Annons:
Etikett13-djurhem-ifokus
Läst 1039 ggr
Mari
2009-12-01 10:30

Månadens Fråga: Har du hittat..

Har du hittat ett övergivet djur någongång? Vad gjorde du då?

Dvs, inte ett djur som kommit till djurhem utan kanske en tamkanin ute i skogen eller liknande?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Pretorian
2009-12-01 16:17
#1

Hittade rätt nyligen en kartong med 4 landsköldpaddor dumpat vid en parkeringsplats..

Dessa fick åka till Skansen..

candycandye
2009-12-01 18:11
#2

En riktigt hemsk man föder upp kaniner här i området och sen bara släpper ut dom! En i familjen tog hand om en utav dom, han har blivigt jätte trevlig och tam, lilla Snygg!

Mari
2009-12-01 21:49
#3

Jag har hittat undulater ute vid 2 tillfällen, dock fick vi aldrig tag på dem fast tappra försök. Senaste undulaten som hittades fick vi tag på ägaren, dock vet jag inte om de lyckades fånga in den igen eller hur det gick.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

mandariiin
2009-12-01 22:38
#4

Hos mej har det flyttat in katter, hamster och änder. Änderna klarade sej inte tyvärr. Hamstern bor kvar, och katterna har jag hittat ägarna till.

Lia@mandariiin.com

villhailler
2009-12-01 23:05
#5

hittade en tam kanin .. satte ut lappar runt om där och den hitta ägaren tillslut

[veralera]
2009-12-03 15:57
#6

Tamkanin som var utsläppt… Letade efter ägaren.

Visade sig vara en tjej som trakasserat mig under hela min skolgång, som bara lämnat den i en liten inhängnad i trädgården (sån av kompostgaller) utan varken mat, vatten eller skydd utan typ tänkt att gräsmattan skulle räcka, medans hon åkte på semester i en månad.

Sen min idiotiska mor lät mig inte behålla den stackars kaninen utan gick och lämnade tillbaka den till de jävla djurplågarna… (bodde hemma då ju)

Annons:
Fiona
2009-12-04 23:28
#7

Har inte hittat något tamt djur!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

AiChan
2009-12-04 23:48
#8

Så som jag minns det så har jag inte gjort det. Så det blev ett nej för mig.

Dock så vet jag folk som slängt ut kaniner i skogen osv. Tråkgt nog. Dock var jag bara barnet då och kunde inte göra så mycket. Och fick veta det först efteråt. Men jag blev inte glad på han. Är inte det nu heller.

Dock har jag hittat o sett en hel del vilda djur ute som man velat ta hem så som ett rådjur som jag krockade nästan med i skogen. Så fin =)
Osso hade jag en blåmes på tomten där jag bodde tidigare och en del andra små fåglar som var "tama". Men den dära blåmesen var speciellt tam. Vette 17 vad det var för fel me dom småfåglarna. Gick att hålla på med dom (speciellt den) hur som helst. hålla i, plocka upp, klappa, mata i handen o allt. Osso vare bara just den hösten/vintern som dom bara var så tama. :P Och det var bara jag som fick röra dom. Inte mitt ex, bror, eller någon annan. Det var lite smått roligt =) Hade man velat ta in =)

FeliciaS
2009-12-05 23:52
#9

Jag har hittat tre dvärgvädurskaniner i skogen för ett par år sedan. En av dem var så lugn så han gick att fånga in, de andra skuttade bara iväg. Men vi kontaktade en "lantgård" som låg i närheten, där de hade bl.a. kaniner och de tog hand om dem.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Carlo
2009-12-21 12:35
#10

Jag hittade en liten pudel en gång, den var lös och följde efter mig.. Den hade inget halsband. Så jag tog hem den och satte ut "Upphittat" annonser.

Efter 1 dag så kom ägaren och hämtade hunden, han beskrev hunden rätt. Och han visste vad hunden hette osv. Vilken ras med mera.

Så det är ju logiskt att det var hans hund, plus att hunden blev jätte glad när han kom, hon hette "Poly" =)

Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.seblodgivning.ifokus


zickan
2009-12-23 22:01
#11

Vill bara tillägga en regel som folk bör känna till nu när jag låst igen om några inlägg. OM man tar hem ett hittat djur så ska ALLTID polisen kontaktas direkt!! Man måste anmäla djuret hittat!

En person som förlorar sitt djur och bryr sig om att få tillbaka denne så kontaktar man nästan alltid polisen först i samma veva som man börjar leta. Har man otur råkar man få hem ett medicinerat/farligt/sjukt osv djur utan att veta om detta och isf slutar det med att man riskerar djurets liv!!
SNÄLLA tänk på detta att ALLTID ringa och anmäla hittade till så fort man kan till polisen!!

Jag hittade en löwen kanin i Jordbro för ca 3-4 år sedan. Kaninen kom emot mig och hunden men stannade på tryggt avstånd. Jag gick närmare för att försöka locka in och upptäckte en hemsk böld. Drog med hunden hem för att inte han skulle komma i kontakt med något och gick sedan ut igen för att locka. Men då lyckade den smita undan.
Dagen därpå fick jag tag i kaninen som var extremt tam och jätte go. Tyvärr visade det sig att den hade rävskabb och en jätte böld under hakan. Ringde komunens miljökontor på plats som skickade vidare mig till polisen som i sin tur skickade tillbaka mig till miljö kontoret och de verkade inte vilja ta tag i det och skickade mig till polisen igen. Polisen hade inge bättre att komma med om att ta hand om den sjuka kaninen för avlivning eller vård. Så jag anmälde kaninen borta till polisen.Tyvärr pga rävskabben kunde jag inte ta in den med tanke på smittorisken och mina djur. En vecka senare ringde jag både miljö och polisen igen som total vägrade hjälpa till då nu både sa sig inte ha ansvar i saken. Så jag letade upp kaninen, avlivade på plats och begravde på plats som jag senare anmälde till polisen att jag gjort ifall ägaren skulle höra av sig.

I samma område fast inne i soprummet hittade jag en liten fågelbur med tbh och massa hö på botten. Tog med hem och skulle göra ren. Tyvärr var jag någon dag för sent ute i soprummet. Gerbilen som hade bott i buren var nu död i buren. Efter vanvård av ägare eller efter vistelse i soprummet utan vatten. Anmält till polisen som bara ryckte på axlarna.

Som liten hittade jag och min granne en tax på fältet utanför som vi tog hem. Men vi han knappt innanför dörren innan ägaren var och ringde på hos grannen. De hade letat ett par timmar efter honom men mest ifrån bilen så de hade nog inte sett han på fältet.

Sedan har jag sluppit att hitta djur men mitt mobil nr låg ute som akut person att ringa om det var nått. Ryckte ut på flera kaniner. Speciellt en jag mins väl som någon hade slängt ut på E4.an i sthlm runt södertälje. Var tyvärr på jobbet just då men de som ringde lyckades få fast på kaninen och hålla den tills jag hämtade upp efter jobbet. Hade den svart vita hanen hos mig ett halvår innan han hittade toppen hem på landet. Men han var extermt mager. Täckt av bajs på baken som torkat. Fick ett bad och en hård mathållning för att återställa balansen i kroppen efter diareen han hade åkt på. Fick även lite vatten ersättnings tablett bit i sitt vatten under några dagar. Men blev extremt gosig och helt återställd :-D

Senaste var en råtta som hittades på torget i Ludvika. En jätte snygg blue point siames hane. Lämnades in på zoo men zoo affären tänkte avliva den och den äldre kompisen han hade fått på plats då de var för gamla att säljas. Så de hämtades av en kompis till mig. Siames hanen var hel blind och levde på jätte snäll i ett halvår här innan han somnade in själv. Hanen från zoo affären bodde hos mig bra länge innan Hulda här på iFokus letade runt efter en jätte snäll äldre hane som sällskap till sin som förlorat kompisen. Hemmet lät så bra så jag släppte honom.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mari
2009-12-23 22:20
#12

Mycket bra att du påpekar att upphittade djur ska anmälas till polisen! Det tänkte jag inte på när jag skrev detta

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

zickan
2009-12-23 22:37
#13

#12 jag är rätt hård med att påpeka detta då jag slarvat bort två djur under min livstid. En sommar på gotland skulle jag och mamma åka och handla lite mat jag kunde äta på båten. Var borta 40 minuter. Affären ligger mitt emot huset. Hunden var 1 år och hade lämnats hemma en timme flera gånger under kort tid innan. Denne gång tryckte han sig ut ur kattluckan och försvann ner mot parken där vi gått som mest under vistelsen där. Båten gick på kvällen. Jag cyklade runt i timmar och skrek på honom. Men inte ett ljud.
Testade polisen igen ungefär en timme innan båten skulle avgå och det blev napp. Han hade vandrat fram till närmaste person som hade åkt och handlat med honom i bilen och sedan till polisen. Mamma åkte akut ned och hämtade honom där och jag kunde packa ihop allt igen. Hann i siste sekund med båten.

Sommaren efter länmnade jag illrarna ute i sina selor på tomten tidiga morgonen för att snygga till transportburen och packa ihop allt. Ayela lyckades slita sig och gick iväg. Det var också någon timme innan båten skulle gå och jag var verklgien tvungen att vara med. Efter massa letande skickade pappa hem mig med att de fortsatte leta. När jag kom hem ringde jag polisen igen men inget nytt. Då satte jag in annons i gotlands tidningarna och 24 timmar senare ringde mamma upp och sa att polisen ringt. Min iller hade traskat 4 kvarter bort. Gått in i ett hus genom öppen veranda. Försökt leka med deras förskräkta hund och somnade sedan i en ryggsäck. Husets ägare trode först hon dock var vild iller och funderade på att bara kasta ut henne igen. Men behöll henne hemma en stund. Som tur var läste de tidningen och var snälla nog att kontakta polisen. Polisen som hämtade henne var fd iller ägare själv och blev kär i min snälla tjej.
Sedan var det tog det 2 månader till innan jag äntligen kunde åka och möta upp de iller ägarna som min gotländska illeruppfödare letade upp att ta hand om min tjej tills de åkte tillbaka till fastlandet.
Så Ayela kom tillbaka lite mager men fullt välmående och överlycklig att få träffa sin kompis hunden igen.

MEN tänk om jag bara var där på semester från utlandet!. Tänk om jag inte hade haft en möjlighet att ringa mer än en gång och anmäla djuret försvunnet osv.
Tänk om Ayelas tass skada ännu var under behandling och hon ännu åt antibiotika eller det hade varit min kompis hund som försvann som har grava matproblem och kan dö om hon inte får exakt den special kosten hon ska ha.

Vill bara återigen påpeka vikten av att ringa polisen omedelbart.

När man anmäler djur försvunna brukar man även uppge till polisen om det ligger några medicinska eller andra problem med djuret så de kan sköta det på bästa sätt om det hittas av dom eller någon som ringer in och anmäler hittat djur.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
[veralera]
2009-12-25 19:40
#14

Håller med zickan! Det är JÄTTEviktigt att ringa polisen, att sätta upp "upphittad" lappar räcker inte alltid - eftersom det kan vara som hon säger, att man är på semester, djuret kan ha rymt långt hemifrån mm.

Min kanin Mario brukade hoppa löst både på vår tomt och ute på gården, de flesta som bodde på gården såg ju att jag var ute med honom och förstod att han var med mig, och barnen på gården brukade springa och busa med honom. Ibland rymde han ut från buren själv ut till barnen på gården, och jag vet att de inte skulle fånga honom utan bara springa runt med honom.

Men jag var alltid lika orolig för att någon skulle tänka "åh en ensam liten övergiven kanin" och ta hem honom och behålla honom.

När det gäller hundar som är ute tycker jag man inte alls ska plocka hem dem. Oftast är det ju bara ägaren som rastat hunden utan koppel och den sprungit lite för långt. Man kan istället sätta sig och kolla efter hunden ett tag, ser man att den springer runt ensam under en längre tid kan man ta den och ringa polisen.

Sen vill jag också poängtera vikten av att INTE TA IN VILDA DJUR som jag skrev en artikel om i exotiskadjur.ifokus.
VILDA DJURUNGAR SOM SITTER SJÄLVA ÄR INTE ÖVERGIVNA (i 9 fall av 10) utan föräldrarna är i närheten, och genom att plocka in djuret gör man mer skada än nytta, dessutom är det olagligt att ha vilda djur hemma hos sig med än 48(är det väl?) timmar.

[GeeGee]
2009-12-30 21:32
#15

Fast än den över skriver att man inte ska ta hand om vilda djur så hittade vi en harunge som råkat komma in i vårt villaområde. Och barnen var framme och skulle ta på den. Vi la den snabbt i en kartong och släppte ut den i skogen igen, där vi både såg och hörde en ledsen mamma ropa efter den. Tjuvkikade och såg att de sedan återförenades.

Carlo
2009-12-31 00:18
#16

#14 Men jag väntade ca 15 minuter, men ingen ägare kom…  =O

Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.seblodgivning.ifokus


NinniH
2010-01-01 20:28
#17

Jag har inte hittat, men en bekant till min pappa gjorde det.
Han hittade en kanin som sprang lös på gatan och ringde till oss.
Vi hade plats för tillfället, så kaninen fick komma till oss.

Några dagar senare kom en tjej hem till oss och presenterade sig som ägarens kompis.
Hon sade att kaninerna ofta rymde och att ägaren ville hitta nya hem till kaninerna.
Hon frågade om det var ok att kaninen bodde här så länge.
Eftersom jag inte ville skicka tillbaka kaninen, när den säkerligen skulle rymma igen, svarade jag ja.
Jag gav henne ett papper med min mailadress och bad henne be ägaren höra av sig med info om kaninen, så jag kunde hjälpa henne att försöka hitta nytt hem till kaninen.

Sen fick vi höra sanningen från pappas bekant, som pratat med mamman till ägaren.
Dottern hade tröttnat och öppnade helt sonika burdörrarna och lät kaninerna springa iväg.
Jag hörde inte ett ljud ifrån ägaren överhuvudtaget.
Om jag får gissa, så var kompisen egentligen inte kompisen, utan ägaren själv som stod och ljög mig rätt upp i ansiktet…

Kaninen fick som tur var ett nytt hem 5 mil bort och har ändrat temperamentet totalt.
Från skräckslagen till lugn och kelig.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Carlo
2010-01-01 23:03
#18

#17 Men gud vilken idiotisk tjej! Skrikandes Hatar sånna som ljuger för en!

Men bra att kaninen fick en bra ägare, och att den är lycklig nu! Oskyldig

Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.seblodgivning.ifokus


Kristall
2010-01-03 15:17
#19

Vi hittade en katt en gång som var tovig och hade varken halsband eller något annat sånt, så vi antog ju att han var övergiven.

Min mamma ringde djurskötarutbildningen på orten som tar hand om hittekatter, och de sa att vi kunde ta katten till dem morgonen därpå (vi hittade honom på kvällen).

När det hade gått ett tag utan att någon ägare hört av sig fick vi köpa katten, men då han inte riktigt trivdes som innekatt (vi bodde i lägenhet då) fick han senare flytta till min pappa som har en gård på landsbygden.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Varulvsflicka
2010-01-04 14:44
#20

jag har hittat 2 st Degu flickor som var lämnade i ett soprum. dessa bor nu hos mig tills jag hittar ett hem till dem.

jag har hittat en majsorm som var utställd i skogen i sitt terrarium. den bor nu hos mig.

och sen har vi hittat hundar som har kommit tillbaks till sitt hem.

2 tamråtor som jag tog hand om. en dog tyvärr och en lever och är frisk.

2 st marsvin hittades och den ena dog oh den andre flyttade till en vän till mig.

Annons:
fia-mia
2010-01-06 17:24
#21

Har inte hittat några djur. Däremot tittar jag ofta mig omkring lite extra när jag är ute. Hittade jag ett djur utan ägare skulle jag inte tveka att ta hem det.

Men det här att ringa polisen, om jag t.ex. hittar ett gäng övergivna marsvin i en skokartong i skogen, måste jag då ringa polisen? Det är ju rätt uppenbart att inga vill ha dem då.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Saga85
2010-01-06 22:52
#22

Själv har jag bara "hittat" en katt för några år sedan. Första gången följde den efter mig och min vän en bra bit. En vecka senare träffade jag på samma katt en bit längre bort - den var då betydligt avmagrad och tovig i pälsen. Jag tog med mig den hem, satte ut annonser i tidningen samt satte upp lappar i områdena jag stött på den och runtom. Fick inget napp och min syster tog hand om den. Dock smet den därifrån efter några veckor.

När jag var yngre hittade min syster en kanin (där hittade vi ägaren) och min andra syster hade en enveten katt som följde efter henne under en timmas promenad hem trots att hon försökte mota bort och springa ifrån den. Vi hittade aldrig något hem och hon fick bo kvar hos oss.

Skulle jag hitta något djur nu vet jag ju dock att man ska kontakta polisen.

#21 Om inte annat så är det ju djurplågeri och bör anmälas för det. Även om jag inte tror man kommer så långt med en sån anmälan.

Mari
2010-01-06 23:19
#23

#21 Precis som saga85 säger så är det bra att anmäla iaf för djurplågeri. Iallafall jag tycker att man ska polisanmäla alla upphittade djur, även om det är uppenbart att ägaren har kastat ut dem för gott.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Upp till toppen
Annons: