Annons:
Etikett13-djurhem-ifokus
Läst 1203 ggr
Mari
11/2/09, 11:39 PM

Månadens Fråga: Har du..

Har du tagit hand om något djur från ett omplaceringshem?

Berätta gärna!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Mari
11/2/09, 11:41 PM
#1

Ja det har jag
Två av mina marsvin har jag tagit från Livlinan.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

mandariiin
11/2/09, 11:45 PM
#2

De flesta utav mina djur är omplaceringar.

- 6st illrar
- de flesta ormar var nästan ett år eller äldre när dom kom till mej
- leopard gecko på ca 3 år
- hamster som hittades på gatan
- madagaskar geckos, hona som kom hit via blocket, hane som kom till mej via denna sida
- hund/hundar i vår, som är drygt 1,5 år/8månader
- rödörad sköldpadda

och det har vart många fler djur boendes hos mej, både som akuthem eller som omplaceringar.

Lia@mandariiin.com

Mari
11/2/09, 11:53 PM
#3

Glömde bort :-)
Hade två kaniner som var omplaceringar också, dock från privatperson, ingen som hade något med omplaceringar att göra men som behövde nytt hem till sina kaniner.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

AnneN
11/3/09, 12:45 PM
#4

Jag har tagit en katt från Katt i Norr

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

FeliciaS
11/3/09, 5:13 PM
#5

Inte från omplaceringshem, men jag har tagit emot ett omplaceringsmarsvin som en privatperson hittat på en parkering.

Förra sommaren förlorade jag mina marsvin och bestämde mig att skaffa nya till hösten. Efter att ha sett en annons på marsvin.ifokus om en marsvinshona som behövde omplaceras kontaktade jag hon som hittat marsvinet och några veckor senare kom hon till mig (Gbg-trakten) från Sthlm. Jag vet inte exakt hur gammal hon är, men hon är en blandras på vad jag gissar runt 2 år. Hon är hur pigg och framåt som helst, väldigt snäll och okomplicerad. Däremot var hon i ganska dåligt skick när hon hittades och har nu stannat på ganska låg vikt, något smal, vilken känns väldigt omöjlig att förändra (åt rätt håll).

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[veralera]
11/4/09, 5:47 PM
#6

jag har tagit emot hamstrar, gerbiler, råttor, lite kaniner, degus, chinchilla mm både som omplacering och akuthem…

Känns så underbart att få hjälpa någon som behöver hjälp!

Annons:
Knutte-love
11/15/09, 12:16 AM
#7

Japp det har min familj och jag.=) En av våra 4 hundar. Han var vanvårdad av våran uppfödare.=(

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

 

 

 

Mari
11/16/09, 12:06 AM
#8

Ja, från privatperson.
Nästa helg kommer jag att ta hand om två stycken marsvin som omplacering :-) Detta ser jag fram emot. De kommer från en privatperson (kompis) som inte kan ha de kvar längre.
En hona med sin kastrerade son. Sonen är broder till ett av mina marsvin jag hade och jag hade även pappan till denna pojk.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

LinaK
11/16/09, 3:34 PM
#9

En katt från en privatperson som hade hittade kattungen utomhus i en snöhög i minusgrader. den bor nu hos mina föräldrar.

Vår andra katt tog vi från Örebro Katthem. Våran vackra Polly!

Och nu får vi snart hem en stödhemskatt från ett vanvårdsärende genom KKS. Som vi hoppas kunna omplacera.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[ToveLi]
11/16/09, 3:43 PM
#10

Ja, det har jag. Två av mina tre katter kommer från KKS. Har även haft stödhemskatter därifrån samt marsvin och kaniner från Tigerharen i stödhem.

[veralera]
11/18/09, 1:06 AM
#11

Stort sett alla djur jag haft har varit omplaceringar, och stort sett alla som bor här nu

Chinchillor har jag då en söt hona jag kallar "Piff" som kom hit som (troligen) dräktig, bor här tills jag sett om det kommer/kommer-inte en kull med ungar, en standardgrå lite blyg chilla.

Och Puff som egentligen skulle omplaceras vidare men som är så trevligt sällskap så han har fått stanna här så länge!

Samt en till namnlös lite hpna som troligen ska avlivas (?) enligt förra ägaren, bor här tills dess tillsammans med sin kastrerade killkompis. Är jättesur på förra ägarna för trots att de visste att hon hade ett grovt tandfel och att de visste att hon så småningom troligen behöver avlivas pga det (det är enligt henne deras veterinär som sagt det, har själv inte haft råd att ta henne till veterinär än) så har de ÄNDÅ tagit 4-5 kullar på henne!!!! Så otroligt oansvarigt!

Och en jättevilding vid namn Quicky! Vi fick LURA in honom i en låda för att få hem honom från tjejen vi hämtade honom hos. Han är den snubben jag känt att jag gjort MEST framsteg med, han hade aldrig i sitt liv tidigare blivit upplyft innan han kom hit så han var totalt förvildad. Nu är han jättegosig, älskar att bli kliad bakom öronen. Har lyckats hålla honom 3-4 gånger PROBLEMFRITT, och TRO MIG det var stooora framsteg.

Samt två beiga hanar som antagligen får stanna här som sällskap för de var så gosiga=D

Och så några andra har jag haft, men de har blivit omplacerade allihop!

Mina kaniner är omplaceringar båda två… Hade inget höjdarliv innan de kom hit…

Fem råttor är också omplaceringar allihopa, varav två var dräktiga när de kom hit… Så fick 22 små ungar "på köpet"… Kom 8 stycken hit, har omplacerat 3 så resten är de som stannade här.

Tre degusar som en gång i tiden var fyra men en dog för några dagar sen… De två hanarna skulle egentligen bara bo här som akuthem åt "Enandrachans" men när den ena dog så adopterade jag den andra permanent…

Sen har jag förrutom ovannämna djurarter varit jour/akuthem åt diverse kaniner, gerbiler, hamstrar och en liten kisekatt.

:)

wolfgirl82
11/24/09, 10:36 AM
#12

Jag har tagit hand om några gerbiler från Privatpersoner som inte kunnat haft dem kvar.

Det hela började med två st 3 månaders honor. Skorpa & Flingan. Jätte goa och fina.
Skorpa dog tyvärr redan när hon var 2 år.
Flingan fick jag avliva här för någon vecka sen efter en stroke men hon blev 3,5 år.

Sen så flyttade 3 äldre herrar in. En pappa med två söner. Sönerna fick jag avliva så småningom pga cancer. Bägge över 3 år. Pappa avled här hemma någon månad innan han skulle fylla 5 år.
Dessa tre satte stora intryck på mig och jag beslutade mig för att i mån av tid o plats ta in äldre djur iställer för att folk ska avliva dem.

Senaste tillskottet är Zelana. Hon flyttade hit i December förra året som en rädd hoppetossa på 2år 4 månader. Hon lever än idag och är en pigg och urmysig tjej som hunnit bli 3år3månader men beter sig som en 2åring :)

En sak är säker iaf. Jag kommer inte sluta ta in äldre gerbiler. Den dagen jag slutar föda upp så kommer jag koncentrera mig på gerbiler som behöver omplaceras och de får då stanna här hemma :)

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Bim
11/26/09, 10:15 PM
#13

Nej men jag vill! Mer än gärna! Men jag kan inte nu.. Mamma är allergiskt mot nästan alla pälsdjur.. :( Men när jag flyttar hemifrån kommer det blir råttor från råtthjälpen eller blocket! Och lite senare när jag har råd och tid kommer det bli massor av andra djur från andra ställen.. Har bestämt att ta hund från tex hundstallet också.

Annons:
Mari
11/26/09, 10:19 PM
#14

#13 Mkt bra att du har viljan och snart även tillgång att kunna hjälpa djur! Fler behövs!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Bim
11/26/09, 10:23 PM
#15

#14 Ja verkligen! Jag mår så fruktansvärt dåligt av att se alla djur som far illa.. Kommer bli svårt att inte fylla hela huset med behövande djur. Fast då skulle de inte heller må bra..

Mari
11/26/09, 10:36 PM
#16

#15 Nä precis man måste kunna sätta gränser så man själv inte blir en djursamlare eller liknande.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Bim
11/26/09, 10:47 PM
#17

#16 Ja, precis.. Såna är hemska, även om de bara vill djuren väl.. Men nej, sån ska man verkliegn inte bli! Någon självkontroll måste man ha.

zickan
12/23/09, 10:22 PM
#18

Jag har tagit emot omplacerings djur ifrån både djurhem och privatpersoner. När jag har tråkigt och för mycket tid har jag även mailat och erbjudit mig till vissa akut annonser.
Vad som har passerat här hemma är allt från småfåglar-hundar, lite mycket att skriva upp men allt finns ned skrivet i svarta boken.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Saga85
1/6/10, 11:05 PM
#19

Jag har några omplaceringsdjur från olika håll.

En katt från ett katthem - är ju egentligen mina föräldrars katt, men jag bor ju också med henne. En av de andra katterna kan väl räknas som en halv omplacering - han trivdes inte som innekatt hos min bror och fick flytta hit och bli utekatt.

En iller från ett akuthem.

En vattensköldpadda jag tog över från några bekanta - de tyckte att hon "växt ur" sitt kar…

När jag var yngre tog jag även emot tre gerbilbröder från en väns väns kusiner som var resultatet av syskonparning från zooaffärsdjur. Bitska och otrevliga, men de trivdes ju bra tillsammans åtminstonde.

Upp till toppen
Annons: