Annons:
Etikett06-djurskyddsfrågor
Läst 2192 ggr
AnneN
11/20/08, 6:59 PM

Vad krävs?

Vad krävs för att starta ett djurhem/omplaceringshem?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Imasy
11/20/08, 8:04 PM
#1

Oj, en hel massa skulle jag nog vilja säga. Lättast är nog om du ringer Miljö och Hälsa / Djurskydds inspektören i den kommunen hemmet ska ligga i och höra vad de har för krav.

Först ska man ju oftast vara en förening, sedan behövs massa tillstånd, godkända lokaler et.

AnneN
11/21/08, 2:01 PM
#2

Jag har lite funderingar på att starta nån slags djurhem någon gång i framtiden då jag köpt hus och sånt, som det är nu så bor jag i lägenhet och där rymms inte så många fler djur än de vi redan har.

Men jag tänkte om det är någon som vet vad det krävs för ytor både inne och ute, vad man måste ha för olika tillstånd och hur man ansöker om dessa tillstånd. Om det måste vara en förening eller liknande som håller i det eller om man kan starta upp det hela som ett eget företag?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Imasy
11/21/08, 8:56 PM
#3

Till att börja med kanske jag ska fråga om detta är något du vill göra själv som en form av omplacerings verksamhet du har hemma hos dig, eller är det tänkt att det ska bli ett större katthem tex?

Så Jordbruksverkets sida finns det beskrivet vilka mått man får ha som minst, dvs bredd, längd och höjd.

Ett tips är att du först fixar så att du har föreningen klar innan du skaffar tillståndet för att ha djurverksamhet.

Förening fixar du via skatteverket. Sk*tkrångligt och tar evigheter att få igenom, samt massor av papper som ska fyllas i.

Skatteverket vill ha kopia på föreninges stadgar samt vilka som sitter i styrelsen.

Är det så att du ska vara ett privat stödhem eller vad man ska säga, så räcker det nog med att djurskydds inp. kommer och godkänner. Lite lurigt är det dock med det där, då jag har märkt att dessa regler skiljer ganska kraftigt från kommun till kommun, hur nu det är möjligt när alla ska gå under samma djurskyddslagar.

AnneN
11/21/08, 9:08 PM
#4

Jag vet inte exakt vad jag tänkt, men först och fränst så ska jag bo på landet innan det ens kan börja bli någon verklighet i det hela. Men tanken var väl att kunna ta emot hemlösa och/eller vanvårdade djur i alla storlekar (gnagare, katter, hundar, hästar osv), för att sedan rehabilitera dem och om möjligt placera i nytt hem.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Achatina
11/25/08, 11:19 AM
#5

Man kan ju göra det utan att för den sakens skull ha ett omplaceringshem på pappret.

AnneN
11/25/08, 2:09 PM
#6

#5 hur menar du då?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Ledin
11/25/08, 10:30 PM
#7

ja du så länge du inte blir en djursammlare utan mera ett stödhem? Men man får då tänka lite på att det kostar att ha djur. Har själv vart inne på din ide göra min insats därför att jag har ett stall,hus,hagar. Så kollar man lite vad kostar det att ha en häst? Hovslagare,mat,försäkringar o mycket mera.. (mina kostar idag 600kr/st i månad sen hovis 300st 10 vecka) dom är räddalivet ponnys. Sen katter ja vad kostar våra nu maten 500kr/räcker exakt 30 dagar sen kattsand 300kr mån försäkring hmm inte så mycket koll det dras varje månad. kaninen hon kostar inte mycket låt säga 100kr mån för pellets får ju gratis hö samt knäcke,morötter,grönsaker samt äpplen men det räknar jag inte med. Hund det har jag ingen :) men ser ju att du har det. Jag skulle gärna haft ett djurhem men det måste ju går runt +-0 gärna få en lön men det måste vara svårt söka bidrag.

Achatina
11/26/08, 2:58 PM
#8

#6 Alltså bara köpa/ta emot in billiga djur och "rusta upp" dem och sen försöka hitta nya hem till dem. Man behöver ju inte ha en hel omplaceringsorganisation för att kunna göra det liksom.

sus-sharon
11/26/08, 11:07 PM
#9

du kommer troligtvis behöva tillstånd oavsett vilken form du har tänkt dig. lättast är att ta kontakt med er lokala djurskyddsinspektör, samt länsstyrelsen.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Imasy
11/27/08, 12:44 PM
#10

#8

i paragraf 16 -  tillståndet så är det inte bara inkluderat hur många katter jag får äga eller hur många kullar jag får ta, utan det inkluderar även de katter (som jag är insatt i) som man omplacerar.

Jag tror att man får omplacera 2 katter utan detta tillstånd.

Så TS kan egentligen vara helt utan djur, och ta emot djur i sitt hem, för att finna nya hem till dem. Men om vi säger att hon hittar ett nytt hem åt tex 8 katter på ett år, så måste man alltså ha detta tillstånd.

Sedan så kan man ju göra som jag, jag tar emot katter ibland om det behövs och omplacerar. Detta gör att jag får ta av min egen ekonomi till dessa katter.

CarolineO
11/27/08, 2:04 PM
#11

#10   Så gör jag också. Jag omplacerar alla sorters djur, men finansierar det själv, från egen plånbok.
Sen har jag startat en hobbyverksamhet med en hemsida och står på marknader och lite så, så får jag ihop till lite hjälp iaf…
Även om det inte täcker på långa vägar, så får man iaf tillbaka en del.
Om det blir alldeles för dyrt tar jag en summa som täcker iaf bensinen, antingen av den som lämnar bort sitt djur, eller den som tar emot det. Om det finns resurser till det vill säga.
Men att se att ett djur får ett bra liv är mer än nog i lön!

sus-sharon
11/27/08, 5:50 PM
#12

den behöver tillstånd som:

*håller 10 eller fler katter över 12 mån ålder

*föder upp 3 eller fler kullar per år

*upplåter 3 eller fler katter per år

*säljer katter från 3 eller fler kullar per år

*förvarar eller utfodrar 4 eller fler katter

*använder katter i sin yrkesmässiga verksamhet

(L120 5§)

samt:

En person som driver ett katthem eller kattpensionat ska ha kunskap om katter.

Kunskapen ska omfatta:

1. Kattens beteendebehov och etologi

2. Problemkatter och problemkattägare

3. Stress hos katt

4. Smittspridning

5. Djurskyddslagstiftningen

6. Raskunskap

7. Enklare kattsjukvård

8. Praktik

(L102, 10§)

medarbetare på djurskydd.ifokus

Achatina
11/27/08, 7:40 PM
#13

Med andra ord är det helt sanslöst många människor som bryter mot den lagen genom att ha stallkatter?

Annons:
Imasy
11/27/08, 8:01 PM
#14

#13

om de har fler än nio katter , så ja.

Ofta så är ju dessa inte heller kastrerade, så det föds nog säkert fler kullar än två varje år, så då ryker de på det istället.

Och tro mig, jag har varit och städat upp på ett sådant ställe ett par gånger >_<

sus-sharon
11/27/08, 10:46 PM
#15

#13 alldeles exakt och precis… tråkigt nog..

#14 visst är det skittråkigt? dessutom som det ganska ofta är så att de inte ens vet hur många katter de har…

medarbetare på djurskydd.ifokus

Imasy
11/28/08, 11:11 AM
#16

Ja, vi må ha bra djurskyddslagar i teorin, men i praktiken stämmer de inte för fem öre, för vi måste vara världens sämsta land på att efterförlja våra lagar.

Bara en sådan sak som att tidelag är lagligt idag säger väl allt SkrikandesSkrikandesSkrikandes

cacao
1/26/09, 1:44 AM
#17

Kolla också upp vad din/er hyresvärd har för regler ang djur i lägenhet. Det är nämligen inte alla hyresvärdar som godkänner vilka djur som helst.

Miljö och hälsa är bra att ha på "sin sida" och ha ett gott samarbete med, mina principer är alltid att fråga först INNAN man handlar. En mkt bra veterinär som kan kontaktas samt kanske också kan subventionera priset är nästan ett måste att ha i sitt nätverk. Dessutom så måste ju jordbruksverkets samtliga reglementen för djurhålling följas till punkt och pricka.

Mkt att tänka på, och det är ju också en verksamhet som i stort sett är helt beroende av bidrag/allmosor/volontärer

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

 

Upp till toppen
Annons: