Annons:
Etikett13-djurhem-ifokus
Läst 2670 ggr
thildatessie
7/5/11, 9:33 AM

Din omplaceringsverksamhet

Berätta lite om din verksamhet. Hur startade det, vart (lokal)? hur har det utvecklats?vilka djur omplaceras? Hur går pappersarbetet till? kommer någon myndighet på besök för att kolla skötseln? Är det en verksamhet eller en förening (vad är skillnaden?? )

Allt man kan tänkas vilja veta, planerar att starta omplaceringsverksamhet omnågot år om allt går som det är tänkt, kommer då att ha dem flesta sorters smådjur :)

Annons:
Mari
7/5/11, 12:18 PM
#1

Skillnaden mellan verksamhet och förening är i mina ögon följande:

verksamhet = att man driver det i syfte att tjäna pengar, tex. hunddagis, djurpensionat. Jag känner detta som att det är en eller två personer som driver detta.

förening = man arbetar ideellt och helt utan vinstsyfte. Är man en förening brukar det vara flera personer inblandade i skötseln av djuren och själva arbetet kring föreningens uppbyggnad.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

thildatessie
7/7/11, 9:48 PM
#2

#1 ok, ville att personer med omplaceringshem skulle berätta men ok :) men en verksamhet kan man ju isf ha som hobby då? jag tycker inte att man måste tjäna på den..

Mari
7/7/11, 10:18 PM
#3

Att omplacera djur är inget man direkt tjänar på då dethela tiden är omkostnader som blir dyrare än vad man får in på själva omplaceringen :-)

Jag driver inget eget omplaceringshem men sitter med i styrelsen för ett djurskydd (förening) som snart har ett färdigt katthem. Kan inte berätta så mkt om det med dina frågor tyvärr då vi inte hållt på så länge. Men det omplaceras bara katter i dagsläget, länsstyrelsen är den som man måste söka tillstånd hos och de vill komma ut och kika på lokalerna för att man ska få godkänt.

Det är mycket pappersabete, mer än vad man först tror. Katterna ska registreras, det ska skrivas papper för jourhem, överlåtelse, köpekontrakt och en massa annat. Alla pengar som kommer in ska bokföras, lika de pengar man lägger ut. Det ska även skickas ut information till medlemmarna i föreningen, uppdateras på hemsidan och facebook, skrivas blogg och annonseras.

Jag vet att det iaf finns en här på sajten som bedriver omplaceringshem för smådjur, jag hoppas att hon snart ser detta och skriver lite om hur hon går till väga :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

wolfgirl82
7/8/11, 6:43 PM
#4

Kan väl berätta lite om vårt omplaceringshem som snart har funnits i 1 år.

Vi startade det hela i Augusti förra året med att börja leta efter tillbehör och burar.

På så sätt fick vi även kontakt med den första som lämnade in till oss.

Vi tar emot Kaniner & Gnagare. Än så länge är har vi bara fått in Kaniner & Marsvin.

Marsvin är det djur som snabbast hittar hem medan kaninerna sitter längre hos oss men ibland har någon kanin tur och hittar hem fort.

Vi har nu sista tiden växt snabbt (lite för snabbt) och från att ha haft djuren uppe i lgh använder vi nu hobby rummet i källaren sedan någon månad tillbaka(snäll förening)
Dock jagar vi en lokal för fullt för att kunna ha bättre utrymme och även då se till att ordna tillstånd för omplaceringen eftersom människor från hela landet börjat höra av sig. Nu sist kom det upp tre marsvinshanar från Stockholm hit till oss.

Vi har ett papper som de som lämnar in fyller i med så mkt uppgifter de bara kan lämna om djuret (svårare när det är upphittade djur) så att vi vet lite om djurets personlighet och vanor. Allt för att djuret skall må så bra som det bara går här hos oss i väntan på sitt nya hem. Samt att vi tar ut en inlämningskostnad för att täcka LITE av det vi får lägga ut på djuren.

Sedan har vi ett litet adoptionsavtal som den familjen som adopterar får skriva på och lova några saker. Sedan försöker vi hålla kontakt med de som adopterar för att se att allt fungerar bra och att alla trivs med varandra.
Skulle det inte fungera så får djuret återvända hit till oss istället för att hamna på ytterligare ett nytt ställe utan då får de komma hit i väntan på nästa och förhoppningsvis rätt hem.

Jag kallar omplaceringen för en verksamhet eftersom det bara är jag och sambon som håller på med det hela. Dock går vi långt ifrån plus på det hela (senaste igår var vi med en kanin till veterinären och notan slutade på 938:- med medicin och då är han ej färdigbehandlad utan ska på återbesök om två veckor).

Det är mkt jobb men jag älskar att hålla på med djuren och allt runt omkring.

Vi har hittills haft väldig tur med att hitta oftast bra hem till djuren och haft massa trevliga människor som har skänkt burar, tillbehör, spån, hö, pellets m.m. till oss.

Just nu är det stilla på adoptioner men det är sommar så det är inte så konstigt.

I skrivande stund har vi 6 st kaniner och 3 st marsvin inne som söker hem så hela min semester ska jag mysa EXTRA mkt med djuren. :)

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

thildatessie
7/8/11, 8:28 PM
#5

#3 okej, jo det klart att det blir utgifter och inte inkomster. Men jag hade tänkt det i en liten skala och endast som hobby, alltså inget intresse av att tjäna på det :) vad roligt :) lycka till

thildatessie
7/8/11, 8:32 PM
#6

#4 gud vad mysigt! precis så jag vill ha det. Har även tur att flytta till hus nu, vilket innebär mer plats  för ev verksamhet samt bod ute och planer på att bygga eget litet hus för omplaceringen ( vet att det är dyrt, men det är inte heller något som jag planerar att göra inom dem närmsta åren, får se hur det blir med jobb och familj ) Lycka till med allt! Har kollat på din hemsida, mycket fin

Annons:
Upp till toppen
Annons: