Annons:
Etikett14-övrigt
Läst 5609 ggr
Browny
6/6/11, 3:36 PM

Övergiven ankunge! Vad göra!?

Hej!

Jag vet inte om jag har placerat den här frågan rätt, men det är lite bråttom!

Jag bor strax intill en liten privat "hamn" och när jag och familjen skulle gå ner dit idag gick det runt en äldre dam där med något i handen. Det visade sig vara en ankunge som hennes katt fått tag på, inte dödat eller skadat synligt och som hon sedan tagit ifrån katten. Nu skulle hon försöka hitta dess mamma och syskon, men varken vi eller hon hade sett några änder här på evigheter! En och annan dopping, lite gäss, någon svan och ett gäng fiskmåsar finns det dock. Eftersom det finns hur mycket vass som helst nära hamnen finns det dock en chans att det finns andra fåglar där. Jag och familjen rådde damen att släppa ut den i vattnet och hoppas på att mamman kallade den till sig eller tvärt om. Det simmade genast iväg till vassen, men efter sisådär en fem minuter hade det simmat ut från vassen och satt sig mitt på en sten och kväkte olyckligt. Eftersom fiskmåsar äter sådana som honom var han väldigt utsatt där. Så jag och min bror gick bort dit och han simmade lugnt in till vassen igen. Vi gick bort därifrån några minuter men gick snart tillbaka igen för att kolla till honom; han satt kvar. Så vi satt där typ 5 meter ifrån honom en bra stund (han satt liksom ute i vattnet, och gick inte att komma åt). Vi hoppades på att han kanske kunde komma närmare så att vi kunde fånga in honom och släppa ut honom på ett lite öppnare vatten (med vass i närheten) där vi sett några doppingar med bo. Efter en bra stund utan resultat hörde vi något som lät som ett kväkande från en and (är dock inte säker, lät väldigt lågt) och i samband med det råkade min bror kliva på en kvist så att den knäcktes. Ankungen simmade då längre in i vassen och vi trodde att han hört sin mamma och simmat till henne. Men typ ytterligare typ en kvart senare gick vi dit för att kolla igen, och ankungen satt kvar… Vad ska jag göra nu!? Jag vet att jag kanske borde strunta i den, låta mamman förhoppningsvis hitta den eller låta naturen ha sig gång (att den blir uppäten av en fiskmås eller dör av något annat). Men jag känner mig ansvarig för honom på något sätt nu… Jag tänkte kolla till honom några fler gånger idag för att se om mamman har hämtat honom. Jag har förresten döpt honom till Anders. Några tips eller råd?

/Browny

Annons:
Nali
6/6/11, 7:19 PM
#1

finns många som har ankor som husdjur, om ni har en damm så kan ni fånga in ankungen där och ha honom i dammen tills han växt till sig.

[Ai-chan]
6/6/11, 8:10 PM
#2

#1 Olagligt att ta in vilda djur.

Nali
6/6/11, 8:31 PM
#3

#2 inte om hon har tillstånd väll?

Mari
6/7/11, 9:34 AM
#4

#3 Det är olagligt att ta in vilda djur. Vanliga ankor som folk brukar ha i dammar är oftast vanliga tamankor, har själv haft några.

Vad man kan göra är att ringa polisen, de kan hänvisa en vidare till vad man kan göra. Eller en veterinär, de kanske kan hänvisa vidare till någon viltjour eller liknande som brukar ta hand om skadade vilda djur, denna andunge, antar att det är en andunge, är för liten för att klara sig själv. Tar inte fiskmåsar eller en annan fågel denne lille så tar säkert någon stor fisk den..

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Upp till toppen
Annons: