06. Djurskyddsfrågor

Omplaceringshem för Gnagare

2011-03-10 17:20 #0 av: [Mharya]

I sommar kommer jag inreda min friggebod till ett eget litet rum med isolering och hela köret. Det hela kommer bli ett väldigt spännande projekt. Eftersom jag har ett stort intresse för djur och har ägt djur hela livet, speciellt ganagre, så funderar jag på att driva ett eget omplaceringshem för gnagare. Gnagarna skulle få bo i ett speciellt "ganagarsäkert" hus i olika burar och få kärlek varje dag. 

Jag är 16 år (om två veckor dock) och börjar på gymnasie snart med intiktning djurvård, vilket kommer göra att jag får rätt till att ge djur läkemedel själv, ett stort +. Just nu bor det två råttor och två hundar hemma hos mig, men har haft ett flertal hamstrar, kaniner och liknande under mina år. Jag känner att jag vill göra nytta, för det behövs fler som hjälper de utsatta djuren. Självklart kommer jag få hjälp utav mina föräldrar, vänner och syskon med detta.

Tror ni att jag är en lämplig "omplacerare"? Kommer det bli dyrt? Är det något man bör tänka på?

Svara ärligt nu på alla frågor, tacksam för svar. :)    

Anmäl
2011-03-10 19:55 #1 av: Mari

Det jag har märkt av är att man väldigt lätt "fastnar" för djuret och då har svårt att lämna iväg dem till nya ägare. Risken finns då att man "bunkrar" upp med många djur som man sedan kanske inte har tid eller råd att behålla. så tänk nog över detta.

Jag är osäker på hur det är med tillstånd, jag tror att man bör ha tillstånd från länsstyrelssen om man omplacerar fler än ett visst antal djur/burar per år, ta gärna kontakt med länsstyrelsen i ditt län för att höra om det är något du behöver bekymra dig om.

Det kan bli en kostsam historia om du får in ett djur med smitta. Se därför till att du kan ha de nya djuren i karantän, där har jag för mig att de bör sitta i runt 2 veckor för att man ska kunna se eventuella sjukdommar eller ohyra och därmed kunna behandla. Tänk också på att mat kostar, även burmaterial så som spån eller vad man vill använda sig av.

Jag tycker också att det är viktigt att man inte bara tar emot djuren gratis, utan att de som lämnar in får betala en liten summa så att dom känner att dom inte bara kan lämna djuren hos dig och sedan skaffa nya en tid senare. Likaså med dom som ska adoptera av dig tycker jag bör betala en summa. Kolla runt med lite andra omplaceringsverksamheter om hur de går tillväga.

Fortsätt gärna och skriv här, jag är väldigt nyfiken på hur det går för dig :-)

Anmäl
2011-03-10 21:09 #2 av: [Mharya]

Tack så mycket. :) Har tänkt på allt du skrev, speciellt det där med att fastna för djuren. ;) Men jag tror att jag kommer klara det. För "bunkrar" jag upp mig med djur kommer jag inte ha tid med alla, så det är bättre för dem att komma till hem som älskar dem. :)

Jag håller med om att dem måste betala en summa, speciellt dem som ska adoptera djuren.

Tack än en gång! :D Tänkvärda saker!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.