Annons:
Etikett14-övrigt
Läst 1624 ggr
ParaKiss
2009-05-13 21:27

Ålderdomshem?

Jag har funderat och funderat ett tag om att öppna ett litet gubb hem åt äldre marsvins gubbar. som ett ålderdomshem. Där dom får stanna sinna sista år i livet.

Djur och bland annat marsvin får ju flytta så mkt. Även när dom har en hel del år på nacken så får dom flytta. Och dom djur som har flyttat så många gånger så att man inte kan räkna. Och gubbar som inte får plats längre tex hon uppfödarna pga dom nya och yngre som kommer och tränger bort dom äldre som oftast inte har någon längre nytta i aveln.

Djur får bara flytta o flytta. inte känna på ett riktigt hem, sina människor. Bara flyttar. Men äldre djur. Dom borde inte få flytta. Dom borde få ett hem där dom får känna sig trygga. Ett sista hem där dom kan bara ta det lugnt och skönt dom sista åren som dom har kvar här i livet. Lider me dessa djur.

Så därför har jag funderat på att öppna en gubbhem åt äldre marsvins farbröder på kanske 5år + eller något sånt. Varför jag tänkt mest på marsvin vet jag inte. Men tycker att marsvins gubbar är så mysiga. Och sen så har jag redan 2 st marsvins pojkar. Så om det skulle komma in en ensamen, så finns det sällskap. o stor yta. Men kan tänka mig lite olika djur med =) Och varför(marsvins-) gubbar är pga man själv redan har herrar. Och sen så att man inte vill få in honor som stressar upp hanar som är inne och kanske börjar tjivas med varann osv. Så därför endast gubbar hos marsvin. Eftersom jag tänkte också låta dom gå ihop som en liten golv flock. för dom som går ihop då…

Frågan är hur det går runt med kostnader om allt, mat, spån, hö, tbh, och med veterinärkostnader som kanske behövs på slutet. så sponsorer ifrån privatpersoner och företag? Är det något som folk vill lägga pengar till? och sen så att man betalar en summa när dom lämnar in djuret plus att bur och tbh följer med. Eller om personen står för kostnaderna kring marsvinet tills den har gått bort.
Och en till grej så att man kanske kan få en inkomst till djur. Man kanske kan ha faddrar till dom. Osso får man som fadder nyheter om det djuret. Vad den har fått för dom pengarna, hur det går osv osv.

Och om man inte bodde i lgh utan ett hus på landet så kanske man hade kunnat ta emot volontärer som pysslar om dom. Men nu så bor man i lgh så det är väll en annan femma…

undra om ett ålderdomshem för djur är något som man bara ska drömma vidare om eller ej. Kanske det inte går nu. Kanske inte senare i år. Nästa år vet jag inte. Men kanske någon gång i framtiden så kanske det går att göra något åt det. När man har mera tid, bättre ekonomi. Lite plats har jag redan. Men hade inte suttit fel med större plats. Eller kanske man kan ha nå hus med trädgård eller nåt där dom även kan ha sommar bete på sommrarna.

Ett ålderdomshem då men även ett hem där djur som har flyttat alldelse för många gånger kan få plats i. Eller djur som är sjuka eller handikappade djur… Och då menar jag inte djur som lider och har större problem i livet. Men som är frisk o kry annars lixom. Men pga någon enkel handikapp eller problem så vill folk inte ha det djuret. eller nåt :/

Drömmer drömmer….

Endast lätta tankar o sånt som skulle vart skoj om det kanske slog in en vacker dag.

Annons:
Mari
2009-05-14 00:46
#1

Jag tycker det låter som en fin idé men det är ju det där med att få ekonomin att gå ihop. Det brukar ju bli dyrt om ett djur blir sjukt vilket de ofta blir när åldern börjar knacka på.

Sen undrar jag lite över hur gamla ska de vara för att få räknas som pensionär? :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

mandariiin
2009-05-14 05:11
#2

#1

"Så därför har jag funderat på att öppna en gubbhem åt äldre marsvins farbröder på kanske 5år + eller något sånt. "

oftast så brukar man ta en summa för att folk ska få omplacera sitt djur till en. så mer elle rmindre betalar folk för att dom ska bli av med djuret. dom pengarna går sen till saker till djuren. sen är det mycket av sina egna pengar man får använda om man satsar på något sånt här.

men en väldigt fin/bra tanke måste jag säga :)

Lia@mandariiin.com

Mari
2009-05-14 09:53
#3

#2 tack :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Animalfriend
2009-05-14 21:58
#4

Fantastisk idè! :)

wolfgirl82
2009-05-14 23:12
#5

Jag kör redan lite så här hemma med gerbiler. 

När jag har plats vill säga. Då tar jag gärna in äldre gerbiler från folk som oftast sitter ensamma så får de en kompis och får leva och må bra.

Jag tar inget betalt för det utan har jag plats och vet att jag ev har ungar som skall sparas men ingen burkompis till dem så passar det mig perfekt att göra så.

Senaste damen som flyttade in blir 3 år i Augusti. Hon kom till mig i december efter ha suttit ensam i över ett år och var väldigt mager då.

Nu är hon avmaskad, gått upp i vikt (ca 15 gram sen hon kom till mig) och ser normal ut i hull och päls samt har en burkomps och älskar verkligen livet och allt och alla.

Så jag tycker det är en super ide. Fler borde ta hand om gamla pensionärer. :) Dom är verkligen underbara

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Upp till toppen
Annons: