Annons:
Etikett14-övrigt
Läst 940 ggr
Achatina
2008-11-28 15:36

En halvoviktig halvvädjan

Har suttit och tittat på olika djurhems hemsidor idag och slås av flera saker. De flesta är röriga och tar väldigt lång tid på sig att ladda. Enligt mitt tycke så är hemsidan en så pass viktig del i det hela. Spekulanter kommer dit och ska titta i lugn och ro på vilka ex katter som finns inne för omplacering. Dagens internetanvändare är vana vid att det ska gå fort att färdigladda en hemsida. Och jag vet många som hellre går till nästa sida än att låta den ladda klart i två minuter.

Huvudsakliga anledningen att det dröjer så länge verkar vara all övrig grafik. Ex. Bakgrundsbilder och animerade utsmyckningar. Vad som skulle göra det mesta mycket bättre är om det var en renare layout och rena färger. Information om djurhemmet på ett ställe, information om djuren på ett annat och djur för omplacering i en egen kategori and so on. Egna kategorier med underkategorier förstås, om det nu behövs vill säga.

En annan heloviktig halvvädjan är att det blir lite bättre stavningar på vissa ord. Då det finns många språkpoliser därute :P "Vaxinasion" istället för "Vaccination" som exempel. (Jag själv stör mig väldigt om någon exempelvis stavar fel på ett rasnamn "de om någon borde ju veta..")

En helviktig sak är att ha bilder av bra kvalité på djuren. Många djurhem har bra bilder men det är långt ifrån alla. Det hjälper ju till att framhäva djuren och få folk intresserade.

Annons:
gulzebra
2008-11-28 20:14
#1

Kan bara hålla med.
Har kollat runt lite själv ibland men är en sida alldeles för rörig så stänger jag ner den helt, står inte ut med allt trams omkring. Och tja, då blir det inget djur därifrån.

Just stavningen stör jag mig också på… Inte för att det är något fel med felstavning (okej, det där låter fel, men jag tror poängen går fram ändå :P) men en massa felstavningar ger inget annat än ett oseriöst intryck.

För att inte tala om alla sidor med en viss bakgrundfärg och så text i en färg som knappt syns mot bakgrundfärgen! Hur sjutton tror de att de ska kunna omplacera djur när man inte ens ser vad det står? O.o

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Imasy
2008-11-28 21:47
#2

Jag vet ett katthem som har SÅ rörig sida enligt mig iaf ;)

så mycket plotter och inga riktiga rubriker så man vet vart man hittar det man söker.

Fast man får väl kanske ha i åtanke att många katthem har ju inte råd att anlita någon som bygger en hemsida åt en, och då kanske det blir den i organisationen med mest kunskaper hur man gör som får den uppgiften. Och bara för att de vet hur man gör kanske man inte är expert på det hela? ;)

Det är just därför jag har gjort min hemsida på en färdig mall ;)

Achatina
2008-11-28 23:41
#3

Jag hade lätt kunnat göra sådana hemsidor gratis för att bli av med eländet Oskyldig. En annan ganska viktig grej måste ju vara att lägga in när sidan senast uppdaterades, så man vet som besökare att man inte tittar på en övergiven sida som inte uppdaterats på fem år, tror jag hittade några sådana sidor i dagens genomkoll (kan vara svårt att avgöra när layouten på sidan är uppbygd på samma sätt som för 10 år sedan xD).

gulzebra
2008-11-29 03:41
#4

Folk borde bannemig nappa på det för för er som inte vet det så kan jag säga att Achatina gör sjukt snygga hemsidor :D

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Mari
2008-11-30 01:04
#5

Jag håller med!
Jag har erbjudit mig flera gånger till några djurhem att få hjälpa dem med utformingen av hemsidan (gratis) men dock så får jag bara nej till svars, de vill göra det själva. Visst det blir väl enklast för dem att använda en redan färdig mall + slänga in lite halvtaskiga bilder och irriterande rörliga giffar.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Upp till toppen
Annons: