Annons:
Etikett14-övrigt
Läst 1744 ggr
NaimaG
3/21/10, 10:08 PM

Ta emot omplaceringskatt

Vet inte om detta är rätt sajt men…

Jag känner att jag vill göra en skillnad i djurvärlden och har därmed bestämt mig för att bli jourhem till katter eller eventuellt ta in en katt i behov av omplacering.

Hur går man tillväga för att ställa sig som jourhem?

Noteras skall att vi redan har två katter samt en hund så en katt bör nog fungera med andra djur.

Skall jag ta emot en omplacering så är jag mest ute efter en korthårig kett.

Annons:
candycandye
3/21/10, 10:34 PM
#1

Det finns ju jourhems artiklarna här på denna sajt som jag tycker är jättebra! Där finns mycket tips/råd kring jourhem:)

mandariiin
3/23/10, 12:13 AM
#2

Anmäl dej gärna till vår akuthems lista som ligger nålad längst upp då vi vill hålla sajten fri från lösa trådar där folk erbjuder jourhem.

Om du söker en omplacerings katt lägg då in en tråd där du skriver

SÖKES: katt (rubriken)

och sen skriver du lite info om vad du söker för katt och vad du kan erbjuda. Kolla även i kategorin "katter omplaceras" där det finns en del olika katter som söker nya hem.

Lia@mandariiin.com

Mari
3/23/10, 8:47 AM
#3

Hej Naima!
Detta är helt rätt sajt för detta ändamål, så som min Medarbetare redan skrivit här ovan så har vi en akuthemslista som du kan skriva upp dig på, så att folk som behöver akut hjälp med nytt hem kan kontakta dig.
Annars finns det som sagt flera annonser på katter här som behöver permanenta hem om du hellre vill ha en till katt :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Hittehund
3/25/10, 10:52 PM
#4

Om jag vore dig skulle jag kontakta ett etablerat katthem. De har inte bara hittekatter utan även många förfrågningar från privatpersoner där katten har en väl dokumenterad bakgrund, och de vet ifall den är van vid hundar och andra katter sedan innan, om det är det som är viktigast för dig.

Det du bör tänka på är att den katt du tar in bör vara vaccinerad och frisk. Du ska inte göra en god gärning som därmed kan utsätta din egen katt för smitta.

Frågor du kan ställa till katthemmen eller föreningarna är ex

-Vem som står för kattmat och sand

-Ifall det är meningen att du ska vara tillgänglig så familjer ska träffa katten i ditt hem eller hur de gör i själva placeringsförfarandet

-Vem som står för ev veterinärvård och vart du vänder dig vid olycksfall

-Om katten kommer bli försäkrad under tiden i din familj

-Om det skrivs ett avtal som du undertecknar där dessa punkter samt fler framgår, både dina skyldigheter och rättigheter samt katthemmets

Du bör även skapa dig en realistisk uppfattning om hur lång tid, dvs hur pass hög omsättning de har, efterfrågan på katter i jourhemmen så du inte blir sittandes med en extra katt tills du haft den i över ett halvår och den börjar kännas som din egen, ifall du inte planerat för ännu en katt

Katthem har ju ofta rutiner för dessa saker. Örebro katthem har en bra guide över Sveriges katthem och du kan kontakta de som är i närheten av dig.

Christine

NaimaG
3/25/10, 11:40 PM
#5

Tack för all er hjälp. Vi har bestämt oss för att ta emot två omplacerings katter framöver det vill säga bli permanent hem och det skall då vara två honor. men först måste vi vaccinera de två vi redan har sen verkligen leta extra noggrannt efter två katter som skall få bo hos oss. AO på de två katterna är att de absolut skall vara friska och vaccinerade, vi har nämligen en katt här hemma med kronisk tarmsjukdom och allergi så det är extra viktigt att en ny katt inte bär på något smittsamt.

mandariiin
3/26/10, 12:31 AM
#6

Jätte snällt att du väljer att öppna ditt hem för behövande katter!

Jag ändrade din rubrik så den blev mer passande. Hoppas att det inte gör något…?

Lia@mandariiin.com

Annons:
NaimaG
3/26/10, 1:11 AM
#7

#6 Absolut inte. Det var bra att du gjorde det.

Mari
3/26/10, 10:28 AM
#8

Det jag kan tipsa dig om är att kolla med olika djurhem i din närhet om de har några katter som skulle passa. Annars inne på hittekatter.ifokus så finns det massor av katter som behöver nya hem flera av dessa har ett djurhem bakom sig så att man får hjälp med veterinärundersökning, märkning, kastrering osv.

Verkligen jättesnällt att du vill ta emot två katter i stort behov av hem :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

NaimaG
3/26/10, 2:43 PM
#9

#8 Jo. Jag vill inte att mina kattpojkar skall leva ett liv utan tösar. Men som sagt måste jag vara starkt noggrann med de två katterna pga min ena pojkes sjukdom och allergi.

Tack alla ni snälla för att ha gett mig så många bra råd, det uppskattas verkligen.

Liiza87
3/30/10, 8:09 PM
#10

Jag har en kisse som skulle behöva hitta ett nytt hem. HAr en annons ute på honom. "Oplaceras katt" :)

NaimaG
3/30/10, 8:27 PM
#11

#10 Såg det. Är han kastrerad, vaccinerad, vet besiktad, märkt och reggad? (ett måste är kastrering, vet besiktad och vaccinering) Samt är han hundvan?

Liiza87
3/30/10, 8:32 PM
#12

kastrerad är han, tyvärr inte vet besiktad eller vaccinerad sen 07.

Upp till toppen
Annons: