Annons:
Etikett14-övrigt
Läst 2695 ggr
Mandusius
4/1/10, 6:57 PM

Hur funkar det att ha djur när man är student.

I höst är det tänkt (om jag kommer in) att jag ska gå på en högskola i Skåne.

Jag undrar lite om det funkar att ha djur när man är student(självklart funkar det) men jag undrar lite från studenter är det stressigt att både ha djur och plugga samtidigt är det knapert med pengar varje månad?

Jag funderar mycket på att skaffa eller bli jourhem till två katter när jag väl flyttar, och jag lär nog skaffa dom i vilket fall som helst om pengarna tillåter.

Men skulle bli glad om studenter skriver sina erfarenheter.

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Annons:
Tina
4/1/10, 7:35 PM
#1

Du kommer alltså att flytta hemifrån för att plugga?

Du har ju garanterat studiebidrag på ca 670 kr/vecka. Planerar du sedan att ta lån och/eller jobba vid sidan av studierna? Studielånet är upp till 1 284 kronor i veckan. Har du djur tillåts du oftast inte bo i studentkorridor, vilket är det billigaste alternativet. Har du kollat upp var du ska/kan bo och vad hyran ligger på?

Försök göra upp en månadsbudget. Räkna med dina "huvudkostnader" så som mat, hya, kläder och litteratur. Kolla med dina föräldrar om de kan stötta dig med pengar om det kniper.

Allas studiesituation är olika beroende på var man bor och vad man har för inkomst. Gör du upp en ungefärlig budget ser du ganska snart hur mycket pengar du får över som skulle kunna gå till djuren.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Mandusius
4/1/10, 7:53 PM
#2

Tackar så mycket mina planer är ungefär sådär. Vet ju ej hur mycket pengar ajg får i höst. men jag sak bo i egen lägenhet så man får väl se om det räcker något till katter :)

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Mari
4/2/10, 3:29 PM
#3

Jag tycker att Tina har gett dig ett bra svar, det jag skulle råda till dig nu i vår och sommar innan du börjar plugga är att du kanske startar ett eget konto för just djuren, där du redan nu sätter in lite pengar som du kan ha som reserv om tex. något av dina djur blir sjuk och behöver uppsöka veterinär eller äta speciell mat.

Jag bodde hemma och pendlade när jag studerade så mina djur fick inte samma tid som förr och så har jag underbara föräldrar som ställde upp om det behövdes med något.

Att vara jourhem brukar innebära mindre kostnader, vissa djurhem har som jag förstått det tillgång att sponsra sina jourhem med lite mat och sand varje månad och hjälper även till med veterinärkostnader om det skulle behövas :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mandusius
4/2/10, 8:35 PM
#4

Tack så mycket för hjälpen :)

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Cindy S
4/3/10, 8:17 PM
#5

Tänk på att de lägenheter studenter har råd med kan vara rätt så små för katter. Ifall du inte bor på campus kan man nog få lägre hyra för störrelägenhet och plats med katter, i alla fall om de bor tillfälligt. Men jag ska inte säga säkert, för jag har inte exakt "testat" på hur liten yta en katt trivs på.

Kolla också ifall du kan få bostadsbidrag. Jag bor i en etta på 22kvm och har hyra på 3595kr i månaden (ingår el, internet, vatten) men får 1000kr bostadsbidrag i månaden också.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Cindy S
4/3/10, 8:20 PM
#6

Just ja, kolla hur det är med kurslitteratur och hur mycket det kostar. Jag klarar mig rätt så bra utan att köpa, för jag lånar kurslitt, men ibland blir det att sitta på biblioteket och läsa (eftersom att mit universitet har exemplar av alla kursböcker som inte får lämna biblioteket, samt exemplar man kan låna),

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
Mari
4/3/10, 8:21 PM
#7

#5 Jag tror det mest är induviduellt för katter om hur stor yta de trivs på. De innekatter jag träffat på som bor i en etta eller två har alla trivats men har behövs extra mycket uppmärksamhet och aktivering.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[aammE]
4/4/10, 1:55 AM
#8

Jag och min sambo har ganska många djur (tre kaniner, en katt och två akvarier) jag pluggar på gymnasiet och får studiebidrag på 1050kr i månaden + 2100kr av mina föräldrar och min sambo har ett studielån på 8000kr i månaden. Hyran för vår lägenhet (2a, 76kvm) är 4100kr/mån och då ingår vatten och värme. Det fungerar väldigt bra faktiskt, har oftast pengar över varje månad och då brukar vi köpa en hel del prylar till djuren, de äter även väldigt bra foder. Kan tillägga att jag får mitt hö gratis så där tjänar jag ju en del. Glad

[Liinda]
4/4/10, 3:04 AM
#9

Jag studerar och har både smådjur och katt. Tiden är det inga problem med men pengarna är det värre med. Har inga problem med planerade utkoster som tex mat, underlag och planerade vaccinationer. Det är när djuren blir sjuka och måste till vet det svider ordentligt i ekonomin.

NaimaG
4/4/10, 5:39 PM
#10

När jag studerade (var någre år sedan) hade jag två kaniner, tre katter och en hund. Bodde med sambo som också studerade i hyreslägenhet som hade en hyra på ca 5000kr/mån. Vi gick runt och hade en hel del pengar över varje månad eftersom de enda räkningar vi hade var hyra, el och bredband. Men som student bör man också tänka på att studentlitteraturen kostar pengar och beroende på vad man går så är den inte direkt billig men där kan man hitta andra lösningar så som att köpa böckerna begagnat. Tiden är aldrig några problem med men jag skulle verkligen avråda att ha tex katter i en liten studentbostad då 1or i studentbostäder oftast ligger på 30-40kvm.

Mandusius
4/5/10, 11:52 PM
#11

Jag tackar så hemskt mycket för alla goda råd. Det här med att djuren kan bli sjuka är ett problem men jag funderar på att försäkra dom.

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

NaimaG
4/5/10, 11:55 PM
#12

#11 Fundera inte, gör ;). Det blir billigare i längden och ger dig en stadigare tillvaro.

[aammE]
4/6/10, 12:28 AM
#13

#11 Att ha en försäkring är väldigt billigt och vääääääääldigt bra.

Annons:
[isdrakee]
4/6/10, 2:02 AM
#14

Du gör bäst i att försäkra.

En av våra ödlor blev sjuka för en månad sedan. Vi skulle försäkra men jag hade fått för mig att man var tvungen att ha godkänd hälsoundersökning från en veterinär för att kunna göra det. Och eftersom vi inte ville stressa ödlan för mycket så skulle vi vänta två månader så han fick komma till ro i sigg nya hem.

Under dessa två månader blev han dålig. Helt plötsligt var man 6000kr fattigare. Han överlevde inte heller. =(

Så är man student så bör man försäkra tycker jag. För när det väl händer något kan det sticka iväg väldigt fort.

Mandusius
4/6/10, 1:09 PM
#15

Jo jag ska försäkra har pratat lite med andra om hur mycket det kostar och så. Jag vill tyvärr itne att det ska hända något med mina djur och att jag itne kan göra något åt det. TRåkigt att du behövde förlora din ödla efter behandling isdrakee.

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Upp till toppen
Annons: