Annons:
Etikett14-övrigt
Läst 3141 ggr
ParaKiss
1/26/09, 8:57 PM

Ormar

Hur stora blir strumpebandsnoken och majsorm, och hur stort ska dom typ ha? Och hur är dom i sättet? Typ vänliga, aggressiva osv. Självklart är det ju olika från individ till individ. Men ja, vanligaste, eller vad man ska säga =)

Annons:
zickan
1/26/09, 9:05 PM
#1

Majsormar är den vanligaste i fångenskap. Finns i extremt många färger och fler håller på att avlas fram. Vanligtvis är en majssnok väldigt snälla och trevliga. Men det hänger helt på hur mycket dom hanteras och om man får ta på en hemsk viltfångad eller ej. Har en snitt längd som vuxen på ca 1m. Men kan gå över och stanna på under.

Strumpebandsnoken har jag inge bra erfarenheter ifrån.  Dom jag varit i kontakt med har varit på hugget ;-). Men hänger mycket på hur mycket de hanteras. Men tycker själv att det är en lite ettrigare och jobbigare orm än majsen. Men vågar inte säga om det är själva arten som är så eller att jag har mött fel individer.
Vanligen ligger dessa på ca 70cm. lite plus minus.

Återkommer med måtten de ska ha. Måste leta runt på jbv hemsida bara.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

ParaKiss
1/26/09, 9:11 PM
#2

Jo, majsormar kan verkligen vara fina me alla sina varierande färger. =)

Jag har tidigare hanterat en snäll strumpebandssnok när jag var yngre som  jag höll på väldigt ofta med. Och som var väldigt snäll. Sen så vet man ju inte om det bara var han eller om arten var så. Så lika bra o kolla ^^

Har tidigare hållit i en bamsing KP eller om det var en boa eller något. Jag har lite svårt för att se skillnad på dem arterna. ;P Tråkigt att dom ska bli så jäkla stora.

Och majsormar är ju väldigt fina, och tydligen bra nybörjarormar. Men tråkiga är att dom är för vanliga :P

zickan
1/26/09, 9:14 PM
#3

Majsorm som i vuxen längt hamnar på max 100cm ska ha 0.25 kvm med minsta höjd 0.28m
Men överstiger den 1m i längd så ska den ha 0.43kvm med höjd 0.35m

Strumpebanssnoken som hamnar på max 75cm ska ha 0.12 kvm och höjd 0.2m
Men överstiger den det måttet så är det 0.25kvm med höjd 0.28m

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
1/26/09, 9:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Snabbast svar får du nog på reptiler iFokus ;-)

Boa och kp är det många som blandar ihop. Men stl skillnaden är ca 1-2 meter som fullvuxna :-P

Här är ett kort på boa ormen som satte sig i min armbåge och min kp snoddas.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ledin
1/27/09, 10:58 AM
#5

oj jag tror jag blanda ihop dom raserna :S en boa e väl stor orm? det va såna jag har sett gryma bett av inte KP… jaja jag kan ju nästan inget om ormar :)

zickan
1/27/09, 12:30 PM
#6

En boa blir ju mellan 1½-3m ungefär. Lite beroende på om det blandras eller renras och sedan arten osv. Men nu är det kungsboan (boa cc) jag pratade om. Oftast den arten man talar om när man bara säger boa.  Kungspytonen hamnar på lite över 1m

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Upp till toppen
Annons: