Annons:
Etikett06-djurskyddsfrågor
Läst 1244 ggr
Mari
2010-02-10 22:35

Hur gör ni med karantän?

Hur gör ni med nya djur som kommer till er?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
mandariiin
2010-02-10 23:51
#1

Jag sätter inte djur i karantän. Men oftast dom djuren som jag får hem ska ej bo med några utav mina andra djur. Så det är aldrig något problem.

Gillar svarsalöternativet "Vad är karantän?" haha… nej, jag är för trött för att sitta vid datorn. Nu blir det sängen!

Lia@mandariiin.com

Mari
2010-02-11 00:03
#2

Jag har aldrig haft karantän hos mig men det är något jag ska börja med. Hua vilka sjukdomar man kan få in!
Enda gången jag haft karantän var när jag tog hem ett marsvin som jag trodde var sjuk men det visade sig snabbt att jag hade fel.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Tina
2010-02-11 12:38
#3

Jag sätter alltid nya djur i karantän, om jag inte är allt för ivrig att få in dem i flocken. Flört

När det gäller marsvin kollar jag igenom nya djur grundligt och badar dem alltid i virkon. Om jag är riktigt ivrig kan jag nöja mig med den proceduren, annars sätts de alltid i karantän i några veckor.

Även om jag får hem ett djur som synligt inte visar några tecken på ohyra/sjukdom vill jag alltid säkra mina egna djurs hälsa och ta det säkra före det osäkra.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Solan1976
2010-02-11 22:35
#4

Jag tar nog oxå det säkra före det osäkra och har inte nya djur i samma rum som de djur som redan är boendes här.

"Hö och halm" djur får för övrigt inte heller bo i samma rum (pga av ohyresrisken Flört).

Sen används alcogel efter handtvätt om jag eller någon i familjen hanterat de nya djuren.

Jag sanerar burar och inredning med virkon, fryser torrfoder, blåser i pälsar. Misstänker jag ohyra behandlas djuret beroende på art med ohyresmedel.

Mari
2010-02-12 00:25
#5

#4 Får man fråga varför du fryser torrfoder och blåser pälsar? Fyller det någon speciell funktion? Jag är dålig på det här med karantän Skäms

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Solan1976
2010-02-12 00:49
#6

*skrattar* Blåser pälsar gör jag lite då och då med alla (pälsade) djur.. nya som gamla för att se så de inte har någon misstänkt ohyra Flört.

Och varför jag lägger torrfodret i frysen är för att slippa dra hem någon ohyra från butikerna (ganska vanligt).. förhoppningsvis så dör den i frysen eller åtminstone somnar så mina djur kan smaska i sig dem utan att få dem krypandes i pälsen *fniss*

Annons:
Mari
2010-02-12 01:11
#7

#6 Aha så man ser ohyra om man blåser i pälsen?
Har du alltid fodret i frysen och tinar upp det som ska användas?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

wolfgirl82
2010-02-12 14:27
#8

Jag sätter nästan alla nya gerbiler i karantän här hemma när de flyttar hit. Förut dem som kommer från folk jag litar på.

Men alla andra hamnar i karantän i ca 2 veckor innan de får flytta in i djur rummet. Då hinner de avmaskas, vänjas över på mitt foder samt jag hinner se att de är friska. :)

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Solan1976
2010-02-12 17:14
#9

#7 Nej  bara direkt när jag köpt det och i några dagar…

FeliciaS
2010-02-12 17:26
#10

Jag har "bara" marsvin, men då någon ny gris anländer eller vi varit på utställning blir det virkonbad - sedan inget mer. Sjuka djur har jag inte tagit emot, och planerar inte att göra det heller för tillfället.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Mari
2010-02-13 22:51
#11

#10 Hur gör man när man badar dem i virkon? Hur mkt ska det späs ut mm?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

fia-mia
2010-02-13 23:23
#12

Jag har aldrig tagit hand om djur så men jag skulle sätta sjuka djur i karantän.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

FeliciaS
2010-02-15 20:37
#13

#11 Det står på förpackningen, men 10 gram i 1 l vatten. Sedan är det bara att doppa på ;) Jag brukar sätta ner marsvinet och försiktigt hälla lite med handen över dem - vara försiktig så de inte får i näsborrarna, undvika ögonen.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: