Annons:
Etikett14-övrigt
Läst 2223 ggr
[Ai-chan]
2011-03-17 21:52

Kalla Fakta ikväll!

Lite OT kanske? Inte vet jag. Men kände att det kanske passade in hit lite.

Kalla Fakta på 4an ikväll, nå flera som såg det? När tycker ni att det har gått för långt för att hjälpa djur?

Jag tycker: Nej till rullstol och låtsasben på djur! Även djur som trebent. Allafall hos dom flesta, lätta - småa hundar Ok kanske. Beror även på hunden. Men inte hos större och tyngre hundar. Eller andra djur. Tycker inte heller att katter är lämpliga som trebent. Visst, en del skulle säkert klara sig fint fint. Men jag ser det inte humant för en katt som vill hoppa runt och är smidiga djur som behöver sina alla kroppsdelar. Och varför småa & lätta hundar kan vara ok? För att jag tror dom klarar sig bästa som tre bent.
Men inte tunga djur eller djur behöver använda alla sina ben.

Inte heller njurplantation (absolut inte ifrån friska hemlösa djur till djur sjuka djur med ägare!!), dra ut klor, byta tänder till stifft o en massa sån jäkla skit! Det är bara sjukt!!

Annons:
Mari
2011-03-17 22:01
#1

nej då detta tillhör ämnet Flört

Jag är inte så insatt på rullstolar/proteser men funderar lite hur du tänker med att inte stora/tunga djur borde ha detta? Varför inte?

Jag är som sagt inte så insatt men jag kan i nuläget inte se något större fel att låta en katt amputera ett ben, känner man katten sedan innan och vet att de kan må bra av ett mer stillfullt liv och själva operationen samt tiden efteråt så ser jag inget fel med det, likaså med hundar. Rullstol har jag dock lite svårt att se poängen med även om jag har sett flera hundar som har denna konstruktion och ser så himla glada och nöjda ut.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Ai-chan]
2011-03-17 22:24
#2

Oj, förlåt. Kanske inte skrev tydligt. Skyller på feber och en massa skit!

Tänkte större hundar som trebent bara - utan rullstol och protes.
Tänker att dom behöver alla sina fyra ben för att bära sig just pga dom är tunga =) Jag skulle inte amputera en Irl Varghund, mastiff, St. Bern… , newfoundland, eller någon sån hund allafall. =) Skulle heller aldrig amuptera en vinthund överhuvudtaget.

Visst, en del katter är redan stillsamma och alldelse ja, lugna. Så dom skulle nog inte göra så mkt väsen efteråt heller - så ja, dom kanske. Men en katt med fart så skulle jag ha svårt att låta gå som trebent. Men ja, man får väll se vad katten är för karaktär.

Men protes och rullstol skulle jag inte göra då jag känner att djur inte är robotar eller försöks/forsknings-objekt eller vad man ska säga. Känns som att dom inte tillåts vara djur längre. ^^

Men självklart har jag funderat en hel del ikväll om hur jag skulle göra om en av mina 3 katter skulle skada ett ben (och dom är ju mitt liv), man skulle vara tvungen att amputera bort det benet om katten ska fortsätta leva. Eller om man skulle låta katten somna in. Faktiskt så hade/har jag väldigt beslutsångest för svaret på det. Men det lutar mest mot avlivning, då jag tycker att det vore humanast för det. Och skulle få springa hel gå gröna fält. Som jag inbillar att djurhimmlen är som. Men sen så börjar man tänka i alla fall,, men men men… Skulle jag klara av att avliva tex Tindra om hon ser helt frisk och pigg ut annars, utan att bara benet som är i vägen. Så då börjar man tänka på möjligheterna. Och funderar på, skulle jag verkligen klara av att avliva henne då eller någon av dom andra? Så ja, det är väldigt svårt att besluta något sånt. Så jag gav upp tankarna för jag kände att jag inte kom någon vart. :P Men jag tycker ändå inte att ett liv för katt är på tre bent. När dom tycker om att springa runt en massa, hoppa upp över allt, klättra osv. Och jag tänker då att dom behöver alla sina fyra ben då till det.
Men om man skulle ha tre bent katt så ska man då absolut ha den som inomhus katt, och inte låta den att gå ute.

Jag har också tanken att låta fåglar flyga. Inte ta bort en vinge för att den är bruten och sedan låta den leva vidare.

Jag är inte så förtjust i att klippa vingar på fåglar överhuvudtaget så. Tycker att man ska låta dom flyga, just pga, ja, dom är ju fåglar. ^^ … På tal om inget! =)

Men sen så, hur skulle man göra med ett blint djur tex? ex en katt, marsvin, hund, eller något annat djur, som blir helt plötsligt blind på båda ögonen. Avliva eller låta leva?

[cala02]
2011-03-18 11:44
#3

Jag kände till en trebent ladugårdskatt som levde och mådde bra. Lite konstigt om man skulle göra sig av med den bara för den var trebent. Visst hade den inte lika lätt som andra katter men den mådde bra ändå. Vi gör ju inte av med enbenta människor fast de inte kan hoppa lika högt som tvåbenta eller springa lika fort.

[Ai-chan]
2011-03-18 13:31
#4

Nu är det ju stor skillnad mellan katt och människa. Så jag tänker inte änns säga något till den exempel du tog.

En katt som går ute behöver skydda sig.

Såg ett program på animal planet där dom tog in en skadad hjort, amputerade ett ben, och släppte sedan ut hjorten i skogen igen som trebent. Ett djur som går ute anser jag behöver alla fyra benen för att skydda sig, springa iväg (och även behålla balansen för det), klättra, riva, eller något. Även för att kunna jaga osv. Med jaga beror ju förstås vilket tass ex på katt som man har tagit bort. Jaga med en fram tass, det funkar inte så bra.  

Den hjorten som dom hade tagit in skulle dom ha avlivat.

[cala02]
2011-03-20 18:03
#5

Tror ändå att ett handikappat djur kan få ett värdigt liv. Katthonan jag nämnde levde i tre år och fungerade bra tillsammans med en massa andra katter. På en bondgård uppstår revirstrider och många ska dela på födan som finns. Hon klarade sig på att jaga och sno lite mjölk då och då. De veckor vi var där så fick hon kattmat också, precis som de andra som kom till vår stuga.

Mari
2011-03-20 21:16
#6

#5 Var detta en katt som var född utan ben eller var det amputerat?
Jag tycker det låter konstigt isåfall att man kostar på en amputering på en katt som man sedan inte ser till får tillräckligt med mat?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
[cala02]
2011-03-20 21:31
#7

#6

Den hade nog varit med om en olycka. Det var ingen ordning på katterna på det stället. nu är det drygt 35 år sedan så man visste inte så mycket själv och hur det skulle vara. Det är mycket som blivit bättre de sista åren. Min katt jag har nu är handikappad, 1,5 cm kortare på det ena bakbenet. Han har nog inte full rörlighet men har inga problem heller. Enligt veterinärerna ska det inte vara något problem.

Mari
2011-03-20 22:05
#8

Nu när jag tänker efter så vet jag ju om minst ett blint marsvin samt ett marsvin med amputerat ben och båda mår jättebra och har lärt sig leva med sina handikapp.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Ailurofil
2011-04-24 16:27
#9

Man känner sitt djur bäst. Tror man på att djuret klarar sig med tre ben så varför inte? Varför ge upp pga att ett ben saknas? Nä, jag hade kämpat för mina pälsbollar :)

Lupin
2011-04-25 22:52
#10

Det kanske inte riktigt hör hit, men jag har lite tam igelkottar här hemma. Men tyvärr så var det så att en utav mina honor råkade skada sig så att vi fick lov att åka in med henne och amputera bort ett av hennes bakben. Och jag var lite orolig för just den ni skriver att hon inte skulle kunna klara sig lika bra rörelsemessigt och så. Men hon springer lika bra som dom andra, klättrar jätte fint. Ja det synns inte alls på hennes rörelser alls. Så här vart det ett lyckat resultat iaf. Hon är en pigg och jätte lycklig liten kotte.

www.vovvensdagis.se

Falurven
2011-04-26 22:37
#11

Intressant ämne! Kan tänka mig att det finns många olika åsikter om detta, så försök att hålla en god ton. Förstår vad du menar TS, med att man inte ska gå för lång när man ska "hjälpa" djur.

Vet ett exempel då en hund blev överkörd av ett tåg och överlevde. Hennes matte störtade runt i sverige och frågade flera veterinärer om hunden gick att rädda, men alla skakade på huvudet.
Men denna kvinnan fortsatte att leta efter någon som kunde ta sig an att operera en hund som krossat ryggraden totalt. Allt detta medan hunden fortfarande lever och har ont.

Nä. Vid det tillfället tycker jag att det är stopp redan vid första veterinärbesöket. För mycket lidande…

Mvh Nathalie

Upp till toppen
Annons: