Annons:
Etikett06-djurskyddsfrågor
Läst 1427 ggr
Mari
2010-02-15 18:25

Hundar bet ihjäl katt

Idag kunde man läsa i min lokaltidning, Söderhamns Kuriren, att en katt blev ihjälbiten av lösspringande hundar som tog sig in i huset där familjen och katterna bor för knappt tre månader sedan och att ärendet nu avskrivs eftersom "det dödade djuret är en bondkatt som inte anses ha något egentligt ekonomiskt värde."

Läs hela artikeln här

Bloggkatten Wikki uppmärksammar även detta på sin blogg och uppmanar allmänheten att skriva ut protestlistor och ragga namnskrifter som sedan skickas till polisen i Söderhamn så att ärendet tas upp igen.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
FeliciaS
2010-02-15 20:42
#1

Först och främst, verkligen hemskt att hon blivit ihjälbiten :(
För det andra…, det är ju helt fruktansvärt att de har skrivit att en "bondkatt" inte anses ha någon värde! Hur kan man… Skrikandes

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Valkyrie
2010-02-15 22:32
#2

håller med ovanstående, helt vansinnigt :(

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Mari
2010-02-16 00:25
#3

#1 Ja det är helt sjukt! Men polisen här är inte kända för att direkt vara smidiga när de pratar..
Jag hoppas verkligen att ärendet tas upp igen för såhär får det inte gå till. Hundar ska inte springa in i andras hus - även om dörren står öppen och bita ihjäl ens katt i sitt egna hem. Hade det varit utomhus så hade jag haft lite förståelse men inne i huset Skrikandes

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

thildatessie
2010-02-20 15:40
#4

nej fy! hemskt! håller med er till 100%

Rafflan
2010-02-21 23:56
#5

Fan vad sjukt, förstår att hunden vips kan dra iväg och jaga en katt, hon kanske var ute och tränade på gården och katten löpte genom gården å då drog hunden efter. Men klart som fan att hon ska behöva betala ersättning eller nåt iaf då hunden dödade katten!

Mari
2010-02-22 14:55
#6

#5 Precis!
Så som jag uppfattade själva artikeln så var katterna inomhus hela tiden och det var hundarna som stormade in i huset utan att jaga någon av de  två katterna. De var ute och gick med hundarna lösa, alltså rastade dem, inte på något inhägnat område eller så Rynkar på näsan

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Rafflan
2010-02-22 15:36
#7

#6 Då ska hon ju uppenbarligen inte ha hunden lös, för för det första ska hunden absolut inte gå in på någon annans tomt och absolut inte in i ett hus. Så dålig pli!

Jag går med mina hundar i koppel då vi bor i stan, men ändå, skulle min hund komma lös så skulle dom komma till mig och absolut inte gå in på någon gård.

Oavsett om man har dem löst eller ej ska man ha lite pli på sin hund och inkallning är viktigt!

Ska man träna att ha hunden lös ska man ha spårlina eller koppel släppa efter så man kan stoppa hunden om den drar iväg…

Mari
2010-02-22 15:50
#8

#7 Precis! Dessutom var det 3st (!) hundar. Någon slags straff tycker jag att hundägaren har gjort sig skyldig till. Detta ska man inte kunna klara sig undan

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Rafflan
2010-02-22 15:53
#9

#8 hon borde betala böter och/ev ersättning till ägaren. Förhoppningsvis har hon lärt sig att hon inte kan ha sina hundar lösa heller.

Mari
2010-02-22 15:56
#10

#9 Vad jag hört (bor i staden) så har denna person fortfarande hundarna lösgående till och från.
Har du möjligthet och vilja så skriv ut denna lista och jaga namnunderskrifter för att sedan skicka in till Polisen i Söderhamn.

Ju fler som uppmärksammar detta och skickar in en klagan ju större är chansen att polisen tar upp detta fall igen.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Upp till toppen
Annons: