Annons:
Etikett10-teman
Läst 1742 ggr
[aammE]
4/5/10, 11:20 PM

"Världens bästa djurskydd"

Nej, det stämmer inte att Sverige har världens bästa djurskydd. Jag tycker att ALLA borde läsa den här rapporten för att sticka hål på den här myten.

Här finns rapporten som PDF-fil: http://www.djurensratt.se/portal/page/portal/djurens_ratt/material/nedladdningsbart/varldens_basta_djurskydd.pdf

_"Har du någonsin hört sägas att Sverige har världens bästa djurskyddslag? I så fall är du inte ensam, för det är ett flitigt använt påstående. Samma påstående, men om det egna landet, finns i bland annat Norge, Finland och Österrike. Men alla kan inte vara bäst. Djurens Rätts nya rapport "Världens bästa djurskydd" jämför Sverige med andra länder. En jämförelse som avslöjar att Sverige inte ens klarar sig till prispallen."
_http://www.djurensratt.se/portal/page/portal/djurens_ratt/sidor/varldens-basta-djurskydd

Annons:
Mari
4/5/10, 11:34 PM
#1

Det är bra att du tar upp detta men jag personligen har inte fått den uppfattningen att Sverige går ut med att ha världens bästa djurskydd?
Det enda jag uppfattat är att det sägs vara ett av världens bästa men det är ju uppenbart att det inte fungerar så bra som det kanske ser ut på papper?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[aammE]
4/6/10, 12:09 AM
#2

#1 Saken är ju den, att det inte ens ser bra ut på papper. Har hört att vi ska vara de bästa/bland de bästa tusentals gånger, av politiker och till viss del i media. Det finns exempel på citat i PDF-filen om jag inte missminner mig.

Jag klippte ut sammanställningarna av resultaten i Rapporten:

SwedenZoo
4/6/10, 9:37 PM
#3

Tack aammE, mycket intressant läsning.

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

  

mandariiin
4/8/10, 2:41 AM
#4

Bra info!

Lia@mandariiin.com

Tina
4/8/10, 2:53 PM
#5

Väldigt läsvärt! Det här kanske vi kan göra något av här på sajten någon gång.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

[veralera]
4/9/10, 1:52 AM
#6

Har inte adobe så kan inte öppna filen.

Men vad man också kan tänka på, att det kvittar hur höga kvar och stränga lagar man har i landet - det gör ingen skillnad ifall man inte ser till att lagarna upperätthålls.

Tex ett krigsdrabbat land kanske har världens bästa lagar när det gäller djurskydd, tex kastrering utan bedövning förbjudet, perfekt djursexlag, och höga böter för djurmisshandel. Men vad hjälper lagarna ifall det varken finns resurser eller myndigheter att ingripa?

Annons:
mandariiin
4/9/10, 1:55 AM
#7

#6 word

Lia@mandariiin.com

[veralera]
4/9/10, 2:01 AM
#8

Tex får både Bolivia, Bosnien och Peru 4 stjärnor i djurcirkus området. Men jag tvekar på att de har världens bästa djurhållning i övrigt.

CaithSith
4/12/10, 12:48 PM
#9

Lite märklig lista tyckte jag… "Avel som orsakar skada eller lidande är förbjudet", har någon någonsin dömts för det, om man bortser från ren vanvård?

Vi har ju både belgian blue i Sverige och en massa raser/djur med ärftliga sjukdomar som det avlas hej vilt på.

CaithSith
4/12/10, 12:49 PM
#10

Intressant iallafall!

Mari
4/12/10, 12:50 PM
#11

#9 Hm jadu jag har ingen aning om någon har dömts för detta men det du säger om belgian blue ger en något att fundera på. Det om något borde klassas som avel som orsakar skada eller lidande.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Rafflan
4/13/10, 3:08 PM
#12

Kanske dags man slutar gnälla på lagen och försöker göra någon skillnad istället?

Mari
4/13/10, 3:15 PM
#13

#12 Har du något förslag på hur? Glad

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Rafflan
4/13/10, 3:19 PM
#14

#13 lagar som är helt åt skogen, kontackta djurskyddet, kanske försöka få ett möte med någon, och diskutera dessa lagar, vad problemen är, hur man bör förbättre dem.

Och fortsätt kämpa emot tidelgaen som är helt sjukt att det är godkännt.

Att sitta på nätet å tycka saker är hemskt hjälper inte, tyvärr måste man nästan var insatt i lagar och politik för att kunna få någon effekt.

Dock är nätet bra för att sprida information om problemen :)

Mari
4/13/10, 3:21 PM
#15

#14 Tror du att det ger bäst effekt att man samlar ihop ett helt gäng eller att var och en kontaktar djurskyddet för att påpeka detta?

Man kanske kunde starta något slags upprop där man uppmanar alla som bryr sig att göra något åt detta?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Rafflan
4/13/10, 3:29 PM
#16

#15 några stycken som är insatta, och man får vara beredd på att bli nekad först, så tjata tjata tjata ;)

Tex några personer välja ut en lag, skriva det allvarliga problemet med den, vad man bör gör åt den och alla som håller med får skriva på en namn insamling, får man ihop många namn kontacktar man och hoppas på att få effekt, annars är det bara att jobba på, till slut måste dem lyssna.

Mari
4/13/10, 3:37 PM
#17

#16 Bra förslag, jag vet att djurrättsalliansen arbetar på detta vis eller iaf snarlikt, att de uppmanar medlemmar och ickemedlemmar, ja alla som bryr sig, att kontakta och ringa/maila/besöka med ett visst meddelande. Just nu tror jag de håller på med pälsfarmare eller något sånt.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

CaithSith
4/15/10, 1:09 AM
#18

#12 Är det inte just det man gjort här? Visat(genom media) att Sveriges djurskyddslagar inte alls är så bra som många tror? :p

Även om jag tycker det var en lite märklig undersökning.. Jag hängde spec. upp mig på det där med avel. Aveln är ju(iaf enlig mig) mycket krass i de flesta länder, inget land tror jag förtjänar högsta betyg i hur bla sällskapsdjur avlas fram(tänker främst på grossister som struntar i djuren och avlar för pengarnas skull, raser med ärftliga sjukdomar osv). Så jag håller inte med om att Sverige förtjänar 3 stjärnor där, eller jag förstår iaf inte riktigt hur dom tänkt..

Upp till toppen
Annons: