Annons:
Etikett14-övrigt
Läst 1254 ggr
Mari
12/16/09, 9:23 PM

Agerar du stödhem?

Har du något djur hemma som inte är ditt? Något djur som du bara tar hand om tills ett bra permenent hem dyker upp?

Kan du inte berätta lite om djuret/djuren och om hur det är att hjälpa till på ett sådant sätt?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
FeliciaS
12/17/09, 6:14 PM
#1

Nja, det kan man kanske säga att jag gör. Jag är fodervärd åt en 5 mån gammal marsvinshona tills dess att ägaren hittar bostad där hon får ha sina djur. Fodervärdstiden är obestämd (ca 1 år) men jag har henne så länge som hon behöver det :) Däremot har jag verkligen fastnat för henne så det kommer bli sorgligt då den dagen hon ska åka kommer…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[veralera]
12/17/09, 6:21 PM
#2

Lite chinchillor och sisidär 30-40 råttor ;o :D:D Hade två degusar här som skulle vara här tillfälligt men den enda dog så behöll den andra hihi:)

Mari
12/17/09, 11:43 PM
#3

#1 Oj ja det är svårt att skilja sig från djuren, därav jag helst inte vill ha något djur tillfälligt för jag blir så fäst i dem :-)

#2 30-40 råttor! Oj! Har de förökat sig?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

mandariiin
12/18/09, 10:27 AM
#4

Jag har illern Idun hos mej sen augusti pga att ägaren åkte till USA för att plugga. Men jag ska lämna ifrån mej Idun imorgon, då hon får flytta hem igen.

Att ha henne hos mej är lite jobbigt då hon inte passar in i min illerflock. Så det är ständigt små tjaffs och gnaffs. Idun i sej är väldigt mysig.

_______________________________________________

Sen har jag guldhamstern Eco här. Han rä från början en hittehamster som kompisen ville behålla. Men han hamnade här så länge.

Att skaffa smådjur skulle jag aldrig göra igen sa jag när min sista hamster dog för ca 2-3 år sen. Och nu har jag insett varför jag beslutade det. Ser tyvärr inte nöjer i burdur längre.

_______________________________________________

Hjälper även en annan kompis ganska ofta med hennes hundar i perioder.

Att ha dom är helt underbart, då jag igentligen vill ha egen hund.

Lia@mandariiin.com

[veralera]
12/18/09, 3:09 PM
#5

#3 Japp… Fick ju genom denna sidan hem 8 råttor som den förra "ägaren" sa var 7 hanar och en hona, visade sig vara hela FEM honor:):):) Haha inte jääättelyckat.

2 hela kullar har hem + typ 6-8 av de andra kullarna, 2 av de vuxna honorna och 1 av de vuxna hanarna har också flyttat.

zickan
12/20/09, 7:35 PM
#6

Jag har sedan jag flyttade hemifrån smo 18 åring haft min dörr öppen för djur i nöd till den mängd jag klarat av att sköta på ett bra sätt. Men till och från har det hänt att jag gått över min förmåga men har en skara med otroligt bra kompisar som hjälper mig och ett jätte stöd från internet folk. Sist jag gick över gränsen i vad jag orkade var när Haninge zoo lade ned i sthlm och jag tog mer än hälften av deras djur. Då hade jag själv extremt mycket djur själv som tog upp mycket tid.

Just nu har jag inte haft många som frågat om hjälp mer än katter. Så det är inte så jätte mycket djur inne. Tog emot 4 rått tjejer som kontakt person och jourhem under råtthjälpen. En hittade hem, 2 honor var över 2 år gamla, så de adopterade jag själv för att de ska få ett värdigt slut. Kvar finns en hona som om nån månad kommer bli helt adopterad av mig av samma orsak om hon inte hittar ett hem.
Dvs jag finner att äldre djur som varit omplacerade för många gånger innan inte ska behöva stressa under sista tiden i livet.

____________________________

Har  även 3 yngre majsormar som är här i jourhem. De glömmer jag bort till och från då jag har dom tillsammans med min snok och de inte kräver så mycket sköttsel. Men de skulle ännu behöva ett hem, speciellt i takt med att de växer så mitt terrarium inte är anpassat till så många stora ormar.

_____________________________

Jag har flera råttor som jag tagit emot utanför råtthjälpen. Dessa har varit sjuka, problem fall osv. Eller för unga att omplaceras. Eller har de gått bra i min egen flock osv att jag inte prioriterar att hitta hem till dom.

_____________________________

Just nu står jag som jourhem på 7 olika ställen. Ende som kontaktat mig nyligen är livlinan om katter som behöver hjälp. Men jag hade jätte problem med katten jag hjälpte ett år från kks att jag inte vågar  mig på katt med denna öppna planlösning jag har nu då flera gnagare fick lämna livet pga den katten. Annars älskar jag katter och vill hjälpa till men när man är jourhem måste man neka om man inte tror sig kunna ta just det djuret "som sitt eget" en tid. Man måste först se till sina egna djur.

Varför jag väljer att hjälpa utan vinst är just pga att människor sällan sätter djuren före. Kommer alltid barn innan djur osv. Under min uppväxt kom alltid djuren före i min familj. Och så vill jag fortsätta leva. Djuren kan inte ta hand om sig själva om de sitter inlåsta eller komma till en veterinär utan våran hjälp. De är även rena och ger så m ycket mer tillbaka och kräver väldigt lite. Ett djur kan nästan dödas av siin ägare utan att verka känna hat, bara uppskattar allt positivt den kan få.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Caspia
12/21/09, 12:42 PM
#7

Varför togs mitt inlägg bort?

Envishet och drömmar

Mari
12/21/09, 4:04 PM
#8

#7 I denna tråd kan jag inte se att något inlägg alls är borttaget, måste ha blivit något fel när du skrev?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

candycandye
12/21/09, 6:37 PM
#9

#6 Jag tycker DU ska skriva en artikel! Intressant bara de du skrev här nu, hade gärna läst mer om dina erfarenheter, vad man ska tänka på osv, mer informell än de andra artiklarna om Hur man gör/regler osv.

hehe fast det är bara en önskan, en julklapp kanske:P

zickan
12/21/09, 10:12 PM
#10

#9 asg.. jao kanske kan se om jag hinner göra nått. mycket nu under julen. sitter sjuk på jobbet :-(

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: