Annons:
Etikett14-övrigt
Läst 1485 ggr
sighni
2009-01-08 18:43

Bojkotta spel på hundar - för hundarnas skull!

Kommersiell hundkapplöpning är en omstridd verksamhet. Anledningen till att sporten kritiserats i många länder och även förbjudits på många håll i världen beror på de ofantliga djurskyddsproblem som sporten medför. I Sverige spelar vi också på engelska och irländska lopp, så vi är verkligen medskyldiga till hundarnas situation där. I England är greyhoundracing storindustri. Där handlar det om pengar inte om hundar. Tävlingshundarna hålls i stora kennlar och sköts av tränare. Det är alltså inga familjehundar som springer. Ett av de stora problemen i länder där spel är tillåtet är överproduktionen av hundar. 1/3 av de valpar som föds (ca 40.000 i England och på Irland) avlivas innan de uppnått vuxen ålder eftersom man inte tror att de kommer att bli bra tävlingshundar. Karriären för en tävlingshund är slut vid 2-3 års ålder. Normalt kan en greyhound bli upp till 15 år. I England "dumpas" 10 000 greyhounds varje år. De dödas på de mest vidriga sätt. De kan släppas på motorvägen, de kan dränkas eller förgiftas eftersom ägaren inte vill betala för att få dem avlivade. Många hundar exporteras till Spanien när karriären i England är över. Där utnyttjas de lite till och sedan hängs de. Spelarrangörerna vill få oss att tro att detta inte kan hända i Sverige eftersom vi skulle ha ett bättre regelverk. Varför skulle svenskar bete sig bättre än engelsmän eller irländare? Djurskydd väger väldigt lätt i jämförelse med pengar och här handlar det om stora pengar! Besök www.greyhoundaction.org.uk

för mer information om kommersiell hundkapplöpning. http://www.greyhoundsinneed.f9.co.uk/scandinavia/index.html

 på denna hemsida hittar du information om du vill utöka familjen med en greyhound.

Annons:
whorra
2009-01-09 15:34
#1

Ja du har så rätt, men hur är det med alla andra hundraser vi människor förstör?

Alla över feta Labradorer, eller jakthundar som jagar dåligt av någon anledning lyckas dom många gånger omkomma i jakt olyckor??

Och hur är det föds chihuahua utan ben efter som dom behöver bäras runt i väskor, kläs i kläder och behandlas som en bebis???

Eller alla dom hundar som har kort nos så luftvägarna förstörs, vackert enligt många, eller dom raser som är övervinklade i benen, och för att inte glöma dom raser som idag inte kan föda på naturlig väg utan kräver kejsnarsnitt….men det skrivs inte så mycket om dessa raser, det är ju ingen som kan tjäna pengar på det här…eller??

När jag läser texter som den du skrivigt undrar jag har du någon gång varigt på hundkapplöpning i sverige? Eller är det som så många gånger förr, man läser vad media skriver och förfasas över alla ruskiga bilder som sprids.

Jappeloup
2009-01-09 16:14
#2

det år verkligen hemskt att sådana saker förekommer, men det finns oxå många som bryr sig om sina grey- och vippethundar! Och det år verkligen hfmskt att nästan alla hundraser förstörs, och att så många olika individer får lida så otroligt mycket.

LiindaH
2009-01-09 16:30
#3

Har inte skrivit här inne mer än någon enstaka gång.
Men nu måste jag faktiskt gå in och skriva.

Jag är själv "ägare" till 2 stycken helt underbara Grey Hound hanar.

Jag reagerade på att denna tråd handlade endast om "min" ras.
När det faktiskt är jätte många andra raser som drabbas av att få flytta och allt vad det heter.

I Sverige får man inte avvliva en grey hound som är frisk eller liknande hur som helst. Ska försöka hitta vart det står någonstans.
Sen har nästan alla hundkappare jag känner kvar sina vovvar även om dom inte längre kan tävla.
Hundarna kan tävla tills dom är ca 5 år.
Men sedan orkar inte deras muskler mer.
Därifrån jag har mina hundar, så bor hundarna kvar ÄVEN om dom slutat tävla.

Däremot känner jag folk som faktiskt låter hundarna åka ut på foder då dom slutat tävla och inte springer på bana längre.
Där dom får bo som vilken sällskaps hund som helst.

Sverige har strängare lagar. Och hundkappen är större än folk tror.

// Liinda

whorra
2009-01-09 20:29
#4

Helt rätt man får inte avliva en kapplöpnings greyhound före 10 års ålder utan veterinär intyg.

Detta är ett papper som vi som är aktiva inom kapplöpningen får skriva på.

Många som är aktiva inom hundkapp omplacerar sina hundar som inte kan springa mer då dom själva är så intresserade av just kapplöpningen och för att inte samla på sig en massa hundar som dom inte hinner med så ser dom till att hundarna får ett bra hem som familjehund där man verkligen har tid med hunden. Tycker det är sunt att man inser att det finns andra än en själv som kan ge hunden ett bra liv.

LiindaH
2009-01-09 20:34
#5

#4 - Nicker belåtet åt ditt inlägg.

// Liinda

Mari
2009-01-10 01:58
#6

"eller jakthundar som jagar dåligt av någon anledning lyckas dom många gånger omkomma i jakt olyckor??"

Hur menar du egentligen? Att jägarna skjuter dem med flit för att de är dåliga?

Sen finns de ju de jakthundar som bara får komma ut ur sin hundgård strax innan jakten börjar för att hårdträna upp sig för att sen jaga tills man stupar och får åka hem och in i hundgården igen och sitta där tills det är dags för nästa års jaktsäsong.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
sighni
2009-01-10 20:31
#7

Det är inte bara kommersiell hundkapplöpning som är negativt för hunden. Det finns avarter inom all hundhantering.

Jo, jag har varit på hundkapplöpning i Sverige. Jag har tränat kapplöpning, lure-coursing och whippet race med mina hundar.

Skrivit av media? Tyvärr skrivs det väldigt lite om baksidan av kommersiell hundkapplöpning. Hurdana än villkoren i Sverige är kvarstår det faktum att Sverige genom sitt spel på engelska lopp stödjer brittisk/irländsk hundkapplöpningsindustri.

Regeln att inte avliva innan 10 år kommer från SKK och SHCF:s överenskommelse då svenska spel för några år sedan blandade sig i sporten. SKK skulle garantera djurskyddet hette det och kappisfolket blev tvungna att bli medlemmar i SKK.

Det har förekommit några incidenter i Sverige också men här är sporten relativt liten. De flesta som sysslar med kapp har familjehundar.

Som bekant drog sig svenska spel ur men SHCF har fortsatt med toto-spel i mindre omfattning. Tyvärr har man fortsatt med spel på engelska lopp.

Kritiken gäller kommersiell hundkapplöpning. Observera det.

#4 Då är ju hunden bara en tävlingsmaskin och inte en levande varelse. Hur blir då resonemanget att hundarna är familjemedlemmar? Placeras de också om när de blir för gamla eller mindre nyttiga?

Ledin
2009-01-11 11:08
#8

#3 #4 #7Mecket bra info ang avlivning inte är tillåten här :D vad glad man blir att det faktist är så. Om jag oxå har fattat det rätt är dessa kapplöpningshundar mycket trevliga familjehundar oxå ? Otroligt söta o vackra är dom :) Ser så gudasnälla ut, har en fråga till Er som har dessa fina vovvar hur är dom som fd tävlingshundar är det mycket spring? Ja menar om dom ser en harre o man har dom lösa sticker dom sin kos o inte hör sin ägare kallar på dom? visst måste man lära dom men ändå det måste ju sitta lite i "tävlingsinstinkt" kvar i dom? Tänkte jag har ju haft flera varmblodtravare o vissa har ju kvar det trots lämmnat banan för herrans massa årsen :D så först är bäst för dom.

LiindaH
2009-01-11 15:36
#9

#8 : dom är världens mysigaste familjehundar.
Jag brukar inte släppa mina hundar, utifall det kommer en hare eller katt ute. Då dom inte ska springa allt för mycket heller.

Men jag vet att många kan släppa sina hundar, och dom kommer på inkalning.
Många av hundarna vet när det är jaga på banan och inte.
Dom vet skillnaden på lek och träning.

// Liinda

sighni
2009-01-11 19:20
#10

#8 Alla vinthundar har mycket jakt i sig oavsett om dom tävlar eller ej. Vinthundsraserna användningsområde är hetsjakt därav kommer ju intresset att springa efter trasan. Att springa är livsnödvändigt för en vinthund därför är det oehört viktigt att jobba med kontakt och inkallning.

En bättre sällskapshund än en vinthund finns inte. De är oftast mycket lugna inomhus och oftast mycket vänliga. Får de bara springa av sig så är det inte mycket problem med dom. Afghanen kräver dock en hel del pälsvård men övriga har ju inte den pälsen. Det finns flera organisationer som placerar om vinthundar inkl fd kappishundar. Förutom greyhounds in need som jag länkade till ovan finns www.hundarutanhem.se  som placerar om hundar från Sverige och Irland därav kommer många vinthundar och vinthundskorsningar s.k. lurcher.

Ledin
2009-01-12 11:13
#11

ja jag har träffat flera fd tävlingshundar jätte fina hundar, sen har jag träffat även flera små vinthundar tror det tillhör denna katigori iaf mycket söta (guda fin i blyersgrå/silver liten mmm fin) även känner en som har afganer men dom är söta men inte min typ hellre en greyhund då ädla o fina. Ni som har dessa vovvar kan ju sätta ut en trevlig bild :) Kanske fler får upp ögonen på denna ras. Jag hoppas att andra länder följer efter detta med att inte avliva dom, ser ju på tv o väldigt många omplaserar dom som familjehundar efter karriärn som tävlingshund. (animalplanet )

ElinLi
2009-01-12 14:37
#12

Vi har en Borzoi , han e underbar .. och välldigt snabb :P han e ganska bra på att komma på in kallning .. vi tävlar ALDRIG med honom och skulle inte komma på tanken att göra det heller

LiindaH
2009-01-15 02:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Här är mina pojkar !
Inte bästa kvaliten!

// Liinda

Annons:
Ledin
2009-01-16 12:03
#14

otroligt söta :D

ruffe
2009-01-16 14:03
#15

1 bra sakt med små hundarna som måste bäras men många jakthundar gilar ju att jaga

LiindaH
2009-01-16 18:01
#16

#14 - Tack. :) det är våra prinsar.

#15 - Verkligen !

// Liinda

sighni
2009-01-17 19:08
#17

#13 Dom är jättefina!

LiindaH
2009-01-17 19:23
#18

#17- :) Tack så mycket

// Liinda

Upp till toppen
Annons: