Annons:
Etikett06-djurskyddsfrågor
Läst 1130 ggr
djurskydd
2010-02-09 02:04

Påverka zoohandeln!!

Jag vet att många med mig har stora problem med sättet djur hålls och sälja av djurbutiker runtom i landet. Jag har sammanställt en enkät som ni alla kan skriva ut - och sedan bege er till närmaste djurbutik och undersöka vilka förhållanden som föreligger! Tillsammans kan vi skapa en god överblick över hur reglerna kring zooverksamhet efterlevs!

Snälla bidra du också - för djurens bästa!!

Med vänliga hälsningar Jennie

Annons:
Mari
2010-02-09 10:06
#1

Vilken bra!
Läste igenom och kom och tänka på detta som kanske bör läggas till?

  • Är det verkligen sant att kaniner och marsvin får gå ihop? Kaniner bär väl på något virus (?) eller liknande som marsvinen kan bli smittade av, även om kaninen inte blir sjuk.

  • Hur är det om det är ett marsvin med en eller flera kaniner i samma bur? Marsvin ska enligt lag vara minst två av samma art - men det kanske inte gäller när det är en kanin med?

  • Får fåglar av olika arter hållas i samma bur?

  • När blir en hankanin könsmogen?

Angående kaniner och marsvin så blir jag fundersam när det gäller lagen, de säger ju att marsvin måste vara minst två men är det ok att de går tillsammans med kaniner?

Jag tycker att detta är ett jättebra intiativ! Hoppas du får ihop många undersökningar över hela Sverige, kanske du kan redovisa dem här?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

djurskydd
2010-02-09 17:02
#2

Hej!

Ja kaniner får enligt föreskrifterna gå tillsammans med marsvin, men inte andra gnagare. Det finns inte någon paragraf som reglerar hur många kaniner som kan sitta med marsvin. Marsvin tillhör de gnagare som ska sitta i par, och det står inte omnämnt att kanin på något vis skulle kunna ersätta en marsvinspolare. Därför, om man ska följa lagen regelriktigt, kan du alltså ha två marsvin med en kanin för att båda djurarter ska anses "nöjda". Sedan finns det ju en hel del kryphål, så kallade "särskilda skäl", som nog många zoohandlare skulle hävda om de blev ställda mot väggen. Vilken tidpunkt kaniner blir könsmogna står inte med siffra utan benämns mer som ett beteende som ägaren lägger märke till. När det gäller fåglar finns en hel lista med specifika arter och deras behov av burstorlekar, temperaturer, omgivning etc.

Mvh Jennie

Mari
2010-02-09 18:40
#3

Finns listan någonstans på internet att tillgå? Tänkte att det kan vara bra att läsa på lite så att man sedan kan fylla i din lista korrekt.

Jag vet bla en djuraffär som brister på många av de där punkterna för smådjuren.
En sak till jag reagerar på är att de har alla möjliga slags fåglar i en stor bur men de kanske är besläktade med varandra så det inte är emot några regler?

Hur är det med vatten? Ska det vara i skålar eller flaskor? Och hur många per djur?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

djurskydd
2010-02-09 19:46
#4

Gå in på jordbruksverkets sida, välj fliken djur, sedan andra sällskapsdjur - där hittar ru regelverket som berör zoohandeln.

Det är sällan så detaljerat som hur vatten ska serveras - endast att kaniner tex ska ha tillgång till rumsvarmt vatten två ggr per dag.

FeliciaS
2010-02-09 23:19
#5

Tycker det är ett jättebra initiativ från din sida :)

#2 Själv tycker jag inte att det är att göra marsvin nöjda genom att ha en kanin som kompis till dem. De får inget utbyte av varandra och kaninen kan skada marsvinen rejält.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Mari
2010-02-10 00:25
#6

#5 Precis, är det inte så att kaniner bär på något som marsvinen kan bli dåliga av? Något med luftvägarna? Har för mig att jag läst det men det kanske inte ens är sant?

Det är så synd att lagarna är så luddiga och att de är gjorda så att man kan komma undan genom kryphål lite här och där.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
FeliciaS
2010-02-10 21:33
#7

#6 Jo…, de har någon bakterie i luftvägarna. Däremot vet jag inte hur stor skada den gör, känner till många som har marsvin och kaniner i samma rum utan att marsvinen blivit sjuka.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Upp till toppen
Annons: