Annons:
Etikett14-övrigt
Läst 1444 ggr
Kvadding
4/15/09, 3:00 AM

Djurhem utomlands?!

Jag är intresserad utav att åka utomlands och arbeta som volontär på djurhem, var ska jag vända mig?

Någon här som vet ? som kanske själv varit utomlands och arbetat som volontär på just något sånt här ställe?

Skriv till mig via mail och berätta lite om det, hur du gjorde och var du vände dig för att få detta möjligt.

Eller har du bara lite tips? skriv!! behöver all information jag kan få!

Tack på förhand!

Petronella

Annons:
Mari
4/15/09, 10:38 AM
#1

Vad för slags djur är det u vill hjälpa? Jag vet att det finns ett ställe i italien där man tar hand om övergivna och skadade hästar :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Kvadding
4/15/09, 5:58 PM
#2

Ja det spelar ingen roll… jag är ju en "hästtjej" så det hade varit underbart att få hjälpa hästar… men samtidigt så hade jag gärna hjälpt hundar, katter, åsnor, fåglar, reptiler… ja vilket djur som helst egentligen…. har du några länkar om detta?

Tack på förhand!

Mari
4/15/09, 6:14 PM
#3

http://www.filicaja.org/

http://www.filicaja.it/home.htm

**Det är de länkar jag har, det ska vara till samma ställe men på ena kan jag se stället och på den andra hästarna.

Såhär skrev den jag fick nys om detta ifrån:**

"Fick ett mail av min kompis och vill gärna dela med mig till flera.

Hej alla hästvänner!

Jag vill att ni gärna sprider detta till ansvarstagande ungdomar (eller andra) som skulle vilja göra nytta i ett fantastiskt vackert landskap, besöka ett annat land och hjälpa hästar. (ca 70 st)

Min dotter Evelina är på en toskansk vingård, Filicaja i Italien. Där finns en stiftelse som tar hand om gamla eller misshandlade hästar men även hästar som ägarna betalar för, för att de ska gå i enorma hagar och leva hästliv.

Vi besökte henne förra veckan. Det var fantastiskt! Även om de sist omhändertagna hästarna var bland det värsta jag sett. Men det fanns även vanliga pensionärer, fölungar och unghästar som fötts på gården. De var väldigt fina. Bara för att en häst inte kan tävlas mer behöver den ju inte slaktas!

Ungdomarna får logi gratis och jobbar gratis ca 4 tim/ dag med att vårda hästar dvs tvätta sår, ge sprutor (även min spruträdda dotter har vuxit in i denna uppgift) se till alla hagar och grupper, att de har vatten osv. Vingårdsförmännen kör ut hö och hjälper tjejerna när det behövs. Man bör ha körkort för det är långt mellan hagarna.

Tjejerna jobbar på vingården om de vill och när det finns saker som behöver fixas, tex klistra dyrbara etiketter! Det får de lön för skattat enligt italiensk lag. Det gör att de får pengar till maten som de annars får betala själva.

Just när vi var där hade ett par tjejer kommit som lovat att vara där ett tag men som stack efter en vecka! Det innebär att det bara blev Evelina och hennes kompis kvar. De behöver vara 3-4 st. Alltså lite akut kris om de inte fått tag på andra som visat intresse tidigare. Därför lovade jag att utnyttja detta kontaktnät för att ev hitta någon som inte vet vad den ska göra den närmaste tiden! Hjälp!

Hästhållningen är väldigt "mjuk" och veterinärer kommer dit ofta. Detta är ett seriöst ställe. Natural Horsemanship tillämpas för att bygga upp förtroende när det behövs. Vissa hästar är väldigt skygga men de flesta var enormt tillgivna.

Evelina har varit där i två månader och kan redan slänga sig med lite italienska. Hon hade bestämt sig för två månader och ska hem på måndag om hon nu inte blir kvar …..

Låter detta intressant för någon i er bekantskapskrets så kan ni ta kontakt med Marita (svenskan som håller i stiftelsen). Henne kan man ringa på +39 335 5485612. Tala in ett meddelande så ringer hon upp. På www.filicaja.it finns bilder från vingården och på www.filicaja.org finns fler bilder på hästarna.

Tjejerna gör även utflykter till Florens, Siena, Piza osv när de har möjlighet."

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Kvadding
4/16/09, 7:01 PM
#4

Åh! låter ju helt uuuuuuuunderbart!

Bim
4/17/09, 1:52 AM
#5

Vad bra att du vill jobba som volentär att hjälpa djur! :D Är också intresserad av det om några år.. :)

Mari
4/17/09, 2:04 AM
#6

Jag hade nog åkt och hjälpt hästarna om jag inte redan hade sommarjobb :) Verkar vara ett underbart ställe

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: