Annons:
Etikett06-djurskyddsfrågor
Läst 2141 ggr
MikaelaPetersson
2010-01-22 23:13

Hjälp! Vad göra?

Hej!!!

Jag har fått information att en av mina vänner har tagit en omplacerings hund hem till henne pga ägaren säger att hon ej orkar med hunden mer. Min vän har bara ett tillfälligt hem åt denna otroligt mysiga hund. Men nu är det så att hon fått ett dilemma. Hittar dom inte ett hem till hunden innan slutet på februari så kommer ägaren hämta hunden för avlivning. Hunden är helt frisk och så duktig och snäll.

Får man göra såhär?

Hon kräver fyratusen kr för denna blandras. Han är snart året gammal. Får hon inte den summan pengar hämtar hon hem hunden och avlivar den. Jag ser inte några som helst fel hos hunden och förstår inte hur människan tänker.

Hon vägrar att gå ner i pris. Får man göra såhär?????
Vad kan vi göra. Kontakta polis?Länsstyrelse?

HJÄLP!!!!!!!!

Annons:
lovelybirma
2010-01-22 23:27
#1

Gud vilken självisk människa! Vill hon ha betalt för att låta hunden leva?! Vilket svin rent ut sagt!

När vi var i krissituation med vår förra hund, en Amstaff på 6 månader så GAV vi bort henne, trots vi köpte henne för närmare 8000. Tänkte inte ens tanken om att tjäna pengar på henne. Gud vad hemskt!!

Tyvärr vet jag inte. Står den riktiga ägaren som ägare på hunden hos jordbruksverket? Är den märkt & skriven på den personen tror jag inte man kan göra något mig vetligen, hoppas dock man KAN det. Grymt! ;(

martdat
2010-01-24 14:10
#2

Tyvärr får hon göra så om hon äger den, man har rätt att avliva sina friska djur , sen att man kan tycke det är käpprakt åt xxx är en annan sak,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Ankie
2010-01-24 21:36
#3

men fasiken sicket folk det finns. Ja du kan ni inte söka pengar i nån fond då eller nåt, finns väl säkert några… skulle jag tro. Men hur självisk kan man vara, tänker inte nå på den stackars hunden som får sätt livet till.

martdat
2010-01-24 21:48
#4

jag skulle nog prova att få tag på uppfödaren o se om de kan köpa tillbaka hunden,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Mari
2010-01-24 22:50
#5

Oj oj vilken ägare! Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med svar på dina frågor, du kan väl testa att gå till polisen och höra vad de säger?

Jag tycker att denne måste väl bli nöjd om de får några pengar alls för hunden än att behöva lägga ut kostnader hos veterinären för avlivning (om de ens tänker göra det på det sättet).

Har ägaren tänkt att den som har hunden nu ska hjälpa till med en omplacering? Eller har de bara dumpat hunden där i väntan på pengarna?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

MikaelaPetersson
2010-01-24 23:41
#6

Hon vill att jourhemmet skall köpa hunden. Eller att dom hittar någon annan som vill de…Hon är så sjuk i huvudet kvinnan. De blir dyrare för henne att avliva hunden än att sälja den för en symbolisk summa…. Människor alltså….. :S

Annons:
Mari
2010-01-24 23:45
#7

#6 Herregud Rynkar på näsan Och det går inte alls att köpa hunden för liknande summa för vad en avlivning går på? Så att ägaren iaf går plus minus noll?

Har akuthemmet testat att annonsera lite här och där? Det kanske går att hitta någon som vill köpa denne hund för priset som nämns ? Kanske att ägaren ger sig när de märker att det finns någon som är intresserad och därmed sänker priset en aning? Hunden är ju så ung och är den dessutom helt frisk så förstår jag inte varför en avlivning ska kunna vara det bästa…

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Imasy
2010-01-25 09:14
#8

Har jourhemmet möjlighet att köpa loss hunden så länge då? men då ska de ju ha möjligheten att ligga ute med fyra tusen också.

MikaelaPetersson
2010-01-25 11:41
#9

Hade de haft pengar kunde de gjort det…. suck

Imasy
2010-01-25 11:44
#10

Är avbetalning en möjlighet? Rent krasst så borde väl ägaren inse att det är bättre att få en hundralapp i månaden i evigheter, än att själv stå och bekosta en avlivning för dyra pengar.

Har hon lämnat ifrån sig hundens papper mm? Tänkte om hon gjort det med tanke på att den skulle omplaceras.

MikaelaPetersson
2010-01-25 13:07
#11

Hunden har inga papper, det är en blandras. Hon vägrar gå med på avbetalning. Hon är bara pengakåt så hon vill ha en klumpsumma. Jag börjar misstänka att hon inte kommer gå till veterinär med hunden. Utan göra något annat… :/

Dama
2010-01-25 14:24
#12

Tyvärr inte så mycket du kan göra

Blizzard
2010-01-25 14:51
#13

Det ska gå att fixas, om du berätta hela historian för polisen, enligt min farbror som är polis får man inte omplacera hunden till någon och sen kräva pengar för att avliva hunden om dom inte får pengarna. Det är djurskyddet som du ska kontakta om hon hotar med att avliva en frisk hund.

Annons:
Imasy
2010-01-25 15:00
#14

Men då har hon väl egentligen inget som då påvisar att hunden är hennes?

Kan de begära tillbaka kostnader för mat mm för tiden hunden varit i stödhem? Tänkte att om hon måste betala kanske det inte är lika roligt att bråka.

Tizzla
2010-01-25 19:21
#15

Är hunden id-märkt och registrerad hos JBV?

Finns det något kontrakt skrivet mellan ägaren och den som har hunden?

Ankie
2010-01-25 20:45
#16

Detta låter ju inte klokt, fasiken om det ska gå så långt att hunden avlivas. Men finns det verkligen ingen fond det går att få pengar ifrån när det gäller en sån här sak, :(

Mari
2010-01-30 00:23
#17

Har du fått något svar på problemet? Eller har det löst sig för hunden?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

MikaelaPetersson
2010-01-30 06:19
#18

Det har inte löst sig. Nu är han tillbaka hos ägaren. Vi får se vad som händer. Finns som sagt inte mycket att göra.Gråter

Mari
2010-01-30 12:29
#19

#18 Något måste det finnas att göra… Får du hjälpa till att annonsera om denna hund?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Neoos
2010-01-31 19:04
#20

Men det finns ju massa hundhem runt om i landet, dom måste väll ta imot hunden?

Annons:
MikaelaPetersson
2010-01-31 19:07
#21

Hunden är nu hos ägaren, det finns inte så mycket att göra. Vi har försökt göra allt. De bara vägrar. Man är maktlös.

Ni kan låsa tråden.

Mexxie
2010-01-31 20:36
#22

Jag trodde man hade hund för att det var roligt, intressant eller trevligt med sällskap, men ack då, människan vill ju bara tjäna pengar.

Mari
2010-01-31 21:38
#23

Gud vad tjatigt att man inget kan göra.

Jag hoppas verkligen att de får hunden såld så den slipper avlivas i onödan.
Jag låter tråden vara olåst en stund till, vem vet det kanske dyker upp någon som kan det här och löser det hela?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Upp till toppen
Annons: