min "flock", ingen sak som jag kan göra med vad jag vill.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

indra-bus
2013-11-21 18:59
#13

Ja många djur behandlas som saker.

Speciellt mat djur. De lever för att bli mat eller ge mjölk.

Kalvar tas från kon som råmar förtvivlat efter den i flera dygn. Tänk att behöva stå o bli mjölkad varje dag.

För mig är alla djur individer o inga saker.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
Tarotstollan
2013-11-27 03:20
#14

Djur är djur och sällskapsdjur är för mig familjemedlemmar!
Alla djur skall behandlas väl och ses som individer med olika personligheter.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Whippetgerbilen
2013-11-27 17:53
#15

Många djur behandlas som saker tex kändishundar som måste ha en massa prinsses saker på sig! Mina djur är mina vänner och familjemedlemmar som #14 säger! Jag gör allt för dom!

Dogs is my world ♥

[AnnaFannyKarolina93]
2013-12-12 22:45
#16

I princip kan du göra vad som helst med saker. Din mobiltelefon är en sak och den kan du slänga i väggen, det är slöseri med pengar men ni förstår tanken. Man kan i princip göra precis vad som helst med saker.

Djur är inga saker. Vi kanske inte vet allt om djur, hur mycket personlighet de har eller hur de tänker. Men djur har fysiska behov, vilket redan där skiljer de från saker. Men för utom det kan man se att djur har känslor. Man har gjort ett experiment med en apa. Man presentera apan för två olika "mammor". En mamma var gjord av järn men kunde ge apan mat. Den andra mamman var mjuk och varm, men kunde inte ge någon mat. Trots det valde apan den mjuka mamman större delen av tiden trots att den egentligen inte gav någon som helst möjlighet för överlevnad.

Djur skapar kanske inte känslomässiga band på samma sätt som människor gör, de kanske inte sätter samma vikt eller ser på det som vi gör. Men djur har känslor, de har en känsla av samhörighet med varandra och med människor som behandlar de väl. Min mammas Golden Retriever fick när hon blev äldre för sig att jag var hennes valp, onödig detalj men rolig. Som många andra säger är djur som familj. Precis som med familj, och med vilken levande varelse som helst behandlar man de inte som saker. För de är inte saker, de är djur och det är en väldigt stor skillnad.

Tuva-Lena
2014-01-12 11:23
#17

Djur är levande varelser, men djur. Jag tycker att man skall behandla djuren utifrån deras naturliga beteende i vilt tillstånd, så långt det är möjligt. Vissa djur är mer sociala än andra och behöver mycket omtanke och *klapp o gull*, andra djur är mer enstöringar och då måste man respektera även det. Det viktiga är att man försöker efterlikna deras naturliga miljö och livsvillkor så mycket som möjligt. Djuren vi väljer att skaffa fyller en funktion för oss människor och behandlar vi dem med deras naturliga behov i åtanke, så ger dom oss så mycket mer tillbaka. :)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tjeja
2014-01-12 13:02
#18

För mig är även djur individer!

Själar med personligheter. Att de sedan juridiskt går att äga som saker gör dem inte mindre till individer med känslor och upplevelser för det!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Moa-]
2014-01-12 14:13
#19

Tjeja; även människor har ju gått att äga genom historien… =P Däremot tror jag att det systemet har influerat hur dessa individer beaktats…

Tjeja
2014-01-12 14:33
#20

#19 Moa, ja precis! Det är just så det är tyvärr!

Däremot kanske jag tycker det skulle vara att ta i att ge djur "rösträtt" etc men de skulle minst ha rätt att betraktas med samma respekt som barn!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[Moa-]
2014-01-12 16:24
#21

Tjeja; ja, rösträtt känns som ploj, däremot att göra den liknelsen och dumförklara förslaget så gör vi en värdering… Däremot bör både barn och djur respekteras, men utifrån sina egna förutsättningar. 

Sedan är det skillnad, det går inte att komma ifrån, människor måste prioriteras före djur i många lägen. Däremot måste grundläggande respekt alltid föreligga.

Tjeja
2014-01-12 16:28
#22

Ja precis, varje individ behöver respekteras utifrån dennes förutsättningar. Och ja.. man är ju alltid "sig själv närmast", som det heter.. D v s, man prioriterar alltid sig själv när det är nödvändigt, alltid sin familj framför andra när det behövs och så klart sin egen ras (människorna) framför andra djur när det gäller.

Det hindrar inte på något sätt att man respekterar varje individ utifrån de förutsättningar som finns för det! 🙂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[AnnaFannyKarolina93]
2014-01-13 08:58
#23

#22

#21

Tycker att ni tar upp väldigt intressanta punkter. Idag ser vi på de som "ägde människor" som om de var dumma i huvudet i brist på bättre uttryck. Man förstår liksom inte hur de tyckte att de kunde göra så. Kanske kommer (förhoppningsvis) många att se på djurhållningen om ett antal år och se att vi inte var så värst bra på det heller. Nu är Sverige väldigt bra på det här med just djur jämfört med länder som Japan, Kina m.m. men det är ett väldigt hopp mellan "de bästa" länderna och "de sämsta". 

Sedan som ni säger, djur är alltid djur vilket ger de andra förutsättningar. Det handlar liksom inte om att behandla djur som människor för det skulle inte heller bli rätt, däremot handlar det om respekt gentemot levande varelser. Det är kanske mycket som skiljer djur och människor åt men vi har också en hel del gemensamt :)

[Moa-]
2014-01-13 17:32
#24

AnnaFannyKarolina93; har du besökt en grisfarm i Sverige? Ett hönseri? Ett slakteri? Om inte så skulle jag rekommendera att du väntar lite med att hylla svensk djurhållning… =P

[AnnaFannyKarolina93]
2014-01-16 08:58
#25

#24 Jag menar inte att vi har riktigt bra djurhållning på allt eller att vi är en förebild, men däremot jämfört med Japan, och många andra länder där så ligger vi ju lite före. Självklart har vi precis som alla andra länder mycket som kan / borde förbättras men jämfört med många andra är vi relativt duktiga på många områden även om det inte är just alla :) 

Allt beror som sagt på vad man jämför med.

[EllenAlicia]
2014-01-28 20:40
#26

Djur är djur :)

Lavèn
2014-01-31 23:25
#27

Gjur är djur! OCh det måste vi påminna oss om när barn familjerna inte vill ha kvar det djuret för den kanske betädd sig som ett djur när barnet lyfte sig och den blev rädd!

Även hatar jag när folk hanskas med hästar o rider ut helt själva o massa så. Klart de är säkert jätte snälla men det är flyktdjur!!! 

Fast jag älskar ju djur för det här deras egena vilja och alla personligheter! 😃

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Annons:
tlover
2014-03-27 17:57
#28

håller med #3

l'm back

[Stockholmsbruden]
2015-03-14 13:46
#29

I t.ex japan är en liten kampfisk, ödla eller liten sköldpadda i en påse du hänger på nycklarna inget annat än en prydnad.

Tjeja
2015-03-14 13:50
#30

Djur är lika mycket saker som du och jag…

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

uz00x
2015-03-14 13:54
#31

Djur tycker och tänker, jag bestämmer inte över min kanin, vill de inte, vill den inte, tycker den något är tråkigt kommer jag inte köpa hem det igen. den bor fritt i rummet osv osv. Håller  alla fall inte med om att det skulle vara saker, även om de kan behandlas som det.

Fridaaaa
2015-03-14 13:55
#32

#30 Vi är inte saker, och är inte djur heller (även vi är djur)

För mig är sak = materiellt ting. Det är inte djur/människorr

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tjeja
2015-03-14 13:58
#33

#32… det är just det som är poängen… djur är lika mycket saker som människor är

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Fridaaaa
2015-03-14 14:00
#34

#33 Och som jag skrev är varken vi eller djur saker. Eller hur menar du?
Djur är lika lite saker precis som vi

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
*~HamsterHamster~*
2015-03-14 14:11
#35

#34 haha det är ju det som var grejen. 

"… det är just det som är poängen… djur är lika mycket saker som människor är"

Nämligen inte alls ;) tror det menas på det viset =)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Whippet
2015-03-14 14:16
#36

Djur ska behandlas som djur ska behandlas inte som gosedjur som små barn flänger i väggar golv drar i osv.

I'm out Vilar huvudet i handen

Mona22
2015-03-14 15:07
#37

Enligt lag är djur saker . När man säljer en kattunge tex som uppfödare (det är man vid första kullen) har man samma ansvar som man sålde ett kylskåp. Personligen är mina djur familjemedlemmar.

Fridaaaa
2015-03-14 15:16
#38

#37 Ja dessvärre räknas dem till det, Skulle varit annat med djur anser jag

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tjeja
2015-03-14 16:45
#39

Precis Fridaakesson som Hamsterhamster skriver i #35

Vi är ju inga saker.. alltså är inte djur det heller!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Trollan92
2015-03-14 19:28
#40

Varför kommer detta inlägget upp på min logg hela tiden? Aldrig vart inne på denna sidan eller kommenterat här :o

*~HamsterHamster~*
2015-03-14 19:58
#41

#40 trådstarten är ju ganska länge sedan du kanske valde ett av alternativen ^^

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Annons:
Trollan92
2015-03-14 20:02
#42

#41 Sant, men varför kan man inte se röstningar m.m genom mobil? :o

elina.k
2015-07-06 14:03
#43

Djur är djur, men djur behandlas som saker.

1800 talet  gav rättigheter åt slavar.

1900 talet gav rättigheter till kvinnor.

Jag hoppas jag kan skriva att 2000 talet gav rättigheter till djur. 

Upp till toppen
Annons: