Annons:
Etikett14-övrigt
Läst 1960 ggr
[Ai-chan]
3/18/11, 6:46 PM

Vilda djur -> Husdjur

Allt flera vilda/exotiska djur blir vanligare husdjur. Redan finns det väldigt väldigt väldigt mycket utomlands där de tillåter en massa olika slags djur som husdjur. Men blir även mer och mer här i Sverige tycker jag.

När tycker ni att det har gått över gränsen om att ha "vilda/exotiska djur" som husdjur? Finns det nå speciella arter som ni anser hör hemma i det vilda, och inte som husdjur?

Om ni inte har en gräns, varför?
…"Människan är gud"?

Lägger sig inte människan i allt för mycket i naturen och i det vilda, plockar hem djur, tämjer & gör till husdjur osv osv? Och på så vis flyttas djur ut ur ursprungsländer, hamnar här och där, och till sist antagligen förstör det landets naturike. Som ex förvildade tam katter, räv, förvildade hundar osv redan har gjort.

Räcker det inte med de djur vi redan har, eller måste man altid ha något extremare? Är det för nyfikenhetens skull eller för att sticka ut? eller kanske känna sig som ja, gud eller hur man ska säga?

Visst finns det många fina vilda djur som man vill ha. Men vore det inte bäst att låta dom vara i naturen där det är vackrast att se dem? Och ta hand om de husdjur som redan finns?

Vissa områden kan jag tänka mig att ta in vilda djur. Så som utrottningshotade vilda djur, men så att man kan avla och för att sedan släppa ut. Men det ska göras i landet, reservat, bra djurparker, osv.

Men jag blir så chockad över att folk tar in så många djur. Ja, jag vet att det finns uppfödningar och alla inte tas in ifrån vilda. Men ifrån grunden så kommer det ifrån det vilda. Jag tycker synd om dom. För att till sist blir dom säkert som de husdjur som redan finns. Slängs ut när man lessnat, slutar att tar hand om dom osv. Plus att jag tycker det är trevligast och härligast att ha dom i naturen. Där de hör hemma. Inte bland människor.

Jag vet att de flesta alla djur varit vilda en gång. Men en del har det gått så långt med så att det inte går att göra något mera med det. Så göra det bästa utav det då.

Men ja. Jag känner en sån sorg över de vilda djuren och naturen. Jag känner att människan förstör alldelse för mycket och lägger sig i. Där vi inte änns hör hemma.

Mena inget illa. Men var tvungen att skriva av mig!

Annons:
Mari
3/20/11, 12:04 AM
#1

Jag vet inte riktigt hur jag tycker och tänker här..

Som jag förstått så har man väl inte riktigt vilda djur som husdjur? Utan det måste väl vara mer ovanliga djur du menar?

Jag får någon slags förknippning i huvudet när jag läser om detta med de djur man ser på zoo, de skulle man väl också kunna tänka är liknande som att man som privatperson har dessa djur?

som sagt jag är inte insatt så rätta mig gärrna om jag har fel men jag tror inte att man "gullar" med dessa djur lika som man gör med tex. en hund eller katt utan man har dem mest för att man ska titta på dem - oj det lät verkligen fel men ni förstår kanske hur jag menar?
Man har dem av en anledning, kanske att man föder upp för att det finns dåligt av just det djuret.

Jag tänker ju också på att alla våra vanliga husdjur en gång varit vilda..

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Ai-chan]
3/20/11, 9:30 AM
#2

Självklart är inte dom direkt tagen från det vilda. Men är inte så länge sedan antagligen heller. Som tex skunkar, serval, kapybara, osv. Nu är ju som tur är de flesta djur inte tillåten här i landet ännu. Men det kommer väll.
Men en del djur är faktiskt tillåten med som Kapybara.

Men ja, finns väll djur som är direkt tagen ifrån det vilda med som har blivit till husdjur.

Mari
3/20/11, 11:39 AM
#3

Bara man sköter dem så de mår bra så tycker jag nog att det är ok att ha dem som husdjur :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Ai-chan]
3/20/11, 12:07 PM
#4

Ok. Tycker du att det är okey att ha vilket djur som helst som husdjur då, så länge man sköter dom bra? 

Man får ju inte ha svenska djur som husdjur. Och en del andra. Men drar ändå bara fram nå random exempel just nu.
Men ja, som tiger? antilop? varg? Räv? puma? örn? noshörning? Ja, det finns ju så många djur.
Även om en del djur inte tillåts just nu att ha som husdjur så kommer det säkert en dag för det med.

Mari
3/20/11, 12:17 PM
#5

Vore rätt coolt att ha en noshörning som husdjur men jag tror inte det är något djur som passar bra till det FlörtTungan ute

Men nej, det är inte ok att ta vilket djur som helst, det jag menade är att de djur som redan finns som husdjur är ok, alltså de där lite ovanligare (kan inga namn)

Tiger finns det väl som husdjur? Lika apor i olika sorter men som jag förstått så är det inte ok i alla länder att som privatperson ha hand om dem.

Ja jag vet inte, jag kanske inte bör skriva något när jag inte är insatt eller har en klar bild över hur jag tycker. Men egentligen tycker jag nog att det skulle vara ok att ha vilket djur som helst bara man tar hand om det på rätt sätt. Men ska man tänka vidare så kan ju vem som helst ha husdjur och även de vanliga husdjuren lider illa av okunskap och illvilja hos de som har hand om dem.

Men jag tror heller inte att det går att förbjuda att ha djur som husdjur, varesig det är vanliga raser eller ovanliga. För någonstans i världen så kommer det ändå vara lagligt eller att man har dem ändå.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Ai-chan]
3/20/11, 12:35 PM
#6

Ja, visst vore noshörning det. Toppen som vakthund! Tänk om man gick med en sån på stan. hihi. Man kan nog känna sig säker allafall.

Jag tycker att djur hör hemma i skogen. Inte hos hemska människor. 
Förstås inte de tamdjur som vi har nu som katt, hund, kanin, marsvin, hamster, råtta, osv osv. Då det är alldelse förstört. Om man skulle släppa ut såna djur så skulle det bli katastrof och som det redan är på en hel del platser.

Men jag tycker att det är så tråkigt att människor ska förstöra så mycket och tar vad som helst till husdjur. Inte låter det vilda vara.
Plus att de djuren kommer att hamna hos okunskap. Och bli som katt och kanin osv är idag.

Plus att, borde man inte sköta om de tam djur som redan finns överflöd utav och som inte tas om hand, innan man skaffar sig flera?

Självklart, svårt att förbjuda och förändra en massa. Men om man hjälps åt så får man gå små steg frammåt. Sakta men säkert kan det bli förändringar.
Man kan inte rädda alla, men någon kan man. Och man måste göra sitt bästa.

Jag tycker inte att det är rätt att ta vilda djur och sätta i bur. De hör inte hemma här i samhället. De hör hemma i naturen där de kan vara de och leva sitt naturliga vis i sin naturliga miljö.
Slippa djurhandel, slippa djur hamnar i okunskap händer, slippa sitta i ex bur osv. De får vara fria i frihet.
Bästa är att se djur i sin naturliga miljö.

Annons:
[Mimsynims]
3/26/11, 11:53 PM
#7

#0 Jag håller med dig, tycker det är hemskt! =(

De arter som det "gått för långt med", som nu är framavlade för att passa som husdjur, de är det som det är med. Det gör mig inget, för deras vilda förfäder ligger långt bort i leden.

Men jag förstår inte varför människan måste hitta nya arter att ta in som husdjur hela tiden? Som för något år sedan såg jag en artikel om den afrikanska pygméigelkotten som nu har importerats till Sverige för att fungera som husdjur. Varför? Tror en av de nämna anledningarna var för att den passar allergiker, men för mig är det inte ett tillräckligt bra skäl…

Ja, det finns tigrar, lejon, leoparder etc. som lever som "husdjur" i bla USA (lagligt tyvärr) men generellt sett har de ju inte ens i närheten av ett bra liv.

Visste inte att kapybara var tillåtet, där ser man.. Kan iofs föreställa mig att det inte är alltför svårt att ge dom en hyfsat bra miljö, men jag har svårt att förstå (som vanligt) varför…

Ursäkta, men det här ett ämne som stör mig med.. =(

Ska väl samtidigt tillägga att när jag var yngre fascinerades och var ibland lite sugen på diverse exotiska djur (som idag nog inte klassas som direkt exotiska) men just för att jag tycker det i grunden är fel, övergav jag sådana tankar.

Vad gäller att förbjuda… För mig är det självklart att man kan och kanske borde förbjuda specifika arter. Visst, det kanske inte är förbjudet överallt, men om Sverige börjar kanske trenden fortsätter i andra länder, vilket kanske i slutändan gör att dessa arter förbjuds i länder där det tidigare var tillåtet. Nån måste vara först…

Upp till toppen
Annons: