Annons:
Etikett14-övrigt
Läst 2127 ggr
SilvianLuna
7/16/09, 3:32 AM

Hunden äter kattens mat och avföring

Jag har ett problem och jag hoppas verkligen att någon kan ge mig svar på vad jag kan göra.

Det är nämligen så att jag tog hem en omplaceringskatt för ca 1 vecka sedan. Jag har även en hund på snart 8 år som aldrig levt tillsammans med katter förutom hos uppfödaren som valp (om det ens räknas). Denna katt är en ganska skygg katt och jag vette gudars vad människor har gjort med honom. Han har fått flytta redan 2 ggr och klorna var för långa och pälsen ovårdad. När jag mailar den före detta ägaren får jag inga svar mer än från de få gångerna innan jag tog hem kissen och det gör mig riktigt upprörd. Nu har vi, jag och min sambo bestämt oss att prova vänja hunden vid katten eftersom katten vant sig vid hunden.

Däremot har vår hund gått till någon slags protest. Visst känner vi att han alltid varit number 1 med oss, men han måste acceptera andra djur också och att han inte alltid kan stå i centrum. Därför har han i smyg börjat äta kattens mat snabbt som ögat. Han har även rotat och mumsat i sig avföringen som katten grävt ner i sin egen kattlåda med sand. Detta är inte acceptabelt och vi gör allt vi kan för att hunden ska sluta med sina dumheter, fyar, säger ifrån och konfronterar honom men ibland känns det som det är försent.

Vi vill ogärna omplacera kissen igen, eftersom både jag och sambon fäst oss vid honom. Han är en helt underbar liten kisse.

Annons:
oh-la
7/16/09, 11:55 AM
#1

kan ni inte mata katten uppe på diskbänken eller i ett fönster där hunden inte kommer åt? vet många med hund som gör på det viset eftersom hundar gärna äter kattens mat innan husse och matte ser :P

gällande lådan… i stort sett alla hundar äter kattbajs om de får möjlighet :P också ett troligt vanligt problem. vi haar fått tips att helt enkelt köpa dörrkrok, om du förstår vad jag menar, där man hakar fast dörren så att det är en öppning som är lagom stor för kissen, men hunden kommer inte igenom. ska man själv in är det bara att kroka av.

båda problemen du nämner låter mer som normalt för en hund som inte är van vid att bo med katter och inte som ett protestbeteende. vi har samma problem hemma när vi passar svågerns Ridgeback.

AnneN
7/16/09, 4:29 PM
#2

Min hund är också sådan som äter upp kattmaten och kattbajset i lådan om hon får möjlighet, därför har vi gjort så att katternas mat och låda står inne i badrummet och vi har satt en kedja på dörren så att katterna kan gå in och ut där men inte hunden

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SilvianLuna
7/16/09, 5:06 PM
#3

# 1-2 Tack för era svar. Nu kan jag känna mig lite lugnare och se det på ett annat vis. Jag ska tänka lite extra på dörrkrokar hädanefter. Det doftar inte särskilt trevligt i hundens mun i efterhand >_<

zickan
7/17/09, 6:57 PM
#4

Normalt beteende för en hund. Ställ kattmaten under/bakom en stol eller nått annat så hunden inte kommer åt. Eller låt katten få en fönster/bänk plats att äta på.
När en hund äter bajs så kan det vara något i deras kost som saknas. Finns vitaminer att tillsätta som kan göra att den slutar äta bajset.
Men en kattlåda med lock/iglo kan ev hjälpa. Alla katter gillar inte själva luckan som sitter framtill. Men det är en tränings sak.
Kan även sätta ett dörrstopp utanför toa dörren. Vet många som kört på under flera år. Ende är att man får tänka på det och inte vara för issnödig när man ska på toa mitt i natten ;-)

Sedan skulle jag rekomendera att ta fråga på hundar/blandrashundar iFokus. De är lite mer inriktade i saken och kan troligen ge ännu fler tips :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

SilvianLuna
7/17/09, 9:04 PM
#5

#4 Hehe Skrattande Ibland händer det att man måste springa in på toa på natten, men det händer ganska sällan. Jag börjat hålla mer koll efter att kissen har gjort sina behov och tar bort klumparna nästan på en gång nu, så hunden inte får någon anledning att ens gå dit och rota.

Sedan har jag även flyttat på mat-och vattenskålen till en högre plats och visst är hunden sugen, men han når inte dit. Flört Katten behöver enbart göra ett litet skutt.

Så det går åt rätt håll nu.

sighni
7/18/09, 12:43 PM
#6

Detta problem har/hade jag också när min sista omplaceringshund kom hem. Vi ordnade det så att ett rum är "kattrummet". I det rummet finns lådorna på bordet. För dörren står ett kompostgaller med hål för katterna vilket innebär att hundarna är utestängda från detta rum men inte katterna. Nu äter mina katter på bestämda tider (vilket är en annan historia) så de äter på köksbordet, annars hade maten också funnits i kattrummet. Där finns katternas leksaker, klösmöblen, kattunnel o.s.v.

Ni kanske inte ha möjlighet att ge katterna ett eget rum men ett kompostgaller är bra om man vill hålla hundar borta från något. Det kanske kan ge en idé om en lösning.

Annons:
SilvianLuna
7/18/09, 7:38 PM
#7

#6 Näe, vette katten alltså. Jag anser att det ska kunna fungera ändå och att både hunden och katten ska få vara i alla rummen så länge katten inte är på matbordet eller diskbänken.

Men som jag skrev börjar det gå åt ett bättre håll och både hunden och katten har accepterat varandra och har till och med börjat lekt lite med varandra på ett sätt som inte alls visar några tecken på att de skulle jaga efter varandra som "hund och katt".

Idéen om ett eget rum lät inte alls dumt men å andra sidan skulle jag personligen känna att det skulle bli isolerat för katten.

Tack alla för hjälpen.

Karizma
7/18/09, 8:23 PM
#8

jag ger katten mat i fönstret men bajsen rör inte våran kanske beror det på att vi har en kattlåda med huv samt att öppningen står mot väggen=svår att ta.

SilvianLuna
7/18/09, 8:27 PM
#9

#8 Ja, det kan vara mycket möjligt. Vi fick nämligen aldrig någon huv till själva kattlådan utan bara den lilla kanten som medföljer. Visst skvätter det lite sandkorn på toalettgolvet, men det är inget jag klagar över. Det är bara att ta fram sopskyffeln. Flört *fniss*

Karizma
7/19/09, 3:08 PM
#10

jag köpte lådan med huv pga den var så billig REA 70kr ny denna är jättestor med så en  stor katt kommer in lätt i den ett måste då jag var kattvakt åt mega katter 1 år :) Men har även en vanlig med men det räcker att ha en toa till en kisse.

sighni
7/19/09, 9:25 PM
#11

#7 Jag tror du missförstod mig. Katterna kan röra sig i hela huset och hundarna också utom kattrummet. Dit in kommer bara katterna när de vill. Det är ett hål i kompostgallret för dem.

SilvianLuna
7/19/09, 9:32 PM
#12

#11 Jaha okej. Då förstår jag. :)

Upp till toppen
Annons: