Annons:
Etikett14-övrigt
Läst 1427 ggr
ParaKiss
12/12/08, 1:03 PM

Djurhem utomlands

Vad tycker ni om att ta in djur ex hundar, ifrån utlandet och omplacera, som får nya hem här i sverige mm?

Har ni tagit hand om något djur ifrån utomlands? Eller har du kanske jobbat för någon eller hjälpt till i någon organisation?

Annons:
Dama
12/12/08, 2:23 PM
#1

Jag har en görening som gjort just detta men har lagt ner den sidan av det hela förtillfället.

Ta in hundar från utlandet har spårat ur då det kommer in många hundar som är rädda och skygga och även visar aggresivt beteende.

Det ska vara kavlitet och inte kvantitet

ParaKiss
12/12/08, 3:20 PM
#2

Jo. håller med. Jag har även hört att det är väldigt många organisationer som skriver alla positiva personligheten som hunden har på hemsidan. Men är helt tvärttom när man hämtar den. Lite tråkigt det. För det hjälper inte hundarna/djur på det viset i längden heller. För då vågar man inte adoptera ex hundar ifrån såna hundstall. Och många fina trevliga hundar mister att få chansen o komma till nya hem. tråkigt det!

LiveLoveLaugh
12/12/08, 7:30 PM
#3

ooh ni skrämmer mig nu, min valp kommer från spanien den 14 januari.

Fast det kanske är lättare att vänja hunden när det bara är en liten valp? hoppas det i alla fall.

ParaKiss
12/12/08, 8:06 PM
#4

Jo det brukar kunna vara lättare me valpar. Eftersom de är så små.

Dama
12/14/08, 4:23 PM
#5

Meningen är inte att skrämmas men man ska veta att det inte är oförstörda djur som kommer. Kanske om det är en valp men då måste den iallafall vara över 7 månader enligt alla regler med Rabies sprutan, en hund måste vara minst 3 månader för att få en rabies spruta och sedan måste man vänta i 120 dagar för att kunna ta ett blodtest som tar ett visst antal dagar och då är hunden minst 7-8 månader gammal

Från Spanien så finns det även sjukdomar som kan blomma upp senare i livet

Imasy
12/14/08, 4:59 PM
#6

Jag är väldigt kluven i den frågan, finns både föredelar och nackdelar.

En sak som jag har reagerat över när man surfar på deras sidor, är att varje hunds beskrivning är enbart positiv. Min egen hund har ju övervägande positiva sidor, men även sina dåliga.

Är det verkligen så att det mer eller mindre aldrig är några problem med dessa hundar?

Jag menar, min hund är en mästre på att stjäla ätbara saker, vilket jag tycker är negativt. Men jag kan ändå leva med det, vore ju skillnad om hon bet folk tex.

Annons:
LiveLoveLaugh
12/15/08, 3:23 AM
#7

#5 Har kollat på jordbruksverkets hemsida nu och dom säger annorlunda:

Vad krävs för att få tillstånd att ta in en valp eller kattunge?

  • Djuret kommer från ett land där det inte funnits rabies på minst 2 år; se lista över rabiesfria länder till höger. Djur från Storbritannien och Irland behöver dock inte tillstånd - läs mer om villkoren här.

  • Djuret ska föras in permanent.

  • Djuret är yngre än 3 månader gammalt då det ska föras in.

  • Djuret är inte vaccinerat mot rabies.

  • Djuret har bara vistats hos uppfödaren utan kontakt med andra djur. Jordbruksverket beviljar av smittskyddsmässiga skäl inte dispens för införsel av valpar och kattungar som vistats i djuraffärer eller på olika sk hjälporganisationer i ursprungslandet.

    Rabiesfria länder 

    Luxemburg

    Belgien

    Malta

    Cypern (grekcypriotiska delen)

    Nya Zeeland

    Danmark

    Portugal, inkl öa

    Finland

    (Sverige)

    Grekland, inkl öar

    Schweiz

    Holland

    Spanien

    Island

    Tjeckien

    Irland och Storbritannien- -särskilt tillstånd krävs ej

    Tyskland

    Japan

    Österrike

Dama
12/15/08, 8:12 AM
#8

Detta gäller de rabies fria länderna.

Sen har du de länder som man anser som risk länder för rabies och då gäller det jag skrev tidigare i inlägg 5

Jag har tagit in hundar under ett års tid från Ungern och detta är vad som gäller där.

cacao
1/26/09, 1:47 AM
#9

Känner mig också kluven till detta med att ta in hundar från andra länder. Känns som att man i första hand borde se över vilka hundar i Sverige som behöver nya/nytt hem.

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

 

huskatt08
2/8/09, 6:27 PM
#10

Tycker det är bättre att på plats hjälpa hundarna istället för att ta hit dom.

Dels för att det för med sig att man importerar sjukdomar samt att transporten av djuren oftast är undermålig. 

Det finns ju många (tyvärr) hundar här som behöver nya hem.

cacao
2/8/09, 8:09 PM
#11

Är det någon som har en aktuell lista över vilka hundstallar i Sverige som idag håller på med omplaceringar samt om det finns uppdaterade listor över vilka hundar som i dagsläget behöver nya hem i Sverige?

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

 

Dama
2/9/09, 9:57 AM
#12

Hundis

Hundfrämjandet

Hundstallet

finns ett i göteborg kommer ej ihåg namnet

Finns även små  pensionat på nätet att hitta som förmdelar hundar

Djurskyddet ialla län tror jag förmedlar

Upp till toppen
Annons: