Annons:
Etikett14-övrigt
Läst 1409 ggr
PeterLi
2009-06-17 14:12

sommar katten

nu är det äntligen äntligen sommar igen sommarlov ,bad,glass,semesteren del av er kankse åker till landet och tillbringar sommaren där och då finns stor chans att ni möter någon som mig . en gullig kattunge som ni gärna vill ta hand om men innen ni gör det läs denna historia som handlar om mig . jag föddes förra sommaren i en ladugård min mamma jag och mina 5 syskon . levde ett lungt o stillsamt liv och den första tiden låg vi mest och myste och diade vår mamma när vi blivit några veckor gamla började vi upptäcka världen . det var otroligt kul och spännande . en dag kom det en man och hämtade två av mina syskon . bonden sa att det skulle flytta till en gård . längre ned mot byn . det var i det ögonblicket jag förstod att jag inte skulle bo med min mamma och mina syskon hela livet . en vecka senare kom det en familj för att titta på oss . den yngsta flickan i familjen , pekade på mig och sa *jag vill ha den* bonden plockade försiktigt upp mig och flickan tog mig i famn och pussade mig på nosen

jag strök mig emot hennes kind och kände att det här var en bra början på mitt liv . och visst var det det . jag var älskad från första stund och alla i familjen klappade och gosade med mig jag fick god mat och mycket mat . så min mage började bli lite väl stor men vad gjorde det . jag fick ett namn med *gosnos* de följande 2 månaderna var det bästa i mitt unga liv . och jag har aldrig varit en sån lycklig katt , det var för nästan underbart för att vara sant . sommaren led mot sitt slut och nätterna började bli kyligare och dagarna kortare . en morgon började min familj packa in sina saker i bilen .
min lill matte såg ledsen ut , hon tittade på mig och jag såg tårarna i hennes ögon (men snälla marie du vet ju att vi inte kan ha katt i stan) . med de orden stängde pappan igen bildörren och de åkte iväg . jag förstod ingenting men jag tänkta att de kommer nog snart tillbaka .

dagen gick ingen kom , det blev kväll och jag började bli riktigt hungrig så att jag fångade en liten mus för att stilla hungern . min familj hade fortfarande inte kommit hem när det blev mörkt och jag gick o lade mig i min korg som stod på trappen . de kom inte dagen därpå heller och inte nästa . dagar blev till veckor och det blev kallare och kallare .

efter 8 veckor hade min familj fortfarande inte kommit tillbaka och jag började så sakta inse att de kankse aldrig skulle komma tillbaka mer .
löven började falla och det blev svårare och svårare att hitta mat . jag var inte längre rund om magen utan började känna mig ganska mager och frusen .

en morgon när jag vaknade hade vattnet i tunnan där jag brukade dricka frusit och de första snöflingorna föll på min nos jag var nu så svag att jag inte orkade resa på mig , jag låg mest stilla hela dagen och till slut somnade jag . jag drömde om sommaren när jag var älskad och ompysslad och hade en familj jag vaknade av att jag kände hur min kropp började vakna till liv jag kände en svag doft av mat en hand strök mig sakta över min knottiga rygg matte tänkte jag och slog upp ögonen men det var inte matte . en gammal tant satt på en stol bredvid mig och hennes hand var gammal och rynkig men hon verkade snäll och jag spann försiktigt . stackars lilla kisse hur kan människor vara så grymma , hennes man som körde förbi min familjs sommarstuga då och då hade sett mig leka men familjen hela sommaren . och när han körde förbi igår och sett mig ligga på trappen förstod han att de åkt , och lämnat mig ensam kvar över vintern . det tog ett tag innan jag var mitt gamla jag igen , jag trivs jätte bra hos min nya familj och jag hade tur som klarade mig för andra katter går det inte lika bra många som blir lämnade ensamma efter sommaren dör en mycket plågsam död . så ska du skaffa katter i sommar se till att ta hand om din nya kompis och var säker på att du kan ta hand om honom i flera år framåt innan du skaffar en kisse

Annons:
LinaK
2009-06-17 16:28
#1

usch jag mår dåligt av att läsa texter som denna Obestämd tycker det är grymt att människor har sommarkatter.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

PeterLi
2009-06-17 16:38
#2

är bra skrivet även om ja inte skrivit det , men alla behöver läsa det med tycker jag

är ur ett bra perspektiv

vi har haft fall här ute där katter suttit föruttnade utanför dörrar där katten dött på plats utanför dörren , grym död tillmötes och jag bor i ett sånt område där sthlm,tyskar,franskmän har sina sommarstugor

vissa har sommarkatter som prylar , men sen har vi kattsamlare med som sitter på 5-10 katter hemma i en lägenhet eller litet hus , vet inte om såna är så mycke bättre än sommarkatten , katter kräver sin uppmärksamhet , men får dom det om dom är 10st ? eller har man dom som status eller prylar?

sen om man även har ännu mer djur, familj , jobb hur hinner man med att tillgodose alla dessa djur och familj samt jobba samtidigt ?

vad jag vet så finns det inte många uppfödare som sitter på 10 katter , dom kör på kvalite ist kvantite

LinaK
2009-06-17 16:39
#3

Ja denna text är något de som lämnar sina katter kvar efter semestern borde läsa. Kan du inte sätta upp lappar eller något i området på engelska eller något? Om du vet att det är något som sker ofta.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

PeterLi
2009-06-17 16:42
#4

det sker varje sommar här , men min engelska är inte direkt på topp =) men kan man få hjälp med översättning så gör jag det gärna , det riktar ju inte sig direkt till svenskar och isf liten omfattning

LinaK
2009-06-17 16:45
#5

Jag kan gärna hjälpa dig att skriva en översättning- Har en god vän till mig som har bott i USA en längre tid. Och hon har även en vän som bor i Frankrike. Kanske en lapp på franska också vore något? Så kanske du kan sätta upp lite lappar i området? :)

tycker detta är hemskt att folk låter det förekomma :(

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

PeterLi
2009-06-17 17:18
#6

det får du gärna göra =) vore väldigt tacksam =)

Annons:
LinaK
2009-06-17 17:19
#7

Ja men det gör jag =) Jag återkommer till dig under veckan med översättningar.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Upp till toppen
Annons: