Annons:
Etikett09-solskens-molnhistorier
Läst 2362 ggr
Mari
2/22/10, 3:48 PM

Taket rasade över kaninutställning!

Under lördagsnatten den 20 februari under rikstävlingen i kaninutställning i Rosvalla tennishall rasade taket in, inga människor befann sig i lokalen men 1 648st kaniner övernattade i lokalen.

Enligt aftonbladet så har 800st kaniner blivit levande begravda i rasmassorna!

Läs mer
Aftonbladet
GP
Sveriges Kaninavelsföreningars riksförbund
SN
Kaniner hittas hela tiden

Organiserat räddningsarbete pågår och flertalet levande kaniner har hittats! Vad jag kan läsa så är det runt 800st som hittats levande och 54st hittas döda eller behövts avlivas.

Verkligen ett under att det ändå gått så bra!

Det går även att följa händelsen inne på kanin.ifokus där medlemmar som varit där berättar och informerar.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Valkyrie
2/22/10, 4:02 PM
#1

Otroligt hemskt det som skett.

Nu kan man gå in på skafs hemsida och se vilka som saknas/lever/döda.
Hoppas inte allt för många lider :(

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Mari
2/22/10, 4:20 PM
#2

#1 Verkligen ofattbart, lider med alla kaninägare

Här hittar ni listan Valkyrie skriver om

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Valkyrie
2/22/10, 4:26 PM
#3

Tyvärr kan jag inte se listan :(

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Mari
2/22/10, 4:28 PM
#4

#3 Klicka på länken längst ner på sidan.

Eller så klickar ni HÄR så kommer ni dit direkt

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Valkyrie
2/22/10, 4:32 PM
#5

"okänt filformat " :(

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Mari
2/22/10, 4:35 PM
#6

#5 Du måste ha något program i datorn som kan öppna PDF:er. Typ Adobe Reader

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Valkyrie
2/22/10, 4:40 PM
#7

jag har photoshop och när jag ska öppna listan kommer först adobe imready (?) upp och sedan en ruta där det står att den inte kan öppnas pga okänt filformat :/

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Mari
2/22/10, 4:42 PM
#8

#7 Photoshop är tyvärr ingen hjälp när det gäller pdf-filer.
Här kan du ladda ner Adobe Reader

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

elvissspringsteen1
2/22/10, 6:46 PM
#9

Tur att aftonbladet inte hade rätt som det verkar. Folk som haft sina kaniner där osv säger att ett 20tal kaniner dog.

[Liinda]
2/22/10, 8:07 PM
#10

listan säger att 68 är hittade döda. Jag har säkert hört 7 olika siffror så man vet inte vad som stämmer.

elvissspringsteen1
2/22/10, 8:27 PM
#11

nej jag hör oxå olika hela tiden:P hade dock hoppats att 20 stämde:/

Valkyrie
2/22/10, 8:32 PM
#12

Jag gick in på en annan dator där jag såg listorna. Trodde det var mer döda än vad det faktiskt var.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Mari
2/22/10, 8:42 PM
#13

Jag är rätt säker på att de listorna som ligger ute på kaninavelsföreningen är de som stämmer, synd att det är så många döda men otroligt tycker jag att det är så himla många som klarade sig.

Tänk er själva, ett stort tungt tak som rasar rakt över dem stackars kaninerna och ut ur massorna hoppar de levande kaniner ut - det är för mig ett mirakel!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Valkyrie
2/22/10, 8:44 PM
#14

Har hört att de inte skulle leta under största och tyngsta biten tak? varför inte? :(

Vad jag ser är väl det inte mer än 50 som är markerade med D? :O

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Mari
2/22/10, 8:47 PM
#15

#14 Jag har också hört det men genom tidningar, enligt hemsidan så fick jag den uppfattningen att de ska leta igenom allt Glad

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FiaLi
2/22/10, 8:56 PM
#16

Fy vad hemskt :S

Valkyrie
2/22/10, 9:03 PM
#17

hoppas de letar igenom allt :')

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Mari
2/25/10, 1:07 AM
#18

Nu verkar det som de har gett upp sökningen utav fler kaniner i rasmassorna Gråter

En svart hermelin blev den sista kaninen hittade

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

MarHai
3/1/10, 12:09 PM
#19

Runt 300 kaniner dog i raset. Många saknas fortfarande, men folk säger att det fortfarande kan ses lösspringande kaniner.

Här är en video jag har gjort av bildern jag tog under dagarna jag var där och hjälpte till.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Mari
3/1/10, 12:16 PM
#20

#19 Tack för att du delar med dig av videon, hemskt att se, otroligt att någon kanin överhuvudtaget klarade sig!

Hur gör de med de kaninerna som synts till? Är det frivilliga där och tar hand om dem?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
mandariiin
3/2/10, 9:03 AM
#21

vet inte riktigt vad jag ska skriva…. man får riktigt ont i magen av att se filmen. riktig tur att så många klarade sej.

Lia@mandariiin.com

MajaL
3/6/10, 1:59 PM
#22

Ja detta var LU, svenska landsutställningen för kaniner.

För oss kaninägare kan man kanske lite jämföra denna händelse med flodvågskatastrofen.

LU är årets höjdpunkt, det befann sig drygt 1640 kaniner, även 361 som var till salu, delvis inräknat i de som deltog skulle jag gissa, men även andra.

Min hoan klarade sig, på så vis att hon först skulle tagits till lokalen på söndagen. Min lilla Elsas pappa mosades dock till döts under rasmassorna. blir påmind om det var gång jag tittat i hennes stamtavla, där hon nu har en lucka (ej. reg. förfäder) och det är pappan som inte hann bli utställ då på LU… =/

Svenska uppfödare har nu fått erbjudande om att få kaniner från olika uppfödare i andra länder. Ett otroligt generöst initsiativ från en av de brittiska främsta domarna.

LU kommer en gång /år, och alla uppfödare försöker ta fram så fina djjur som möjligt till LU. Så detta var så fruktansvärt att det är svårt att beskriva…

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Angeln--89
3/17/10, 3:14 PM
#23

Jag skulle köpa en kanin som skulle transporteras från jämtland och ner till skåne, hon skulle mellanlanda på utställningen som tur var kom hon inte dit försedan på söndagen.

Himmla tråkigt det som hände, hela helgen satt jag och försökte få mer info kunde inte koncentrera mig på annat. R.I.P allt små änglar

Upp till toppen
Annons: