Annons:
Etikett13-djurhem-ifokus
Läst 1549 ggr
monsi
2009-09-23 11:58

Förslag på en sajt eller för bättring på djurhem!

Brevduveförenigen har en bra sida som visar lite gran hur jag har tänkt,

Vad tycker ni om en sida som binder samman allt som har med hittekatter att göra?

En sida med länkar till alla förenigar.

EV kontakt personer i varje komun.

En utskrivbar anmällan typ ett standard formulär när man vill anmäla dumpning mm.

Svar på vart man ska vända sig för att få hjälp mm, i sin komun eller när liggande.

En sida som innehåller enbart information om vad man ska göra om man hittar en katt ev senare andra djur ex kanniner.

En sida där all sammarbetar o visar det.

Ingen sida där man kan skriva vad man tycker tänker men en sida som hjälper folk att hjälpa katter i nöd en sida som förenar alla som vill hjälpa katterna.

Kan själv inte utforma en sån sida men vet att här finns flera kompitenta personer som kan data o flera andra som har massor av bra info till sidan.

Vad tyckr ni om den iden?

Har nog tänkt på iden om en gemensam sida sen nov när jag hittade kisarna i Eslöv.

Det var jätte svårt att hitta någon som jag kunde vända mig till om frågor mm.

Nu när jag hittade duvan skrev jag bara brev duva på googels o vips så fans deras förenings sida där.

Gick man in på den var det bara att ringa, ringde fel person först men han kunde direckt hänvisa mig till rätt person.

Väldigt bra organiserad förening.

Tänkte att så smidigt skulle det var innom hittekatternas värld med.

Borde finnas flera personer som vill hjäpa katterna fast de ex inte kan ta hem någon kise tänkte på att svara i telen mm

Även andra djur skulle kunna bli hjälpta av en sån sajt.

Finns hur mycket som helst som går att göra med lite sammarbete o massor av info.

Svanska brevduve förbundet

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Annons:
monsi
2009-09-23 12:00
#1

Frågan är vem skulle vilja ta på sig att vara webmaster på en sån sida?

Ifon är ju lätt hi hi! Alla här har ju alltid något bra att komma med i den vägen.

Den svåra biten är som skrivet en webmaster o kanske folk som vill svara på frågor i telen.

Vet att det finns lite advokater mm som tittar in hit mellan varven så lagar o dokument mallar är kanske något de vill bidra med.

En tråd där vi tillsamans utformar sidan vad som ska vara med mm o folk kan anmäla sitt intresse till att göra lite olika saker.

Kanske även när sidan är klar någon vill berättan om sidan på olika sajeter o i media, mm

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

[ElisabethYL]
2009-09-23 20:11
#2

Det finns helt klart ett behov av en sådan organisation!

Lycka till!

Mari
2009-09-24 02:46
#3

Detta tycker jag är riktigt bra som jag sa inne på hittekatter där idén föddes först :)

Jag tycker att till en början djurhem.ifokus kan hjälpa till med detta så som aktuella akuthemslistor, kontaktpersoner i olika län osv

Någon som har en idé om hur vi kan forma detta för att det ska passa iFokus gränser?

Ett sammarbete mellan alla djursidor här på iFokus vill jag ska kunna startas upp så snart som möjligt

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

monsi
2009-09-24 09:34
#4

Håller med Stirrup!

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Mison
2009-09-24 15:20
#5

tänk om någon kände en dataprogrammerare, eller vad det heter. en som är duktig på att göra program.

något som skulle vara jättebra, är en databas, där man kan lägga in djur som försvunnit och upphittats. lägga in så mycket info som möjligt. och att det ska vara sökbart

typ. letar man efter en svart katt med vitt på höger framben, så ska man kunna söka ungefär på det. så man kan filtrera bort alla katter man inte letar efter… letar man efter en svart katt utan vitt, ska alla svarta katter utan vitt komma upp.

och letar man efter en röd långhårig katt, ska inga röda korthåriga komma upp…

i samma databas skulle man kunna lägga in alla typer av djur…

Alla djur behöver någon som bryr sig!

Hawknestgrove
2009-09-24 18:09
#6

Vilka bra tankar!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Mari
2009-09-27 23:20
#7

puttar upp :)

Någon mer som har någon tanke över hur vi kan lösa detta?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

CarolineO
2009-09-28 17:51
#8

#5 Det räcker med ett exceldokument  Skrattande
Där kan man söka efter vad man vill, så letar datorn upp rätt cell där det står…
Jag jobbade tidigare på ett dentalföretag där vi använde excel som databas. Smidigt & lätt   Skrattande

Det använder jag till min hobbyverksamhet där jag omplacerar djur också. Jag har intressenter sparade, där jag skrivit in deras särskilda önskemål.
när jag sen får in ett djur söker jag helt enkelt på det och vips får jag upp den som är intresserad =0)

Mison
2009-09-28 19:45
#9

men kan man använda exceldokument på en hemsida??Obestämd

Alla djur behöver någon som bryr sig!

CarolineO
2009-09-29 14:31
#10

Man kan väl lägga ut så att de kan ladda ner dokumentet från en hemsida?     Det borde fungera… väl…?

Hawknestgrove
2009-09-29 16:58
#11

Oj nu kan ni kankse jobba vidare? jag är uschel på sånt här och har för många järn i elden för att ta på mig ett till.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Mari
2009-09-29 17:26
#12

Ja detta ska jobbas vidare på tycker jag, har tyvärr inte haft tid att sätta mig ner och fundera något ännu men lovar att återkomma

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mison
2009-09-30 03:44
#13

jag tänkte att man inte ska behöva ladda ner, utan bara kunna gå ut och fylla i en egen efterlysning… och fylla i uppgifter.. på nåt sätt… jag vet vad jag tänker, men kan inte få det på skrift, fasen också!!!

Alla djur behöver någon som bryr sig!

Annons:
Hennum
2009-10-01 22:04
#14

ett webbformulär?

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Mison
2009-10-01 22:22
#15

hur funkar ett sånt?

Alla djur behöver någon som bryr sig!

Mari
2009-10-23 02:00
#16

Har nu läst igenom ditt förslag lite mer nogrannt och jag tycker det låter som det kanske inte passar in på ett forum helt och hållet utan att man har en webbplats för detta.

Kanske tex något som heter "Hitta Katten" eller liknande? Där det står utförligt vad man gör när man hittat en kisse och även när man har haft oturen att tappat bort en. Kontaktuppgifter till alla djurhem i varje län och annat som är bra att kunna ringa/maila för att få svar på sina frågor.

En sådanhär sajt ska även ha en stor tyngdpunkt på att få folk att kastrera och IDmärka sina katter så chansen är större att de återförenas med rätt ägare om de sprungit bort.

Sedan kan man länka tex hit till djurhem, hittekatter och kattpolisen där man kan bjuda in personer för disskution och kanske så att de snabbt får svar på sina frågor om bortsprungna/upphittade katter? På det sätter blandar man även in våra aktiva sajter här på iFokus också!

Sen om annonsering ska finnas på webbplatsen är ju en fråga i sig eller om allt ska gå igenom kattpolisen? Finns massor med möjligheter med detta och jag vill gärna arbeta vidare med det! Kan tänka mig att starta och driva en webbplats för detta ändamålet

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
2009-10-23 02:09
#17

Denna sajten hittade jag nu: http://www.upphittat.se/

Är inte bara djur men ser att en liten flik finns, kanske något man kan apa-efter? :) Eller bara upplysa folk om att denna sajt finns?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Tearix]
2009-10-23 17:51
#18

jag kan programmera till webben (php), enbart på hobby nivå men tillräckligt för detta tror jag. (registrering, inloggning, lägga upp "efterlysning/annons", söka, redigera annons, ta bort osv)

Om någon bara kan specifiera vad för funktioner som behövs.

Mison
2009-10-23 18:35
#19

jag vet inte vad exakt jag söker, haha… men jag har titta på upphitta.se och många andar sajter.. jättebra sajter…

men, jag söker nånting, där man kan fylla i t.ex att man saknar en katt, med vitt på hakan…

det kan man ju inte på dessa sajter… söker man inte som annonsläggaren har skrivit så kommer det ju inte fram..

Alla djur behöver någon som bryr sig!

[Tearix]
2009-10-23 20:43
#20

nej men söker man så kan man ju missa det.. om annons inläggaren inte var noggran

Annons:
Upp till toppen
Annons: