Annons:
Etikett06-djurskyddsfrågor
Läst 1535 ggr
Mari
2009-12-03 23:34

Fattig = stort hjärta?

Det jag har observerat under en längre tid är att de som själva är fattiga eller har det väldigt knapert oftast är de som bryr sig mest om utsatta djur. De lyckas ha flertalet omplaceringar hemma, eller kanske agerar jourhem även fast deras ekonomi egentligen inte tillåter det.

Är det bara jag som har missuppfattat detta eller är det så att de som själv har det svårt har ett större hjärta än de som har det bättre?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
mandariiin
2009-12-03 23:55
#1

För mej är det så att jag inet har råd att ha egna djur. eller, ja, flera djur. Så då hjälper man till at ta hand om andra djur. ofta så är jag t.ex. hundvakt åt andras hundar. och då är det inte på min bekostnad. och dom jag får hem i jourhem är oftast sånan djur som jag absolut inte kunnat låta stanna kvar där dom var. och då får man skramla ihop pengar om det behövs ny mat m.m.

men jag tror absolut att ekonomin bestämmer lite med vilka/vems djur man har. och för mej så gör det att jag gärna hjälper andra med sina djur till den dag jag verkligen har råd med dom djuren jag själv vill ha.

haha, nu ljög jag….! jag komemr nog släpa hem alla omplaceringar även när jag skaffat mina drömdjur.

Lia@mandariiin.com

[veralera]
2009-12-04 17:03
#2

Måste erkänna att jag tycker detsamma…

Kan känna själv att även om jag utan problem kan betala djuren som är mina "på riktigt" (eller hur man ska säga) så tillåter knappt min ekonomi egentligen att betala maten till alla 30 råttungarna som jag fick "på köpet" när jag tog emot 5 akuthems råttor…

Och kan säga såhär - den ENDA jag lyckats hitta som ville hjälpa till med de andra 2 dräktiga honorna + 1 hane, är en släkting som nu fått jobb (men inget supervälbetalt…) men som då var arbetslös, och under längre tid tvingats vara arbetslös, och som knappt har råd till sig själv eller sina egna djur… Men trots det öppnade hon sitt hem för drygt 30 råttor till!

Medans alla som skryter om "ååh kolla miiina fina djur" och, "ååh kolla min jäätteovanliga *** den är sviiindyr och jättesvår att få tag i" aldrig någonsin tagit hand om ett djur som behövt det…

Så jag kan säga att MIN personliga erfarenhet är att de som knappt har råd till sig själva - har ändå råd och tid att hjälpa ett djur i nöd. Medans de som sitter på internet och rättar alla andra själva inte alls hjälper till…

Snart dyker väl någon duktig uppfödare upp och börjar pladdra om hur "oansvarigt det är att ha djur när man inte har pengar" och blablabla. Visst, om djuret blir sjukt kanske ägare inte HAR råd att betala 5000 i veterinäravgift, men personen har iaf gett djuret en chans! För vad skulle hon/han annars gjort, låtit djuret bli avlivat?

UlrikaD
2009-12-04 19:42
#3

Jag kan hålla med till viss del. Det är många som har dålig ekonomi som är snabba att hjälpa. Det kan ha mycket med att de flesta av dem är sjukskrivan, arbetslös osv och har mycket tid över. Och den tiden lägger de mer än gärna på djur som behöver hjälp. Jag är själv en utav dem som har haft hur mycket omplaceringsdjur som helst hemma. Och många av de djur jag äger idag har tidigare farit illa och varit i snabbt och stort behov av ett nytt hem.

Det jag ser en liten "farlig" trend i när det blev så stort det här med forum är att många vill hjälpa till för att folk ska "klappa dem på axeln" och säga hur duktig de är. Dessa människor ställer upp enbart för att de ska framstå som duktiga. Det är lite tråkigt. De som verkligen brinner för djuren gör ju det vare sig någon uppmärksammar det eller inte. Så som det ska vara. Men det är ju också ett fåtal som gör så här.

Sen finns det andra som vill hjälpa så otroligt jättemycket att de tar in fler och fler djur hela tiden men glömmer att hitta nya hem åt dem. De har dålig ekonomi från början och får sämre och sämre ju fler djur de tar till sig. Men de vill så gärna hjälpa. Till slut hamnar man i en situation där djuren inte har det bättre utan har samma levnadsvillkor som på stället de blev räddade ifrån. Och det var ju kanske inte riktigt meningen. Dessa människor menar så otroligt väl men det blir så fel.

Är som de här djursamlarna man ser på tv, de tar in fler och fler tills det växer över huvudet på dem och de inte vet hur de ska lösa situationen.

[veralera]
2009-12-04 19:45
#4

Som de man ser på discoverychannel… Hundsamlarna, som "snällt tagit emot alla övergivna hundar", och slutar med 150 stycken som springer lösa på bakgården dränkta i sitt eget bajs…

gulzebra
2009-12-06 00:00
#5

Tror det handlar om bra mycket mer än ekonomin. Många har ju problem själva vad jag har sett, ofta problem som är orsaken till att man är fattig. Och tja, har man problem så kan man dels söka tröst och glädje i att hjälpa djur, och dels får man lite mer förståelse för djur och människor som far illa om man själv varit eller är där… Och mår man inte så jäkla bra så är det förmodligen inte så lätt att få värsta toppjobbet heller utan man får ta något dåligt avlönat jobb i brist på bättre. Om man ens kan jobba öht.

Ska jag se till mig själv så har jag vissa problem som i sin tur gjort att jag nu är rätt fattig. Jag har mått väldigt dåligt och råkat väldigt illa ut. Samtidigt är djur mitt absolut största intresse och jag skulle aldrig klara av att vara utan djur. Jag tror att mina upplevelser har gett mig mer förståelse för andra som råkar illa ut, och då är det bannemig inte lätt att inte bli alltför blödig :P

Däremot kan jag inte hålla med om att folk med dyra eller ovanliga djur inte hjälper. Jag har själv haft 3 GP-råttor som jag betalat 2000 kr/st för bara i inköp, plus tågresor, burar osv… Och visst var de ovanliga också, jag letade i 3 år för att få tag på min första pojk (innan GP-Sverige fullkomligt exploderade). Likaså har jag haft afrikanska jättelandsnäckor av en hel hög olika arter, varav somliga svåra att få tag på - om de var dyra beror nog på vad man räknar som dyrt, det är nog inte alla som lägger runt 500 kr på att få hem 2 snäckor men det är ju ingen jättesumma heller :P

Hur som helst… Trots mina både dyra och ovanliga djur har jag också hjälpt till - har haft en hel hög djur som behövt nya hem, vanvårdade och icke vanvårdade, mestadels tamråttor då det är mer mitt område men även en del annat som möss, marsvin osv. Fåglar som skadats eller ramlat ur boet har varit mer regel än undantag och snäckorna jag hittat ute med skadade skal som fått komma in för att repa sig är en hög vid det här laget. Trots att jag haft dyra och ovanliga djur… Som jag gärna skröt om också för den delen, har man världens underbaraste GP-råtta så ska man skryta Skrattande

Slutligen måste jag säga att den typen som gärna tittar in och rättar folk men inte hjälper till själva - det är väl klart de hjälper till! Har de kunskapen så sprider de ju den när de rättar folk och kunskap är jätteviktigt när man håller på med levande varelser som ofta far illa pga just okunskap. Jag är då iaf jätteglad att de finns varesig de drar hem omplaceringar eller inte för ofta är det från de jag lär mig - det är ofta de som inriktar sig på ett djurslag och blir "experter" på just den arten och vill de sprida den kunskapen så tänker jag bara tacka och ta emot! :) Jag personligen ser tom deras spridning av kunskap som viktigare än att dra hem djur - just för att okunskap ofta är orsaken till att djur far illa. Visst räddar inte det de djur som redan far illa, och inte de som far illa pga ägare som skiter i de heller, men i längden räddar det ännu fler djur från att utsättas för okunskap från första början och det är ju jättebra!

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Mari
2009-12-08 02:27
#6

Håller med Gulzebra här ovan om att de som har det dåligt söker tröst i djur. De jag sett gör det bra och sen finns det säkert de som tar på sig för mycket och inte klara av det tillslut så djuren får det lika dåligt som därifrån de räddades.
Dock har jag bara varit med om det förstnämnda, ingen jag vet om har tagit på sig för mycket.

Men det är väldigt ofta som de jag vet till själva svälter för att kunna ta hand om djur, visst det är väl som med barn antar jag. Att man måste offra sig själv när det är kärvt för att klara livhanken på de man älskar.

Jag kan tyvärr inte säga att jag vet om några som är direkt rika eller har mycket pengar som hjälper djur i nöd mer än kanske är stödmedlem i något djurhem, skänker en liten slant pengar ibland och så vidare. Ingen vet jag om som tar djur hem till sig - för de kan ju sabba inredningen Skrikandes

Är det så att det oftast är de rika som inte hjälper till utan försöker blunda för de problem som finns med djur?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
gulzebra
2009-12-08 10:59
#7

Man får ju räkna med att man blir rik av en anledning också. Ska man ha en hög inkomst så gäller det att man tjänar pengar också, och för att tjäna pengar går det åt tid helt enkelt.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Mari
2009-12-08 11:01
#8

#7 Sant så sant :) Men ändå

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: