Annons:
Etikett14-övrigt
Läst 1577 ggr
Honestyisdead
2011-08-13 19:19

Katt från katthem gravid?

En jag känner hämtade i dagarna hem en katthona från ett katthem. I papperna stod det att hon var steriliserad. Men nu har dom märkt att brösten är ovanligt stora, och magen likaså.

De ska till veterinär nästa vecka för spruta och kommer då kolla upp om hon är gravid. Om det visar sig att så är fallet, vad kan dom då göra? Anmäla för felaktig information?

Annons:
Mari
2011-08-13 22:48
#1

Oj! Det har jag ingen aning om hur man går till väga.

Hade det varit jag så hade jag självklart först och främst tagit kontakt med katthemmet och berättat att man misstänker att katten är dräktig och höra hur de då ställer sig till det när de sagt att hon redan är kastrerad. Sedan om det visar sig vara så att hon är dräktig så hade jag tagit kontakt med katthemmet igen och berättat detta.

Jag vet inte riktigt vart man kan anmäla? Till polisen? Jag vet inte om jag hade velat kräva något av katthemmet mer än att de kanske skulle ta och betala en del av kastreringen eller hitta nya hem till kattungarna om det väljs att de ska behållas. De allra flesta djurhem har det väldigt kärvt både ekonomiskt och med plats åt katter.

Helt klart tycker jag att om det är ett seriöst katthem att de på något sätt försöker rätta till detta problem som blivit om hon nu är dräktig. Håll oss gärna uppdaterade om hur det går

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Honestyisdead
2011-08-13 22:50
#2

Dom har försökt ta kontakt med hemmet, men ingen har svarat i tele på 3 dagar. Tack för ditt svar :)

Jag undrar dock om dom kommer klara av att ta hand om kattungar. Dom är väldigt gamla och har långt gången KOL. Jag hoppas katten inteär gravid!!

UlrikaD
2011-08-14 22:33
#3

Fråga inne på hittekatter.ifokus om de har kännedom om just detta katthemmet. Vet att det var en tråd för ett tag sen om ett liknande fall. De har koll på hur man gör när man har med katthem att göra.

Om honan är dräktig så kan hon kastreras nu och fostren plockas bort.

[Ai-chan]
2011-08-16 19:05
#4

Om hon är steriliserad bara och inte kastrerad, så kanske hon hade blivit gravid innan sterilisering - beror ju hur länge hon har vart inne. Eller så kanske tagit fel katt eller om den hade fel info skylt eller något.

Honestyisdead
2011-08-16 19:09
#5

Dom var hos veterinär idag och han sa att hon till 95% säkerhet inte är gravid?
Vadå 95% Varför var han inte säker undrar då jag.

[Ai-chan]
2011-08-16 20:12
#6

Antar att det är samma sak som hos människor. inget är 100%

Annons:
Mari
2011-08-16 22:22
#7

Borde inte en veterinär kunna se om katten är kastrerad eller inte? Kan man inte se sånt på tex. ultraljud? Gör man ultraljud så bör man väl även se om där finns några foster eller ej?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Honestyisdead
2011-08-16 23:14
#8

#7 Han hade tydligen bara kollat om det fanns ett ärr efter OP, och det fanns det.

martdat
2011-08-22 11:07
#9

om man enbart steriliserar o iinte kastrera så kan äggledarna växa ihop ijen har jag läst nånstanns.. men undrar om någon alls steriliserar  nufötiden,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Alexej
2011-09-01 08:25
#10

Tror inte att någon veterinär sterilisera längre. Har katten inga vaccineringspapper? Där finns också datum för kastreringen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: