Annons:
Etikett06-djurskyddsfrågor
Läst 1006 ggr
Mari
1/30/10, 1:28 AM

Höja djurens status? #2

Detta är en uppföljning av den första tråden i samma ämne då den blev så lång.
Jag ska här försöka att sammanfatta det vi kom fram till så vi kan fortsätta att spinna vidare i vår kamp om att höja djurens status!

Generellt:

  • Införa stopp av försäljning av djur i affärer
  • Informera ordentligt vid försäljning av djur.
  • Försöka få stopp på "hobby"uppfödning och okunniga personer som tar kullar bara för skojs skull.
  • Inte skänka bort djur, utan ta ut en riktig summa.
  • Endast "utbildade" och "godkända" uppfödare får förekomma för att förhindra så kallad hobbyavel.
  • 18års gräns för djurhållning?
  • Djurkörkort, utbildning innan inskaffande av djur

För uppfödare:

  • Lagligt bindande kontrakt mellan köpare och uppfödaren med tydliga villkor.

  • Fortsatt kontakt även efter köpet, hela djurets liv ut?

  • Lämna ut information om djuret i pappersform, kanske något "rikssträckande" så alla delar ut samma info?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Mari
1/30/10, 1:33 AM
#1

Det jag själv tycker som jag inte tror togs upp i första tråden är följande:

  • Kastrera alla katter som inte ingår i avel, pensionerade avelskatter ska även kastreras så fort de sätt ur aveln.

  • IDmärk ALLA katter och registrera dem så de finns att hitta. Även innekatter.

  • Registrera alla de smådjur som finns även om de inte ska ingå i avel. Iallafall de djur som går att registrera så som marsvin och kaniner.

Kastrering, IDmärkning och registrering tycker jag är väldigt viktiga frågor som oftast viftas bort. Att IDmärka sin katt är för mig en riktigt billig försäkring att kunna få tillbaka sin katt om denne springer bort/blir stulen.
Det borde vara samma lag för katter som det är med hundar gällande registrering!

Att betala de där extra kronorna för att få sina smådjur registrerade tycker jag är bra. Det tycker jag hjälper till att höja statusen på ett bra sätt.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
1/30/10, 1:38 AM
#2

Länk till disskutionen inne på marsvin.ifokus

Som dock varit vilande lika länge som denna :-) Men förhoppningsvis blåses det liv i även den eftersom jag har skapat en ny tråd även där.

Den nya inne på marsvin.ifokus hittar ni här

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Upp till toppen
Annons: