Annons:
Etikett09-solskens-molnhistorier
Läst 2715 ggr
Mari
2010-01-30 14:16

Vilka omplacerar?

Jag är lite nyfiken på vilka här inne det är som hjälper till att omplacera djur, kanske du har en mindre (större) verksamhet?
Eller är det bara något du hjälper till med i bland i mån av plats och tid?

Berätta gärna lite om er och hur ni gör, hur många djur ni hjälpt och vad för djur ni hjälper Glad

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
[veralera]
2010-01-30 19:13
#1

Jag håller ju på lite mer eller mindre i mån om plats och tid här hemma:) Just nu har jag haft väääldigt fullt upp med alla råttor, så har inte haft tid och plats med så mycket mer…

Men ja har planerat att bygga lite extraburar sen och ta emot råttor från råtthjälpen:) (när jag har mer tid, pengar och plats vill säga. Och alla mina nuvarande råttor hittat nya bra hem.)

Jag har omplacerat chinchillor, gerbiler, dvärghamstrar, kaniner och ja - råttor. Vad jag kan komma på nu iaf. Sen är det ju många djur som fått stanna hos mig helt enkelt. Nästan alla mina djur är ju omplaceringar.

fia-mia
2010-01-31 16:54
#2

Jag driver ingen omplaceringsverksamhet men dörren står öppen för behövande ;)

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

mandariiin
2010-01-31 22:47
#3

Samma hemma hos mej som tidigare inläggen.

Agerar jour/akuthem i mån utav plats och tid.

Så just hur jag gör är svårt att förklara. Folk kontaktar mej angående något djur som måste flytta ganska omgående, eller så är dte jag som "ramlar över" det djuret genom bekanta eller liknande. Så ingen situation är densamma. Man får lösa allt eftersom när djuret har kommit eller ska hämtas.

Lia@mandariiin.com

Tina
2010-02-01 19:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Vid enstaka tillfällen, när föräldrarna tillåter, tar jag hand om olika marsvin som av olika anledningar inte sköts om i sitt nuvarande hem.

Under ca 6 månaders tid har jag tagit mig an två marsvinskillar som fått ett (förhoppningsvis) livslångt hem hos min pojkvän. Jag har också omplacerat en hamster och håller förnärvarande på att omplacera en marsvinsflicka som bor tillfälligt hos mig.

Det svider otroligt i hjärtat att se djur som far illa, jag önskar verkligen att jag kunde ta mig an allihop! Dock har jag både dåligt med pengar och föräldrar som inte är lika förtjusta i djur som jag är.

När jag flyttar hemifrån och har en stadig ekonomi planerar jag att starta en riktig omplaceringsverksamhet för marsvin och eventuellt andra smådjur.

Bilden föreställer den otroligt söta marsvinsflickan Miku som inte togs om hand i sitt förra hem. Hon bor nu hos mig i väntan på ett permanent hem. Glad

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

wolfgirl82
2010-02-02 13:01
#5

Driver inte någon direkt omplacering. Dock står dörren öppen när det gäller gerbiler.

Har omplacerat 3 st grabbar som fick komma hit men annars så har de omplaceringar som flyttat hit fått stanna pga hög ålder.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Zheverez
2010-02-07 16:43
#6

tar ofta emot hamstrar som är i behov av nytt hem. de får stanna tills nytt hem dyker upp.

omplacerar även egna fd avelsdjur.

när jag tar emot hamstrar så har det oftast varit så att jag blivit tillfrågad först. även upphittade hamstrar har hittat hit på olika sätt.

har även dörren öppen för sk övernattningsdjur som mellanlandar nåt dygn innan de reser vidare.

Annons:
[Colina]
2010-02-07 20:15
#7

Jag har ett litet omplaceringhem för marsvin. tar emot djur i mån av tid och plats. Har sedan i höstas omplacerat 7 marsvin. Har i dagsläget 5 stycken som väntar på nya hem samt en dräktig vars ungar skall omplaceras så småningom.

Mina omplacerinsmarsvin bor ute i vår isolerade sadelkammare på ett utrymme som är ca:1,5 *1,5 meter stort. På sommaren har de även tillgång till en uteplats på ca:10kvm. Jag tar en avgift då man lämnar in marsvin hos mig och tar en adoptionsavgift då man adopterar marsvin från mig. Pengarna går direkt tillbaka till marsvinen.

Jag har både tagit emot marsvin som privatpersoner lämnat in samt hittat marsvin på blocker som varit i stort behov av att få nya hem och då helt enkelt ringt upp och köpt/fått djuren för vidare omplacering

Min lilla verksamhet har en hemsida där ni kan läsa mer: http://www.colina.se/marsvin

emmej
2010-02-10 13:21
#8

Jag och min vännina driver ett Omplaceringshem!

Det är från små gnagare upp till Hästar, så vi håller på med en hel del olika djur!

Alla djuren bor här hemma hos oss, så det låter lite som ett zooSkrattande

Igår kväll runt 23:30, fick jag in ett Akutfall med marsvin, en kanin hona var nära på att döda honom! Stackars lilla Napolion :(

Här är vår sida (Tyvärr har den inte kommit igång riktigt ännu)

www.123minsida.se/aes-omplacering

# Mina två små Degus älsklingar, Theo och Leo! På bilden

[MissDiss]
2010-02-10 16:37
#9

Är jourhem för råtthjälpen :)

Just nu har jag bara en kille hemma, och jag väntar eventuellt på två tjejer också.

thildatessie
2010-02-24 21:21
#10

#4 var glad att du får det :) mina föräldrar skulle nog aldrig gå med på det.. :(

men samma som du säger så vill jag med ha omplaceringshemn när jag blir vuxen och har fått egen bostad

Mari
2010-02-24 21:27
#11

#10 Har du pratat med dem om det? Att hjälpa till med omplaceringar betyder ju inte att du måste ta alla de djur som det annonseras om utan du kanske kan se till att hjälpa de som verkligen är i behov? Och hålla antalet nere till 1-2 åt gången eller så?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

thildatessie
2010-02-24 21:45
#12

jo men dem tkr att det räcker med två marsvin och en hund, sen så åker jag, mamma och småbröder bort i ca 2 veckor om året till släkt i polen, pappa är ju hemma och då fixar det ju sig med djuren. men om vi ska utomlands hela familjen så är hunden hos en kompis och sist var mina marsvin hos min farfar. det gick ju bra men om vi ska utomlands en gång till så kan det bli problem med passning av ännu fler. det är ju klart en dröm men jag vill ju djurens bästa.  mamma och pappa gillar ju verkligen djur men de vill inte att jag ska ta på mig mer än vad jag fixar, säger dem….  jag har inte frågat rakt ut, är ju sj kluven men tror att jag vet svaret. dem kommer nog inte ens vilja att disskutera detta

Mari
2010-02-24 21:54
#13

#12 Då kanske det är bäst att vänta tills det passar bättre? Om du vill hjälpa djur så finns det massvis du kan göra ändå utan att själv agera omplaceringshjälp.
tex. om du har ett djurhem i närheten så kan du samla in täcken, filtar, mat, leksaker och annat som alltid går åt och skänka till dem.
Eller om du kollar på nätet och hittar något djurhem du gillar, bli fadder eller medlem så hjälper du till lite ekonomiskt med din medlemsavgift eller fadderskap.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
[veralera]
2010-02-25 03:09
#14

#12 Som fortsättning på vad Stirrup sa, så kan du ju också leta efter ett omplaceringhem i din närhet och erbjuda dig att hjälpa till:) Städa burar, rasta hundar mm:)

thildatessie
2010-02-25 19:58
#15

jo men tror  inte att det finns, kan ju kolla runt men jag bor mitt i ingenstans så är nog inte så stor chans.. men ska kolla

hannakb
2011-07-21 12:41
#16

Jobbar på Fiahemmet, Norrköping. Vi tar i första hand emot katter utan hem och i andra hand omplaceringskatter. Iallafall om vi har det väldigt fullt, annars är ju alla kissar välkomna.

Har inte jobbat så länge på Fia, men jag tror verksamheten har funnits sen -96 så det är rätt många katter genom åren.  :)

hannakb
2011-07-21 12:44
#17

Här är en liten länk om ni är sugna på att läsa om oss och vår verksamhet.

http://fiahemmet.se/omfia.htm

thildatessie
2011-07-21 14:33
#18

#7

frågar du dem då om det är ok att omplacera dem vidare eller säger du ingenting? :)

HolyFuck
2011-07-23 23:38
#19

Jag omplacerar kaniner i Göteborg. Försöker hålla en liten skala, men det är svårt när det finns så många kaniner där ute! Tar även emot kaninen när ägarna reser bort.

[Moollan]
2011-07-27 14:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Jag omplacerar kaniner och finns i Skåne.
Eftersom jag precis öppnat så har jag inte hunnit omplacera några ännu, men har 2 st inne just nu som jag hoppas hittar nya hem snart. 
Jag har ingen stora verksamhet utan har istället satsat på kaninernas välmående när dem är här. Stora uteburar, mycket tid och kärlek.

Mer om oss kan läsas på vår hemsida:
http://kvarteretsockerbetan.se

Annons:
Clariiz
2011-07-30 00:39
#21

Jag driver ett litet omplaceringshem tillsammans med min kompis.
Just nu har vi sammanlagt, 18 (7 bebisar) kaniner, 4 marsvin, 2 degusar och 1 hamster inne för omplacering.

Vår hemsida (inte helt uppdaterad då de krånglar lite) www.skorpans.webs.com

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Upp till toppen
Annons: