Annons:
Etikett14-övrigt
Läst 2208 ggr
[Moollan]
5/20/11, 12:02 PM

Starta omplaceringshem

Hur går man tillväga? Vad bör man tänka på?
Jag skulle vilja starta ett mindre för utomhuskaniner, har stor trädgård där man hade kunnat ha stora burar som hade passat bra till detta.

Vill ha någon att bolla ideér med! :)

Annons:
Tina
5/20/11, 4:28 PM
#1

Jag råder dig att kontakta din länsstyrelse, det är de som kan ge dig tillstånd att omplacera ett större antal djur och de bör även kunna ge dig råd och veta vad som gäller.

Viktigt är att du har en ekonomi som gör att du har möjlighet att ge alla kaniner veterinärvård när de behöver det, det kan bli en stor utgift när som helst - därför är en bra och stabil buffert viktig. 
En omplaceringsverksamhet går sällan i vinst, det kan hända att du själv behöver lägga ut flera hundralappar på djuren och verksamheten varje månad. Dessutom tycker jag personligen att ett mål att kastrera kaninerna skulle vara lämpligt, för att minska kaninaveln.

Har du den tid och det engagemang som krävs för att driva ett omplaceringshem? Det är sällan en dans på rosor. Vanvårdade/skadade/sjuka djur kan komma in och det kan ta flera månader innan djuret blir omplacerat. Om de nya ägarna av någon anledning inte kan ha kvar kaninen längre är det lämpligt om kaninen kan komma tillbaka till dig.

Lycka till om du väljer att starta ett omplaceringshem!

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

[Moollan]
5/20/11, 5:41 PM
#2

Jag hade inte tänkt mig att ha många djur inne, kanske 4-5 st! Just för att kunna ge alla det som dom behöver under tiden som dom är här, som du säger. Behövs tillstånd även då? Det är absolut inte mening att tjäna pengar :) har bara ett stort djurhjärta och känner att jag vill göra goda gärningar.

Tina
5/20/11, 5:59 PM
#3

Det är ganska osäkert på vad som gäller ang. tillstånd. Själv har jag inte kollat upp det riktigt, men jag ska själv ta mig an det i framtiden när jag också planerar att starta ett litet omplaceringshem. :-)
Det handlar om hur många djur/burar du omplacerar per år. Det kan ju vara säkrast att höra med länsstyrelsen.

Tycker att det är ett jättebra initiativ av dig! Kaninen är ett av de mest utsatta sällskapsdjuren vi har. Det avlas "hej vilt" och många kaniner släpps ut, dumpas eller avlivas då det helt enkelt finns för många kaniner i förhållande till hem.

Ett av omplaceringshemmens viktigaste uppgifter, enligt mig, är att sprida information. Information om djuren man omplacerar och djurens status överlag. Därför är det förstås viktigt att kunna mycket och vara insatt i exempelvis kaniner, om man vill omplacera kaniner. 
Att någon behöver omplacera sitt djur tyder på att något gått fel, något som förmodligen skulle kunna ha förhindrats. Det är omplaceringshemmens jobb att placera ut djuren hos familjer/personer där chansen verkar liten att något går fel och förhindra att något går fel i framtiden genom att informera och även skriva kontrakt för att vara så säker som möjligt på att familjen/personen förstår vad de ger sig in i.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

[Moollan]
5/20/11, 6:48 PM
#4

Jag ska höra med länsstyrelsen för säkerhetsskull.
Vi har mätt upp burar idag och tittat lite på vad det hade kostat att tillverka och köpa material. Burarna kommer bli 2x4 meter grästerräng per kanin med ett bohus på 100x50 cm som är både vind/vatten och snötåligt. 

Nackdelen med utomhus kan jag tycka är att jag inte kommer kunna ta emot innekaniner på vintern, men de som kommer hit kommer ju få gott om utrymme under tiden som är här. 
Är dom vanvårdade och inte mår bra psykiskt så är den stora ytan nog bara positivt i återhämtningen. Tycker att alltför många kaniner bor på små ytor och sover i sitt egna bajs.

Informationen kan jag hålla med dig om är otroligt viktigt. Jobbade i en djuraffär ett tag där jag verkligen fick upp ögonen för hur LITE folk kan om de djur som de köper och hur de ska bo. 1 av 10 visste hur de skulle ha det… Deprimerande!

Mari
5/20/11, 10:13 PM
#5

Jag tycker du har fått jättebra svar från Tina :-)

Jag rekomenderar också att ta kontakt med länsstyrelsen, även om det kanske inte behövs tillstånd för att omplacera en liten del kaniner om året så kan man få bra information om hur utrymmena ska byggas på bästa sätt. Jag upplever också omplaceringshem för smådjur som mer seriösa om de har tillstånd eller iallafall kontakt med länsstyrelsen.

Det är verkligen deprimernade att folk vet så lite om djur de köper :-(

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Moollan]
5/20/11, 11:06 PM
#6

Jag har skickat iväg ett mail till länsstyrelsen nu där jag beskrev situationen, miljöbeskrivning, målet och syftet. Hoppas på svar snart :) är otroligt nyfiken på svaret!!

Annons:
Mari
5/20/11, 11:21 PM
#7

Bra Malin! Skrattande Jag är också nyfiken på svar Oskyldig

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Upp till toppen
Annons: