Annons:
Etikett14-övrigt
Läst 1246 ggr
Ladymon
10/14/09, 2:52 PM

Kaniner skjuts i sthlm och blir till bränsle !!!

Läste första sidan idag… tror det var metro (EJ säker)

Om de kaniner som lever i sthlm mitt inne i staden, Tror det började med att någon…eller några kaniner blev utkastade på gatan och sedan fortsatte föröka sig, De är en hel del och nu har det börjat skjutas av och kropparna blir tydligen till värme bränsle ??!!! ush tycker detta verkar markabert!

Någon som hört om detta ??

Annons:
AnneN
10/14/09, 5:00 PM
#1

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[GeeGee]
10/14/09, 5:01 PM
#2

Fy f*n vad hemskt, rent ut sagt!

[veralera]
10/14/09, 6:33 PM
#3

Tyvärr så är det nog så att man är tvungen till att man är tvungen att skjuta en hel del kaniner… Likaså med katter… Eftersom både katter och kaniner klarar sig oftast relativt bra ute i sverige och båda två förökar sig väldigt snabbt… (uttrycket pippa som kaniner är ju inte taget ur luften precis…)

Något sånt skulle man behöva göra med Malmös gäss också, synd men sant. När man kära mor var lite fanns här knappt gäss, när JAG var liten var det roligt att se gäss för då var det ibland i parkerna men ser några stycken, nu kan man gå mitt inne i stan så helt plötsligt vandrar en grupp på 20 gäss förbi en!

Visst alla har rätt att leva och blablabla men det funkar bara helt enkelt inte att ha 30 000 kaniner springande på gatorna inne i stan…

[GeeGee]
10/14/09, 7:16 PM
#4

Men det är ju hemskt makabert om de använder det till bränsle sedan. Och jag peronligen är emot att just skjuta djur efter de inte är säkert att de dör direkt och smärtfritt. Skulle aldrgi önska något djur nått sådant. Tänk själv…varför väljer inte många som tar självmord att skjuta sig? För att de är rädda för att inte dö!

Hemskt exempel men det stämmer =)

[veralera]
10/14/09, 9:04 PM
#5

Visst det låter hemskt att använda det till bränsle men jag tycker det är bra.

Annars hade man ändå fått bränna det för man kan knappast ha 5000 kaninkadaver liggande och lukta…

Pretorian
10/15/09, 5:34 AM
#6

De problem som Stockholms Stad har med dessa kaniner är att de kostar flera hundratusen kronor då de gräver under gatorna i stan, resultatet av detta blir stora hål eller hålor i asfalten som sedan ger vika.(kan någon säga skattepengar?) Vilket även lämnar fältet öppet för skadestånd.

Jag kan hålla med om att det kanske låter hemskt att använda som bränsle, dock samtidigt skulle det bara kosta ännu mera pengar om dessa ska brännas och sedan göras av med på korrekt sätt.

Just att djuren skjuts har jag sett direkt på plats och det går till under rätt former och det är inte vilken pajas som helst som får ställa sig med ett gevär och skjuta av ett bestånd.

Att #4 sedan tycker att inget djur skulle få bli skjutet, ja alltså en påkörd och skadad älg som springer från platsen och kommer med allra högsta sannolikhet förblöda och dö av chock, är det smärtfritt? Jag menar självklart inte det som någon form av personligt påhopp men jag anar en risk för dubbelmoral.

Annons:
[GeeGee]
10/15/09, 2:14 PM
#7

Ja, som jag skrev är jag emot det eftersom de inte alltid går snabbt och är smärtfritt men kan man se till så att det blir så, så visst.

Dubbelmoral har vi alla, vare sig vi vill det eller inte.

[veralera]
10/15/09, 4:14 PM
#8

Att skjuta djur är det sett de dör på snabbast, så länge personen kan skjuta ordentligt vill säga. Träffar du i huvudet dör djuret direkt, snabbare än vid tex sprutor. Ifall djuret rör sig efteråt är det dödsryck och det är inte vid medvetande längre, tex kycklingar kan ju springa efter man huggt av dem huvudet.

NinniH
10/15/09, 9:47 PM
#9

Jag tycker det är bra!

Kaninerna har egentligen inget där att göra och tillhör inte ens svenska faunan.
Dessa kaniner förstår något oerhört, som någon tidigare redan skrivit.
Dessutom finns även risken att de konkurrerar ut andra djur.
Anledningen till att kaninerna finns där är ju att folk valt att släppa ut sina oönskade djur.
Hade folk inte släppt ut de, hade problemet inte funnits.

Så jag tycker det är bra att faktiskt ta vara på värme odyl, eftersom dessa kaniner ändå måste bort.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

fia-mia
10/15/09, 10:38 PM
#10

Är egentligen emot sånt här men den här gången verkar det okej. Tycker ärligt talat att det blir bränsle inte gör så mycket. Varför inte använda det som kan bli bränsle istället för att elda upp det?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

[GeeGee]
10/17/09, 12:28 AM
#11

#8 Kanske dör snabbare men det betyder ju inte att den inte hinner ha ont eller känna obehag. Bättre med spruta då den somnar in och inte känner någon smärta. Jag skulle hellre dö genom att somna in än bli skjuten? Du?

NinniH
10/17/09, 12:52 AM
#12

#11: Fast sprutor är inte helt smärtfritt heller.
Jag har hört skräckhistorier där det stuckits fel och djuret lidigt enormt tills den fått en andra spruta som satt rätt…

Så det kan gå fel vilket som.
Görs det på rätt sätt av kunniga personer tycker inte jag metoden spelar någon roll.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

[veralera]
10/17/09, 1:36 AM
#13

#11 Det är just det som är grejen, att det ÄR inte alltid smärtfritt, precis som #12 säger. Jag vet inte om du sett någon skjuta men jag har och tro mig - djuret hinner INTE känna någon smärta.

Och allvarligt - ja jag blir hellre skjuten än att dö av syrebrist till hjärnan vilket jag personligen tror är både långdraget och SMÄRTSAMT.

Annons:
[GeeGee]
10/18/09, 7:13 PM
#14

Det är alldeles för gammalmodigt att skjuta…

Precis som ni har hört att de sprutat fel så går det att läsa nästan överallt där djur bara blir skadeskjutna och sedan smiter iväg och plågas något enormt.

Om du får en spruta så att du dör är det ju en spruta med enormt mycket lugnande medel och du somnar ju bara in. Det inte så att du kvävs precis.

Jag har sett folk sktua och jag har sett folk missa ett flertal gånger. Då djur är mycket snabba. Så fats än man är duktig så kan man missa, träffa illa, skadeskjuta eller skjuta så att djuret dör otroligt smärtsamt och långdraget

Zheverez
10/19/09, 11:45 AM
#15

de använder ju även fällor så alla skuts inte av.

i karlberg höll de på att rasera ett av spåren . kanin/harana hade byggt gångar under spåren. tänk vad som hade kunnat hända om ett tungt tåg spårat ur fullt med människor i.

likaså vilka olyckor som kan ske när vägar ger vika bara för att kaninerna byggt gångar och försvagat vägarna.

alla är inte rasrena kaniner utan flera har parat sej med harar så det har blivit blandraser som kan fortplanta sej,(hybrider brukar oftast bli sterila).

jag som sett å ser kaninerna ofta tycker det är bra att de minskas ner.

är inte så trevligt att ibland köra sick.sack mellan döda kaniner på vissa vägar.

visst är det gulligt att i tex en rondell se en flock kaniner men det är inte rätt miljö för dom att vara i.

inne i stan har det blivit mkt fästingar sen kaninerna flyttade dit så även det är ju ett problem.

är sur på de som släppte ut de första och skapade detta dyra problem

NinniH
10/19/09, 12:11 PM
#16

#15: "alla är inte rasrena kaniner utan flera har parat sej med harar så det har blivit blandraser som kan fortplanta sej,(hybrider brukar oftast bli sterila)."

Det kan jag säga på en gång att det inte stämmer. =)
Hare och kanin kan säkert para sig.
MEN, att de skulle få ungar tillsammans funkar inte av flera anledningar.
1. Kaniner går dräktiga 28-35 dagar, harar 40-50 dygn beroende på om det är fälthare eller skogshare.
2. Kaniner föder ungarna i en håla och dessa är helt nakna och hjälplösa fram till ca 2 veckors ålder. Harar föder sk borymmare.
3. Kaniner och harar har olika antal kromosomer.

Däremot kan dessa förvildade tamkaniner para sig med vildkaninerna, om det nu finns några sådana i närheten.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Hawknestgrove
10/20/09, 3:46 PM
#17

personlign så önskar jag mig hellerene död som jag inte ens vet om. OCh det blir det, när man skjuter. Du hör inte ens smällen för då är du redan död. Vad gäller förfaringssättet med de döda kropparna, så kan jag bara personligen hänvisa till  att om ni Googlar på ordet Sky Burial, så får ni fram dt mest makabra men även det vackraste sättet att bli begravd. Tyvärr bara förunnat riktigt fromma Buddistmunkar. JAg skulle vlija ha en Sky Burial om det gick…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
10/20/09, 4:05 PM
#19

eller om ni klarar det, sök på ordet jhator.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Zheverez
10/21/09, 11:26 AM
#20

#16 det visste jag inte utan gick på vad solna komun svarade mej när jag frågade om kaninerna för nåt år sen då problemet började.

då är det tama som parat sej med vilda för vissa ser verkligen roliga/fula ut.

de flesta är små söta saker.

övervägande svarta har jag sett.

Annons:
Hawknestgrove
10/22/09, 12:57 AM
#21

JA folk dumpar allt. vidrigt. Här i Strömstad så dumpar folk vattensköldpaddor i Strömsån när de lessnat på dem.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: