Annons:
Etikett09-solskens-molnhistorier
Läst 1421 ggr
djurskydd
2010-03-20 00:18

Vanvårdade kaninerna har anlänt till Gnaget!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag lyckades vi äntligen få hit kaninerna, tack vare Pepsi och Tigerharen, och Emma i Skåne. Jag hämtade upp dem i Kungsör. Fyra små skruttar i en kartong.

De är inte i något vidare bra skick, alldeles för magra, en har kraftig ögoninflammation, ev har de något annat virus också, och gnag/bitmärken över kroppen.

Det hade omhändertagits 70 kaniner som bodde tillsammans i en hästbox… en äldre man som hade dem, som vanligt kan det börja med goda intentioner men sedan tillåts de föröka sig fritt och djurägaren tappar kontrollen. Det går snabbt överstyr.

Som jag förstod hade fyrtio kaniner avlivats på plats för att de var i så dåligt skick. Det är som alltid djuren som får lida.

Hur som helst, de här gullungarna har i alla fall ikväll blivit uppvätskade, fått B-vitamin, Pricken går nu på antibiotika, de äter Djurdoktorns 1:a Hjälpen för växtätare, har blivit vägda och öron och bett har kollats. Om jag sett rätt så är det två tjejer och två killar, skulle tro att de är från samma kull. Pepsi, Pyret, Pricken och Emma. Pepsi och Pricken, killarna, är minst till storleken och ligger på 913 g respektive 930 g - medan tjejerna ligger på 987 g och 1086 g. Blandras av okänd härkomst. Förmodligen inavel men de kan bli lika fina och trevliga kaniner för det!

Det är framför allt en av dem, Pepsi, som är hängig. Hoppas att de klarar sig hela gänget.. Känns skönt att de kommit därifrån!

Tack alla ni som puttat för dem!

Annons:
candycandye
2010-03-20 00:28
#1

Herregud…blir helt matt bara att tänka på hur kaninerna har haft det-
Ibland skäms man för att vara människa.

Jag hoppas att de ordnar sig för de små liv du fick hem! Tror att de kan bli jättebra och mysiga kaniner, väldigt fina på bilden! Uppdatera gärna om du hinner, vill ju veta hur de går för de små:)

Mari
2010-03-21 20:49
#2

Åh vilka fina små sötnosar Kyss Ser fram emot att få följa deras tillfrisknad här i tråden, jag skämms också för att vara människa, förstår inte hur folk kan låta det gå så långt ibland som det gör

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

mandariiin
2010-03-23 00:17
#3

Jätte bra att du kunde hjälpa några stackars kaniner!

Jag redigerade ditt inlägg lite genom att göra lite mellanrum så det blev mer lättläst. Hoppas att det inte gjorde något!

Lia@mandariiin.com

TheMe
2010-04-06 10:00
#4

Nu har lilla Pepsi som numera är kastrerad flyttat hem till mig och min familj permanent. Det märks att han är lite kantstött, har rivmärken och småsår här och var men är pigg, glad och välmående efter att Jennie (djurskydd) tagit god hand om honom.

Välkommen hem lilla Pepsi och stort tack till Jennie!

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Mari
2010-04-06 10:06
#5

#4 Vad kul att höra :-) Lycka till med den vackra grabben - vilka öron!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

TheMe
2010-04-06 13:09
#6

Här kommer en bild på Pepsi.

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Annons:
Tina
2010-04-06 13:14
#7

#6 Åh vilken sötnos! Grattis till tillskottet. Skrattande
Såna här solskenshistorier gör mig så glad.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Mari
2010-04-06 13:15
#8

Jag blir lite nyfiken, hittade du Pepsi genom någon sida här på iFokus eller har du kontakt med Jennie på annat sätt? :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

TheMe
2010-04-06 13:40
#9

#8 Tog kontakt med Jennie före det här vanvårdsärendet, men det var via iFokus. När jag fick se på hennes hemsida att småttingarna skulle kastreras före flytt kändes det perfekt att adoptera lilla Pepsi. Hoppas på lyckosam bondning med min kastrerade hittekaninhona.

Pepsis två svarta systrar söker också nya hem, brorsan Pricken stannar permanent hos Jennie.

Hoppas alla kaniner från samma gård hittar nya fina hem!

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Upp till toppen
Annons: