Annons:
Etikett14-övrigt
Läst 1111 ggr
VemFanTrorDu
2009-03-02 19:32

mot djurförsök?

skriv på om du tycker att det här försöket på råttor känns onödigt.

Det går i princip ut på att skära av senorna på bakbenen och sen låta råttorna använda benen mer eller mindre under två veckor, för att sedan se hur skadorna läkt, och om ev infektioner uppkommit. 

http://www.djurensratt.se/portal/page?_pageid=33,8156256&_dad=portal&_schema=PORTAL

Annons:
mariva
2009-03-03 00:49
#1

Fruktansvärt! Har nu skrivit på.

Veero
2009-03-03 18:58
#2

_____________________
// Veronica Berggren
Lev livet som om det vore din sista dag

Zessan
2009-03-03 20:24
#3

är alltid emot djurplågeri!!!!

Skrivit på!!!!!

Fattar inte hur dum får man va?????

sus-sharon
2009-03-03 22:07
#4

frågan är om det går att bedöma hur högt de hänger av den bilden som visas i artikeln som länkas i #2.

sen kan man fundera på syftet med försöken och hur den etiska nämnden tänkte när de tog beslutet.

djurförsök innebär dock inte alltid djurplågeri, vilket är mycket värt att tänka på. även beteendeförsök är djurförsök, men vem kallar detta för djurplågeri?

medarbetare på djurskydd.ifokus

FunkyShrimp
2009-03-04 14:09
#5

varför hänger man ens råttorna? vad är det för djurförsök?

tycker det verkar vansinnigt.

"Råttorna sövs och får hälsenan avklippt och hängs sedan upp i svansen med en tejp." "- Våra råttor mår utmärkt."

Hur FAN kan råttorna må "utmärkt" när de hänger i svansen och får hälsenorna avklippta!?! J***a egoistiska idioter.

Jag tror på det först jag hör råttrna säga att de mår utmärkt.

FunkyShrimp
2009-03-04 14:13
#6

skrev på nu.

läste anledningen: "Syftet är att studera läkning av senor."

Jag tycker (som jag alltid säger) att man kan fasen ta och göra det på sig själv eller andra människor. Djur används bara för att de inte kan tala!

Annons:
sus-sharon
2009-03-04 14:33
#7

#6 djur används därför att det är förbjudet att göra försök på mänskliga objekt före ett visst stadium av försöket.

djur används också för att man kan anse att de i många fall reagerar likadant som människan.

det är i lag förbjudet att använda preparat som inte testats på levande objekt, och eftersom vi alltså inte får göra studier på människor innan ett visst stadium av försöket så används djur.

det är också långt ifrån alla gånger djurförsök är plågsamma och långt ifrån alla gånger det bara gagnar människan.

visst, man ska sträva efter så riktiga försök som möjligt med så lite lidande som möjligt (och så få djur som möjligt), men djurförsök kommer alltid att finnas där. i Sverige har djuren det också relativt "bra" i jämförelse med många andra länder eftersom vi i Sverige har en fungerande och väl specificerad djurskyddslag.

många (jag sa många, inte alla) av de otroligt läskiga bilder man kan se från djursförsök härstammar inte ens från försök gjorda i Sverige, det är också att tänka på. det är inte förbjudet att vara kritisk till även denna typ av information.

medarbetare på djurskydd.ifokus

attvaraellerintevara
2009-03-04 15:23
#8

Var skriver man på. Detta är fruktansvärt!

 AstridSkrikandes

huskatt08
2009-03-04 15:26
#9

Undra samma som föregående….Var skriver jag på..hittar inte???

mariva
2009-03-05 18:34
#10

#8 och #9

När man har gått in på adressen som #0 har skrivit ser man i mitten texten: "Protestera mot att råttor hängs upp i svansen". Längst ner på sidan under texten skriver man in sitt namn och mailadress, och skickar. Hoppas ni ska hitta det!

marsvin-90
2009-03-05 19:56
#11

#7 De e tur någon förstår sig på djurförsöken i sverige!Kunde inte skrivigt det bättre själv! =)

Jag kan säga så mycket som så här: just nu praktiserar jag med djurförsök precis just nu är inne på min 3:dje vecka o har en vecka kvar. Jag skulle vilja säga att de mår hur bra som helst alla djuren. De plågas inte för fem öre!

Varför tror ni att djurförsök existerar enns? för att plåga djuren? Nej! för att få fram mediciner och shite för att vi ska kunna leva. Alla mediciner som vi har idag är testade på djur, skulle ni kunna klara er utan dem? Tänk på folk som har medfödda sjukdomar som tex. ont på vissa punkter i kroppen varje dag o då menar jag extrem smärta, de skulle aldrig klara sig utan medicinen de tar idag vad jag har fått höra.

hataskolan
2009-03-05 21:34
#12

Mår bara illa av sånt här….

Raaata
2009-03-06 22:20
#13

#12 jag mår oxå illa asså djur är ju som människor dom förstår när man vill något Hur kan man vara så j*vla du i huvudet!!

Annons:
sus-sharon
2009-03-06 23:26
#14

#13 nej, nu är det på tok för mkt romantisering och antropormorfism. djur är inte människor.

ja, djur är levande, kännande, tänkande varelser. men för den skull kan vi inte säga att djur och människor är likadana.
till uppbyggnad ser vi i mångt och mycket lika ut, men när det kommer till kognition och användande av hjärnan så är människan mer utvecklad än de flesta andra djur. människans hjärna har ju också växt och tagit en relativt stor plats i skallen.

jag förstår mig heller inte på onödiga försök som innebär ett stort djurmaterial som utsätts för mycket lidande, men sådana studier stoppas i regel upp i den etiska nämnden om inget konstigt händer.
vad vi tror är lidande och vad som faktiskt bör betecknas som lidande går inte alltid hand i hand. se gärna mina tidigare inlägg 4 och 7.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Raaata
2009-03-06 23:32
#15

#14 ?

sus-sharon
2009-03-06 23:36
#16

#15 kopplat till detta uttryck: "..djur är ju som människor dom förstår när man vill något.."

medarbetare på djurskydd.ifokus

Raaata
2009-03-06 23:50
#17

#16 ahh, japp;P det var ju de ja menaTungan ute

sus-sharon
2009-03-07 13:54
#18

#17, ja, det var det du sa. och det var det uttrycket jag reagerade på och till följd skrev inlägg #14.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Raaata
2009-03-07 16:21
#19

#28 Okej.

Veero
2009-03-07 18:30
#20

Skrivit på.

_____________________
// Veronica Berggren
Lev livet som om det vore din sista dag

Annons:
Witanii
2009-03-08 17:26
#21

MEN GUD!!! HUR KAN MAN!!!Gråter har skrivit på!!!

Upp till toppen
Annons: