Annons:
Etikett14-övrigt
Läst 2649 ggr
Kvicka
1/20/10, 8:02 PM

Finns ekonomisk hjälp att få?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har sedan länge tagit hand om vanvårdade och misshandlade djur, helt på eget bevåg. Jag har just nu 41 st. djur hemma på gården, allt från ankor till hästar. Tyvärr har jag också blivit arbetslös och undrar nu om det finns någon ekonomisk hjälp att få?

/ Martina Gustafsson.

Annons:
Mari
1/20/10, 8:30 PM
#1

Hej Martina!
Jag tror tyvärr inte att du kan få någon ekonomisk hjälp från någon person härifrån forumet. Men det finns olika fonder man kan söka hjälp ur! Dock brukar det bara vara för speciella saker, det kommer inte som bidrag varje månad eller liknande men det kanske är värt att kolla upp.

Det finns en uppsjö av olika fonder, jagtror att biblioteken brukar ha en pärm med de aktuella eller så kan de nog ta hem en som du kan kika i.
Chickas minnesfond går igenom djurens rätt och kanske är något som kan  hjälpa dig?

Här finns även en artikel med lite olika förslag på fonder och bidrag kan kan få hjälp ur

Som jag förstått det så är du en privatperson som tagit hand om en massa djur som farit illa? Behåller du alla djuren eller är det meningen att du ska omplacera dessa till ett bättre hem?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

musse05
1/20/10, 8:47 PM
#2

Jag måste säga att din insats för alla djur är fantastisk.

Tyvärr vet jag inte så mycket om fonder, men jag lovar att hjälpa dig om jag skulle råka finna något.

Dussegokillen
1/21/10, 6:30 PM
#3

När situationen nu är som den är så kanske du ändå måste hitta nya hem till en del av djuren.  Förstår att det känns svårt men det är kanske bäst för djuren. Vad händer om något djur blir sjukt?

Du kanske kan berätta lite om vad du har för djur ….. kanske det finns folk här som kan ta över några.

Kvicka
1/22/10, 1:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tack för all hjälp, jag ska kolla upp det där om fonder.

Jag sitter inte i sjön på det viset att jag måste oplacera direkt. Och självklart så får djuren veterinärvård om de blir sjuka! Många är försäkrade och en sparbuffert är ett måste när man har så pass många djur.

Tidigare hade jag som mest 78 st. djur, och då omplacerade jag många som gick att omplacera. De flesta som jag har kvar nu kommer nog att stanna hos mig, eftersom de har farit för illa. Jag har t.ex. en hund som har tappat stor del av hörseln p.g.a. misshandel, hon är väldigt speciell och litar inte på människor. En sån hund kan vara svår att omplacera. Sedan har jag hästar som också misshandlats, och de kommer inte heller att byta hem. Djur som jag hittar nya hem till är mest katter, kaniner och fåglar. Visst förekommer det att man skickar större djur också, men det beror helt på vad de har utsatts för. 

Djuren är min passion, och så länge jag kan och orkar ska jag ta mig ann alla dessa djur som ingen vill ha, djur som är "värdelösa".

Dussegokillen
1/22/10, 5:43 PM
#5

Det var ju bra att du inte sitter i sjön och har en sparbuffert. Glad

Tyvärr är det nog många som ber om hjälp alldeles för sent när situationen redan börjar gå överstyr.  Det kan ju gå snabbt utför om man har 41 djur.

Hoppas att det löser sej med fonder men om det inte finns pengar att få vad gör du då…..?

Kvicka
1/23/10, 11:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Självklart kan det gå snabbt utför för många, men jag har tagit hand om skadade djur sedan jag var 9 år, så det är absolut ingen risk för mig.

Jag har just nu en bra a-kassa, en sambo med väldigt bra, och fast arbete samt några som sponsrar foder.

Själva ideén med att ställa en fråga här var att försöka få hjälp med det ekonomiska, inte att måsta försvara sig och stå upp för det man gör. Jag har alltid tagit hand om djur och alltid klarat det ekonomiskt, tycker bara att man borde få något mer från någonstans som tack för hjälpen. En klapp på axeln för det man gör. Jag har det inte alls dåligt på det viset, vi bor i stort hus, vi har båda bil, jag har djuren som hobby och min karl har skotrar, crossar och annat. Vi slår själv vårt hö, så vi har traktor samt alla redskap som behövs för att ta in hö. Det är inte så att djuren mår dåligt av att jag just nu är arbetslös, tycker bara att de som frivilligt tar hand om djur ska få något för det fina arbete de gör. Det finns många som jag känner som tar hand om utsatta djur, men man kan inte ta hur många som helst, tyvärr.

Hoppas att ni förstår vad jag menar, och det kommer alltid att finnas pengar för djuren, det finns så mycket annat man kan hoppa över för att kunna ha kvar dem.

/ Martina.

Annons:
Dussegokillen
1/24/10, 2:48 PM
#7

Det jag skrev var inte menat som en anklagelse. Självklart är det fantastiskt med folk som vill hjälpa djur som far illa. Det gör jag själv men inte i den skalan som ni gör. Jag har 12 djur.

Med den knapphändiga information som du gav först om att du blivit arbetslös och hade 41 djur och att du sökte tips för att få ekonomisk hjälp så började mina varningsklockor att ringa. Det tror jag det gör hos alla med erfarenhet av djursamlare. När du nu beskriver din situation så förstår jag att det var helt obefogat. Glad 

Lycka till!

Hittar du bra fonder så sätt in tipsen här. Jag tror det finns många som har det BETYDLIGT sämre förspänt och ändå gör allt i det lilla för att hjälpa djur.

nettisan
2/23/10, 10:47 AM
#8

Jag förstår din situation,är själv arbetslös men sambon tjänar bra,vi bor i stort hus på landet och det går ingen nöd på oss,jag har mina djur och även så ömmar jag för rådjur och just nu har jag en flock på över 10 djur som jag känner ansvar för. Det blir ju dyrt men jag klarar det fast visst skulle man vilja få någon ekonomisk hjälp ändå.Lycka till med ditt och önskar att det fanna flera som du som ställer upp och ger allt för dom svaga och utsatta.

Upp till toppen
Annons: