Annons:
Etikett13-djurhem-ifokus
Läst 1253 ggr
ParaKiss
2009-01-08 11:55

ang akuta omplaceringar

* Endast akuta omplaceringar, avlivningshotade, mm. Får annonsera.

Då det är väldigt diskutioner på detta, som jag inte förstår varför det är det ^^, men iallafall.

Jag vet inte hur jag ska göra me detta… Ta bort eller ej? en del ville ha den. Men eftersom det vart så extrema diskutioner som kanske skrämmer bort nya besökare som kommer hit. Så vet jag inte hur.

Ja, Akuta omplaceringar - som kan vara vad som helst. Avlivningshotade annonser, akuta omplaceringar pga allergi, eller något annat som kan uppstå. Som gör så att de längre inte kan ha djuret, måste omplacera det akut.

Visst. Om man tröttnat så hinner man ju annonsera tidigare. Och är inte så värst akut. Självklart ska man ta sitt ansvar. Men när man tröttnat på något så vill man oftast snarast göra av me de, antagligen för djurets bästa eller att slippa ansvaret. dvs därför folk slänger ut djur (för att slippa ansvar eller nåt), skäppar iväg hur som helst osv.

Jag vill att alla ska känna sig välkommen och annonsera här ändå. Om man känner sig att man är i en akut situation, så är det väll akut omplacering…? Är ju olika situationer för olika människor ändå. Svårt ibland o sätta sig in i andras akuta situationer.

Självklart så om man lessnat så borde man har kännt på det innan, och ta sitt ansvar ändå. Men nu så gör ju inte alla människor det. Så bättre att de får annonsera på en sida än att slänga ut djuret? Eller att de helt plötsligt bestämmer sig att de har lessnat, eller inte kan ha det. Så kanske de vill omplacera djuret snarast för att djuret ska få de bättre, få den uppmärksamhet som den behöver eller nåt sånt.

Om man ska utomlands o jobba, ja, man kanske helt plötsligt hamna där, och kanske inte har så många veckor på sig innan man ska åka. Och kanske inte kan ha med sig djuret. Ja, då är ju det akut med. typ.

Alla människor är ju olika och hamnar i olika situationer. Svårt o sätta sig in i andras människors situationer. Om dom tycker det är akut omplacering för djurets bästa. Eller ja, omplacering. Så vill jag att de ska känna sig välkommen hit ändå o annonsera.

Dock vill jag ju inte att ex djuruppfödare ska ex annonsera här med överflödigt djur, eller ungar som blivit kvar. Eftersom de tar plats för dom andra. som är verkligen i behov utav nytt hem…

O alla kanske inte skriker ut om att det är akut som det kanske ändå är. Som det vart i min marsvins tråd där det började bli diskutioner.

Jag skriker inte ut om att det är akut fast det ändå är lite det men ändå inte. Jag skriker inte ut om att det är akut pga jag vill inte vem som helst ska dyka upp o svara. ^^ Eller bara ta dem bara för att det är akut. 

Dessa gubbar tog jag hem bara så dära utan att tänka större på det. För att de skulle komma ifrån sitt dåvarande hem. Men jag har inte plats, tid, eller råd. Jag ska börja o plugga hel tid nu. Och tänker verkligen sätta mig in i det. Och min ekonomi är inte det bästa för 5 st marsvin. Men hö, spån, grönsaker, mat osv. Jag själv levet lite på hårdbröd o vatten just nu ^^ . Och det vart väldigt trångt här med alla burar. Och för min troligtvis astma förbättras inte heller med alla marsvinen. Då jag köper hellre spån just nu än toalettpellets pga priserna. Kanske skulle det kännas bättre om jag bara fick hem burskåpet, och få bort burarna. Men det kanske dröjjer med, eftersom man inte har någon bil. Och är beroende utav andra ^^ Och mest utav allt. Tiden då. Att kunna ge dem de uppmärksamhet som de behöver. Och hinna med dem. Borsta, klippa klor, mata, få deras dagliga motion, byta vatten, osv osv. Plus man har även alla sina andra djur och att man ska börja o plugga hel tid som jag typ aldrig gjort tidigare. Som jag inte änns vet om jag kommer klara av det. Och ja, det tar på psyket. Så därför känns det även som en akut situation för mig. Mest pga tiden och ekonomin. Dock inte så akut så jag nästan skickar till vem som helst o sånt =) Är ju väldigt mån vart de hamnar.
Jag tog hem dem då jag inte kunde lämna kvar dem på platsen. Bättre att de hamna här, än stannade kvar typ.

För mig så känns det lite små akut situation. Men inte så att jag vill skrika ut om det.

Som sagt. Akuta situationer kan ju se olika ut för olika människor.

Ska jag ta bort den regeln eller inte? Jag är rädd för att dessa disktioner som sker i dessa omplacerings annonser, mm. Kan ju skrämma bort kanske folk? Som man inte vill. Man vill ju att alla ska känna sig välkommen in hit.

Annons:
gulzebra
2009-01-08 16:32
#1

Det är ju rätt enkelt egentligen… Om en regel inte ens är till för att följas, så gör det ingen nytta att ha den kvar. En sån regel gör bara att man inte bryr sig om andra regler heller.

Den skulle ju kunna omvandlas annars. Exempelvis kan du ju skriva i reglerna att man bara får annonsera ut omplaceringar, endast djur över en viss ålder (iofs så går det ju inte att skriva exempelvis ett antal år när det gäller flera djurarter, men man kan ju ta ett visst stadium i ett djurs liv, tex endast vuxna djur/ej ungar) eller något sånt. Hellre det än regler som inte ens behöver följas…

Ang spånet, har du testat ställa ut det innan så det luftas? Det kanske kan hjälpa vad gäller astman :) Annars finns ju filtar, fleecefiltar brukar man kunna hitta väldigt billigt på typ Jysk, Rusta, ÖB osv. Blir kanske lite högre engångskostnad, men sen blir man ju av med bottenkostnaden helt och hållet iom att det bara är att tvätta filtarna.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Lenore
2009-01-08 18:01
#2

Jag håller med #1 att en regel som ändå inte följs är onödig.
Jag tycker att du bör göra om regeln istället och vara lite mer specifik. Tex som att omplaceringsannonser är tillåtna men att uppfödare inte får annonsera om sina kullar.

ParaKiss
2009-01-08 18:20
#3

Men akuta situationer kan ju se så olika ut.

Anett Lindbom
2009-01-08 20:44
#4

Sånt där är svårt det,

För den enskilda personen kan det kännas akut att få iväg sitt djur oavsett orsak. Har dom tröttnat så är det ju i grund & botten ändå lite akut eftersom att djuren kanska far illa just för att ägaren har tröttnat & inte vill ta sig an sitt djur lika mycket som innan. Så vad orsaken till den akuta omplaceringen är har ju egentligen ingen annan ngt med att göra.

Och sedan det här med allergier, det är många som hittar på om det, Jag har själv varit med om det en gång när jag sålde en kattunge till Borlänge, dom skyllde sedan på allergi. När vi var ner till Blge och hämtade tillbaks katten så kommer familjens ungar inrusandes och frågade sina föräldrar om dom nu kunde köpa sig en hund, en väldigt genomskinlig orsak till den sk allergin.

Men med ParaKiss vet jag att hon känner av både hö & sågspån, jag har sett hur hon hostar så att hon spränger sönder blodkärlen i ögonen så där är det inte ngt påhitt, Vi har en del astma & div olika allergier i släkten.

Så det här med akut eller icke akut omplacering är ju högst individuellt från fall till fall, det har ju ingen annan rätt till att dömma hur det ligger till i de olika fallen, det är ju enbart självaste ägaren som vet själv hur akut det är.

Rafflan
2009-01-08 20:56
#5

Men finns det kanske risk att folk börjar avlivnigshota bara för att dom tror det är lättere att hitta nytt hem snabbt då?

ParaKiss
2009-01-08 21:56
#6

#5 Jo folk gör ju det med. :/

Annons:
Rafflan
2009-01-08 22:06
#7

#6 vore väl bättre om dom fick akut omplacera då om dom tycker det är akut. Ist för att man ska få massa djur med avliningshot över sig :(

Creation
2009-01-08 22:43
#8

Jag tycker att regeln ska gälla folk som inte kan ha sina djur kvar bara, av olika anledningar.
Alltså tillåts inte djur som säljs pga tappat intresse, för att man ska få plats för ett nytt djur eller liknande för då kan man fortfarande ta hand om djuret. Heller tillåts då inte uppfödares "överflödiga" djur; ungar, pensionärer, vuxna som bara säljs för att de inte passar in i aveln.

Omplaceringar av djur som man inte skaffat "till sitt eget nöje", utan enbart tagit hand om temporärt för att den behövde ett hem och som man egentligen inte vill ha, får bli ett undantag tycker jag. De djuren förtjänar ju riktiga hem fort.

Räcker inte bara den regeln?
Jag menar, just akut behöver det ju inte alltid vara..

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Anett Lindbom
2009-01-09 13:17
#9

Man kunde kanske också låta bli att skriva att djuren är avlivningshotade, jag tycker att det är rätt så fult att spela på andras känslor bara för att en del kanske inte vill eller kan ha sitt djur kvar.

Det räcker ju med att dom skriver att djuret ska omplaceras man behöver ju inte lägga till att djuren är avlivningshotat. Och är det en akut omplacering så fattar man nog ändå om att det är bråttom utan att säljaren behöver hota med att djuret ska avlivas om det inte hittar ett nytt hem inom en vis tid.

Visserligen finns det djur som kanske verkligen är under avlivningshot men det är ju ändå den rättmätiga ägarens ansvar att se till att ta hand om sitt djur, dom kan ju inte lasta över sitt ansvar & dåliga samvete på andra, det dom kan göra är ju att försöka omplacera djuret utan en massa hot om avlivningar hit & dit.

Ja det blev lite svammel ifrån mig igen men ni förstår nog vad jag menar, eller hur då?;)

zickan
2009-01-09 21:01
#10

Jag tycker det ska vara regel på att om man skriver avlivningshotad så måste man skriva VARFÖR!.

Godkänd annons:
T.ex kattkolonie avlivningshotad pga hus ska byggas där de lever. Alla djuren som inte kommer därifrån kommer att avlivas. Oftast jobbar redan katthem för fullt på att hjälpa till. Men kanske kan få napp att lägga ut annonser lite över allt.
Tacksam för all hjälp vi kan få.

Eller
Jag har blivit sjukt allergisk. Försökt att annonsera ut om min katt men får inga napp och katthemmen är fulla. Tyvärr börjar jag verkligen bli så fruktansvärt dålig så jag behöver verkligen hjälp. Jag vill givetvis inte avliva min katt. Men det är en risk som finns om jag inte kan hitta någon som kan hjälpa mig eller få tips om hur jag kan göra.

Icke godkänd:
Jag har en underbar katt  …bla bla….. tyvärr känner jag att min katt inte får tillräckligt med uppmärksamhet och jag har tappat intresset. Eller kommit på att katt inte är min typ av djur och planerar köp av annat djur. Väldigt akut för jag vill inte avliva den.

Eller avslutas med: Småte akut omplaceras innan ** annars avlivas den.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

ParaKiss
2009-01-10 12:20
#11

Hur ska man formulera regeln typ?

ParaKiss
2009-01-10 12:26
#12

Nu gjorde jag så hära. Som det lättaste alternativet.

"* Endast akuta omplaceringar, avlivningshotade, mm. Får annonsera."

Jag tog bort den regeln. Just pga akuta fall kan se olika ut. Och kan finnas i flera situationer. Omöjligt o säga vad som är akut och inte akut. Eftersom det är olika för olika personer.

Jag ska nu under dagen formulera om annons reglerna.

Om det är något ni vill ha med, eller vad ni tycker så kom gärna med förslag. ^^

mizzive
2009-01-12 13:24
#13

Kan ni inte göra två olika "grupper"/mappar (eller vad de heter) och så får en vara akut omplacering ocg en för bara omplacering? sen kan väl någon hålla lite koll och flytta på de som hamnar fel?

Annons:
Upp till toppen
Annons: