Annons:
Etikett06-djurskyddsfrågor
Läst 1085 ggr
Mari
2010-02-03 18:17

Hjälp djuren i vinterkylan!

Nu när det varit sådan kraftig vinter med mycket snö och sträng kyla kan det vara bra att hjälpa de vilda djuren genom att stödmata dem.
För ett rådjur kan det bli väldigt svårt att hitta föda när snön ligger med sina flera lager över marken.

Här hittar ni lite fakta om vad man kan servera rådjuren

Tänk på att om man en gång har börjat mata dem så måste man fortsätta tills dess att de kan hitta egen mat igen.

Glöm heller inte att mata fåglarna, de kan ha det kämpigt även de.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
[Ai-chan]
2010-02-04 01:07
#1

Längtar tbx ut på landet då man matade fåglarna o dom vilda djuren! Får inte mata fåglar här på balkongen. :(

Mari
2010-02-04 01:12
#2

#1 Justja, man får ju inte mata fåglar vid vissa lägenheter, synd det men jag förstår varför då det kan komma råttor och annat otyg och leta sig in :/

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Ai-chan]
2010-02-04 01:25
#3

aa. men de gör inte mig nå. råtta o sånt får väll skylla sig själv då (pga katterna) :P osso om dom tar sig till 3e våningen så gör dom de bra. ^^

Men jag har nät runt balkongen me :/ o fåglarna brukar kunna ta sig in ibland till balkongen. men sen så kommer dom knappt ut igen. vet inte hur ofta dom fastnar på balkongen haha. ^^

Men längtar ut på landet =) matade en massa förr när jag bodde hos peter :D så myyyys :D

Mari
2010-02-04 01:29
#4

#3 Tänkte mest på att råttorna kommer vara på marken och kanske krypa in i grunden av huset :P

Du har ingen liten skogsdunge utanför där du bor som du kan sätta upp fågelmat i? Kanske lite tråkigt då man inte ser dem hela tiden men man gör ju något bra :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Ai-chan]
2010-02-04 01:36
#5

Mjo då. har ju de. Men inte så bra folk häromkring -_- o man vet inte va för folk som går där. =P osso blire nog svårt o utfodra hela tiden. Men men. har funderat lite på de. men har ändå inga pengar just nu ^^ äh. man får drömma sig ut på landet =)

[Ai-chan]
2010-02-04 01:39
#6

Mjo då. har ju de. Men inte så bra folk häromkring -_- o man vet inte va för folk som går där. =P osso blire nog svårt o utfodra hela tiden. Men men. har funderat lite på de. men har ändå inga pengar just nu ^^ äh. man får drömma sig ut på landet =)

Annons:
[Ai-chan]
2010-02-04 01:40
#7

aa dubbelt -_-

zickan
2010-02-04 03:10
#8

På min tomt i virsbo har jag sparat alla äpplen som från mitt träd i garaget. Några har möglat men kylan har hållt det mesta okej. Kastat ut på tomten när snön kom . Tyvärr försvann allt unden snön men har rådjur där varje natt som gräver. Även fågel mat uppe. Men här i lght i stan har jag inget alls.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Valkyrie
2010-02-05 22:16
#9

Jag skulle gärna vilja mata fåglar och Rådjur men tyvärr är vi i min familj väldigt emot råttor och jag får panik om jag skulle se en :P

Därimot kom rådjuren och åt mina gravrosor :(

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

FeliciaS
2010-02-12 17:28
#10

Jag läste i tidningen för någon vecka sedan att vintern och kylan gör att det blir ont om mat för rådjuren, som ger sig ut på vägarna för att äta vägsalt… Många fler rådjur har omkommit den här vintern än normalt sett Gråter

Vi matar fåglarna med fröer osv. Även rådjur brukar äta under gågelautomaten. Höspill slängs också ut :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Mari
2010-02-13 22:53
#11

#10 Ursh ja! Rådjur och annat vilt så som älgar går ofta ut på saltade vägar för att äta just salt.
De flesta jaktlag brukar sätta ut saltstenar i naturen åt djuren så de ska slippa risken att bli påkörd.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Upp till toppen
Annons: