Annons:
Etikett14-övrigt
Läst 1559 ggr
ParaKiss
11/21/08, 3:53 PM

Mardröm kan bli sann. Astma?!

Nu ska jag berätta min lilla kortfattade historia om dem senaste månaderna för mig. Och att jag tror att en utav mina värsta mardrömmar kan bli sann.

Sen tidiga september månad har jag haft ont i halsen och hostad. Fick en förkyldning. Förkyldning med täppt i näsan och febern o allt möjligt och det försvann. men hostan var kvar. Veckorna blev till månader. En gång spydde jag. Sprack blodkärl så att båda ögonen blev alldelse blodiga. Blodet försvann ifrån ögonen efter några få veckor. Men hostan har fortsatt vidare. Har testat host tabbletter. Lugnade ner sig lite. Men fortsatte. Under tiden med hostan har man även då haft kväljningar/uppstöttningar, även då och då svårt att andas. Andas tungt. Hostan har den senaste veckorna blivit värre igen. Igår spydde jag igen. Och idag ringde vi till sjukhuset rådgivningen. Under helgen ska jag även host tabbletter och dricka varma drycker. Om det inte har försvunnit till början av nästa vecka så ska jag åka bort i några dagar. Till ett djur fritt hem. Dvs till farmor o farfar. Och vara där i några få dagar då. Om det blivit bättre då, så då kan det bero pga astma för djuren. Spånet och höet främst tydligen.

Och om det är så. Så vet jag inte vad jag ska göra med mina älsklingar. Bor i en 2a (67 kvm). Jag har båder katter, marsvin, igelkott, gerbiler & hamster hos mig. Även lite foderinsekter. Katterna vägrar jag göra av me. Men det ska jag nog inte behöva göra av med heller. Gerbilerna är djurhemmets och dem försöker jag att omplacera ändå. Men har redan varit här i flera månader. Marsvinen kan man byta till toalätt till bottenmaterial ist för spån. Och ge lite hö åt gången - och inte ha höbalar hemma som jag brukar kunna ha. Osso ge såna dära höklossar typ som finns. Det borde väll funka? Det är gammla gubbar med. Så ingen ide att omplacera dem. Och vill inte det heller. Igelkotten. Han går på golvet o har inge hö eller spån. Och han kan väll inte ge mig astma? Hamsterns bottenmaterial som är spån just nu kan jag byta till kattsands pellets. ev. flytta till mamma. Men det vill jag inte heller. O insekterna vet jag inte. Andvänder spån till dem. Andvänder även spån till gerbilerna. Även lite hö (men hört både och om höet att man ska ge o inte ge, men har då gett lite hö då och då.).

Men jag hoppas och ber om att det inte är astma. Går tydligen nå virus just nu som ger rethosta. Men läre tänka ändå om. Om det skulle vara så. Och börja tänka ut hur jag skulle göra me mina älsklingar. Bästa vore med hus på landet! Jag har aldrig i hela mitt liv levt utan djur. Skulle inte heller klara av det. Och om jag särades ifrån katterna och marsvinen speciellt som jag har haft längst så skulle jag dö känns det som. Skulle aldrig klara av det! Kan knappt tänka tanken på att göra det.

Ni som har astma. Hur har ni gjort med era djur?

Annons:
AnneN
11/21/08, 4:39 PM
#1

Jag har ingen erfarenhet av det du beskriver, men jag håller tummarna för att du ska kunna ha kvar dina djur och att det bara är nått virus du fått som orsakar hostan

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

HellzeN
11/21/08, 5:43 PM
#2

Hoppas det går bra för dig annie!

ParaKiss
11/21/08, 5:55 PM
#3

Tack så mycket! Hoppas jag med. Annars tänker jag försöka hitta ett hus. :P Om man nu kanske på något sätt skulle få ihop det så att man skulle ha råd me ett hus på landet. Där det skulle kunna finnas varmbonad bod där man kan ha djuren.

Imasy
11/21/08, 8:48 PM
#4

Jag har astma samt är kraftig kattallergiker.

Jag äger ändå 7 st katter ;)

Det fungerar finfint men allergi tabletter samt oxis/pulmicort/bricanyl.

Allergitablettrna ska jag egentligen ta varenda dag, men jag glömmer bort och tar dem vid behov, likaså med astma sprayerna.

Däremot så får man städa lite extra + byta sängkläder oftare.. På sommaren är nästan varenda fönster öppet om vädret tillåter så att man får vädra ur. Känns även bättre om katterna inte är alltför mycket uppe i ansiktet.

Gjorde ett tappert försök att få ha sovrummet kattfritt, men då en av dem inte accepterar stängda dörrar och mer eller mindre sparkar in dörren, gav jag helt enkelt upp då jag ville sova ;)

Detta fungerar för mig, hur det är för andra kan jag inte svara på.

ParaKiss
11/21/08, 9:20 PM
#5

Hoppas isåfall att något sånt liknande funkar för mig med isåfall =)

AndreasS
11/23/08, 12:45 AM
#6

Jag har astam och är pälsdjursallergiker och har både katter,hund och möss här hemma. Tror det värsta gick över när jag jobbade som bondräng åt en bonde som höll på med hästar och det var för 4 år sen och har inte haft ett astmaanfall efter det. Jag har både pulmicort och bricanyl som jag ska ta vid behov.


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Annons:
Faxlin
11/23/08, 6:43 PM
#7

Jag har också astma. Är allergisk mot spån, hö och katter. Har ändå 9 illrar, en katt (som bor hemma), 8 möss, 2 hästar. Så det går.
Jag är noga med vart jag köper mitt hö ifrån så det inte är dammigt, likaså vad jag har för spån.
Sedan gäller det att byta ofta och hålla efter massor.
Astmasprayen går i omgångar här hemma beroende på när det behövs. Har pulmicort (som jag ska ta morgon och kväll, men glömmer oftast), sedan har jag symbicort med. Allergitabletterna tar jag vid behov när jag blir jättedålig bara. Oftast så klarar jag mig rätt bra faktiskt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

UlrikaD
11/23/08, 8:03 PM
#8

Jag har också allergi och astma med illrar, chinchillor, hamstrar och katter. Jag tar en allergi-spruta varje vår och äter allergitabletter varje dag. Sen pulmicort och bricanyl ovanpå det. Det jag känner mest av är katterna samt när jag städar burarna. Annars är det ganska lugnt. Det är just hö och spån som jag är mest allergisk mot. Det är bara katterna bland djuren som jag är riktigt allergisk mot, de andra djuren är inga problem. Du kan byta ut spånet mot toa-lätt till hamstrarna också förresten.

ParaKiss
11/23/08, 8:23 PM
#9

ok =) ska nog klara av det jag med tycker jag då :D dock så tror jag det är mest spånet och höet som spökar för mig. så ska byta ut det då. höet så tar jag o ger lite i taget åt marsvinen.

Lenore
11/24/08, 3:54 PM
#10

Jag har astma och rätt kraftig pälsdjursallergi. Vi har tre illrar och förr hade vi katt också. Jag har löst det genom att ta allergi- och astma mediciner, det är helt klart värt det för att kunna ha mina älsklingar!
Visst kan jag känna symtom ibland men det står jag ut med.

hus-musen
11/24/08, 4:38 PM
#11

har lättare astma och är allergisk mot pälsdjur. men jag använder toa-lätt i buren till råttorna. spån eller hö går inte,reagerar på en gång då. samma gäller pappa som har astma, toa-lätt går bra. sen funkar det att ta piller=) annars så tänk på att ha bra luftcirkulation i rummet, de brukar hjälpa mig iaf=)

Qui dormit, non peccat

 


Tazzar
11/24/08, 5:50 PM
#12

Jag har astma, ganska svår tror jag (22% någonting på något test jag gjorde när jag var 11, där 10% räknades som mer "allvarlig").

Iofs så har flera med astma svarat tidigare och inte sagt någonting men jag i alla fall känner inte igen så mycket i det du skriver då jag mer söker mig till väggar eller något som jag kan luta mig mot med händerna och sträcka på halsen för att få luft, att hosta är jättejobbigt och när man försöker så blir det som en enda stor suck eller harkling. Men det kanske är olika.

Sedan så behöver inte astma vara allergi, finns t.ex. ansträngsningsastma, förkylningsastma m.m. …


tjoffsa
11/24/08, 8:25 PM
#13

min sambo har allergi och astma..vi har 8 gerbiler..(ingen hö och al/asp flis eller mindre dammande spån) visst går han å nyser och kan hosta till ibland, men det står han ut med..han tar nån tablett vid behov, vilket är väldigt sällan. inhalator har han bara behövt 1 gång under 1 år. katt hade vi en gågn, och det gick inte alls bra..så gerbiler är något han tål (förutom dammet)

Annons:
Upp till toppen
Annons: