Annons:
Etikett14-övrigt
Läst 889 ggr
ParaKiss
2009-02-11 10:55

Flockdjur - ond cirkel?

Detta me marsvin klurar jag på. Det är en "ond" cirkel det tack vare lagen. Även för andra flockdjur som är i den dära lagen 2 och 2. Inte för djuren. Men för djurägaren som vill sluta och hålla på med det djurslaget…?

Om man vll ha dem tills dem går bort. Sällan/knappt att båda går bort samtidigt. Utan en i taget. Då måste man skaffa kompis till den som är kvar. Och sen så går det runt o runt. Och man kan inte komma ur det fast man vill. Förutom att då omplacera och sälja djuret/djuren. Som man inte heller vill.

Och om man sätter ut en annons om att man har lessnat/tröttnat på djuret, typ vill byta till något annat. Så får man då antagligen en massa påhopp ist.

Men vad ska man typ göra om man vill gå ur denna ex marsvins cirkeln? Om man har två marsvin, ena går bort. Och den andra är också då rätt så gammal. Då borde man väll ändå kunna ha han ensamen tills hans tid är inne? Och göra det bästa utav situationen? Eftersom man inte vill fortsätta med marsvin. Dvs inte vill köpa in ny. Men vill inte heller omplacera honom. Pga åldern osv.

Finns kyphålet att det är lagligt att ha den ensamen om den har gått över halva livstiden eller något sånt?

Något jag bara undrar över ^^

Annons:
Mari
2009-02-11 11:43
#1

Jag tror inte att det finns nå kryphål om att de får vara ensamma när de ändå är gamla. Jag skulle ha avlivat båda marsvinen samtidigt eller liknande om jag ville sluta med marsvin och det som blev "över" ändå är gammal om jag inte ville omplacera/sälja.

Sen har jag fattat det som att det inte är lag på att ha sällskap utan en rekomendation. Kryphålet finns ju att man kan ha marsvin ensamma, de som är agressiva mot andra. De är ju bara att säga att den som blev ensam kvar var elak mot andra så man vill inte riskera att sätta ihop den med en ny ;)

Sen finns det ju de marsvin som ej klarar av att vara ensam, säg att den som blir kvar sörjer så mkt så den slutar äta?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

ParaKiss
2009-02-11 12:18
#2

Om man märker att marsvinet mår dåligt utav att vara själv. Så självklart skaffar man en kompis åt den då.

hus-musen
2009-02-11 17:08
#3

Jag har ju råttor, de jag har gjort är att skaffa djur som ligger hyfsat nära varann i ålder hela tiden.

Så om säg om jag skulle tröttna precis idag på mina råttor så måste jag vänta 1½-2 år minst på att de yngsta ska dö, men min äldsta kanske bara lever ½-1 år till. Man har ju alltid möjligheten att sälja/skänka till någon och avliva. Visserligen skulle jag aldrig avliva nån av mina bebisar utan då skulle jag hellre vänta ut dem tills de blir gamla eller sälja.

Som djurägare har man ett ansvar för att djuren ska må bra, oavsett vad man sj tycker. Funkar inget annat så är avlivning det rätta, döda djur lider inte.

Nej det är faktiskt en lag att flockdjur ska hållas i par, de säger djurskyddsmynigheterna. En tjej på råttor skrev in och frågade. Enda undantaget är om djuret är aggresivt mot artfränder. Bara för att de är en rekommendation så betyder de inte att man itn ean bli anmäd och dömd som skyldig, så en rekommendation är en direktlänk till en lag.

Qui dormit, non peccat

 


Upp till toppen
Annons: