Annons:
Etikett14-övrigt
Läst 1320 ggr
ParaKiss
2009-02-02 20:51

Snö kris

Lite roligt o höra vad andra skulle göra. Bra o få lite förslag utefall den dagen kanske inträffar en vacker dag. Man vet ju inte i dagens läge nu för tiden så bäst att vara lite små förberedd kanske? Allafall ha ideer om vad man skulle göra. ^^ Nu utgår jag om det ev skulle dyka upp i mitt fall. Jag och mina djur. Mina djur består utav katter, marsvin, hamster och igelkott.

Om det en vacker dag skulle bli en kall och riktig snö oväder, snöstorm o sånt. Det blir ström avbrott, inge värme ifrån elementen eller något. Man har ingen öppen spris heller så att man kan göra eld. Och Förutom ev lite ljus att tända. Och det blir kallare i lgh, eftersom man inte har någon värme. Snöovädret är för mkt. Och man kan inte direkt ta sig någon stans. Viktigaste är att hålla djuren varma, allafall dom som behöver mest. Hur skulle du göra i ditt fall? Ex dem som behöver mera värme så som igelkotten, som är en utav dom som behöver mest värme antar jag utav mitt gäng allafall. Även hamstern. marsvinen har ju sin päls. men även dom behöver ju lite mera värme, katterna klarar sig någorlunda fint eftersom ja, det är katter o har päls. Men nog så kommer man vilja ge dem värme me så gott man kan. Eftersom de inte är van vid kyla.

Katterna: Bäddar någon hög med lite filtar o sånt som de kan krypa ner i. De lever ju ändå frigående så jag vet inte om de änns skulle bry sig om filtarna. Så tyvärr så kommer då katterna sist att hjälpa i kylan.

Kotten kommer först. Och hur skulle man göra? Bädda ner den med en massa filtar o sånt. Osso kroppsvärme. Men skulle det hjälpa så bra? Han funderar jag mest på hur jag skulle göra med för att få värme då han behöver mest det.

Marsvinen, filtar och en massa massa hö. Även spån. spån håller väll värmen på något sätt?

Hamstern, även om man inte ska använda vadd så skulle jag ge honom en massa sånt. även toapapper och spånt, o nå filt/tyg/klädsel typ =)

Och jag skulle göra så gott jag kan även me kroppsvärmen. =)

Men vad kan man egentligen göra så mkt mera i en sån dära kris situation? hehe jag vet. jag tänker för mkt. Men egentligen vet man aldrig med dagens natur. Vad som helst kan hända när som helst. Eftersom det redan har en del saker som man aldrig trodde skulle hända. ^^

Annons:
catfoot
2009-02-03 15:28
#1

Nu vet inte jag hur länge du tänkt denna situation..Men för några år sen efter ett snöväder, blev vi utan ström i tre dagar..Vi har ingen vedspis bara elvärme..Lovar det blev iskallt..Min brorson fick bo hos min son, mina katter låg till större delen på sängen tätt tillsammans, det som var värst var akvariet jag hade då..Jag lindade in det i filtar, å försökte på så vis hålla den värme som var..Tände värmeljus överallt..Ja, fy va vi frös..Men både vi, katterna å fiskarna överlevde den persen..Katterna var bra att ha nattetid, dom låg nära för att vara varm, å höll även oss varma…Ja, man blir hjälplös utan el, hade det fortsatt fler dagar vet jag inte om jag fixat det…../Catfoot

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Paulines
2009-02-03 18:18
#2

Jag skulle gosa in mig med alla (Förutom igelkotten kanske). Tror på att kroppsvärme e den bästa värmen! :) Kottisen har jag ingen aning :/

Alexej
2009-02-03 20:38
#3

Det är inte dumt att vara förberedd och har tillräkligt med mat och djurfoder/kattströ hemma. Har ficklampan och ljus på en fast plats. Har som tur vedkamin men vatten går genom elektisk pump. Men jag bor ute i skogen och är jag insnöat då kommer jag inte mer ut. Men det har inte hänt sedan några år.

Men tråkigt utan tv och dator. Vad gör man då?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

ParaKiss
2009-02-03 20:50
#4

#3

Sätter sig o spelar spel =P

Paulines
2009-02-03 22:27
#5

#3 Ägnar sig ääännu mer åt djuren =) funkar mobilen så har man ju de som räddning ? :D vänta.. funkar den när de e strömavbrott? ja dee gör den väll ? oj.. E inte så bra på dehär :P

giffan
2009-02-04 09:33
#6

Det beror ju på hur insnöad man blir. Kan man ta sig någonstans går det ju att åka dit det finns vatten. Och då brukar man komma i kontakt med någon butik som säljer typ gasolbrännare, dem kan man iaf hålla ett rum varmt med. Sen får man flytta in alla djuren i det rummet.

Annars brukar jag se till att jag alltid har mitt stormkök på klart för användande. Och snö kan man smälta till vatten. (går åt mycket snö) Djur foder är det som sagt bra att se till att man alltid har rikligt av hemma. De flesta djur äter mera när det är kallt.

Marsvin ,kottar , möss hamstarar, reptiler mfl skulle jag försöka ställa dels på filtar, eller i soffan så att det kommer värme underifrån, samt lägga in bra med filtar, halm/hö i burarna.

Har man riktigt känsliga djur kan man kanske göra någon form av bärsele, av ett lakan örngott, och bära dem nära kroppen.

Sen värmer ju värme ljus och vanliga ljus rätt bra. Men som sagt, ta in alla djuren i ett rum och lägg all värme energi där.

#5 Ja mobilerna brukar fungera när det är strömavbrott, bara batteriet är full laddat. men jag såg nu att man kan köpa laddare till mobilen med VEV! smart för då kan man bara veva igång den hahaha

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
zickan
2009-02-04 17:29
#7

Det där hände mig i början på vintern. hade en gp råtta här som jag skulle transportera från foderhem till ägaren. Men den togs inte emot av ägaren och foderhemmet vägrade ta tillbaka. Änu inte hört ett ljud efter snart ett halvår av ägaren.. suck.. störda personer som skiter i sina djur sådär.

Men iaf. Denne bet av el sladden till värme centralen som styr golv värmen. Så här är man utan värme.

Jag minskade ned med att flytta in alla de känsligaste djuren i sovrummet och stänga ned rum som jag inte behövde använda. Täppa igen runt golv listen så det inte skulle smita in värme där.

Ormarna åkte ned i örongott och nedi sängen.  De andra djuren fick petflaskor med varm vatten. Men flyttade hem lite djur till en kompis under en tid.
Själv sov man med 5 petflaskor av varm vatten och en hund. Men frös ändå.

Inte alls kul men det går bara man stänger rum för att spara värme. Rör sig miycket. Ser till att ha värme ljus och en stor fluffig hund ;-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: