Annons:
Etikett10-teman
Läst 1763 ggr
Tina
2010-04-03 16:47

Vegetarism och Veganism

Vad tycker du om vegetarism och veganism?
Är det värt att avstå från "det goda" för att bidra till en bättre djurhållning?

Äter du kött och/eller använder dig av animaliska produkter?

Här kan du läsa mer om vegetarism.
Här kan du läsa mer om veganism.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Annons:
[isdrakee]
2010-04-03 17:12
#1

Min erfarenhet av mat är att det nästan bara har med vana att göra. Jag har gått från att vara en vanligt köttis till lakto-ovo-vegetarian till vegan. Numera är jag tyvärr bara fuskvegan eftersom jag kan göra undantag ibland, t ex när jag är bortbjuden eller ska ut och äta. Jag har aldrig känt något sug efter något kött över huvud taget med undantag för fisk.

Jag tycker inte alls min mat är tråkig även fast jag inte är den bästa i köket. Jag upplever inte att jag går miste om särskilt mycket. Det som tar emot är väl att det är smidigare att äta kött eftersom det är mycket vanligare. För min del har det självklart varit värt det eftersom jag upplever att jag bidrar till en bättre värld.

Jag tycker inte att framställning av animalisk mat hör hemma i vårat moderna samhälle. Även om man bortser helt från djurhållningsetiken så är det fortfarande slösaktigt att framställa animalisk mat framför vegetabilisk. Det är både billigare och miljövänligare med vegetablisk mat. Så för mig är det självklart att det är det bästa alternativet.

Sen finns det väl alltid undantagsfall. Att folk fiskar själva i liten skala, har egna höns på gården/trädgården osv och kanske får kött på det viset. Jakt är också en nödvändighet eftersom balansen i naturen inte är den bästa.

Finns säkert vissa sjukdomar som gör det svårt för somliga att livnära sig på vegetabilier mm. För att inte tala om alla våra husdjur som är beroende av kött. Men dom skulle nog klara sig fint på små gnagare och fågel vilket brukar vara lättare att föda upp än större djur. Det klarar man ju till och med av själv som privatperson om man så vill.

Men att aktivt framställa kött och andra animaliska produkter för den vanliga människan känns bara onödigt.

Qepta
2010-04-03 17:18
#2

Jag är vegan så jag äter inget ifrån djur.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Tina
2010-04-03 17:40
#3

För min del handlar det mest om lathet och även, som isdrakee säger, vana. Jag bor hemma hos mina föräldrar som lagar vanlig husmanskost. Vill jag ändra på mina matvanor betyder det att jag måste handla och laga min mat själv.

Den dagen jag flyttar hemifrån ska jag göra allt jag kan för att mer och mer avsätta mig de animaliska produkterna. 
Ska jag avstå från animaliska produkter ska jag göra det fullt ut! Vilket innebär veganism, att inte bara avstå från kött utan från alla animaliska produkter så som mjölk, ägg, skinn och päls. 
Jag har en pojkvän som känner precis samma sak, vilket känns underbart. När jag för några år sedan provade på att under en tid leva på vegetarisk kost blev det ett stort grupptryck från mina föräldrar och andra i min närhet. Själva processen bör, enligt mig, bli mycket lättare om alla i hushållet lever under samma etiska regler.

Efter att jag i år gjort ett skolarbete om veganism i kursen Religionskunskap A fick jag klart för mig att det är ett sånt liv jag vill leva. Just nu skäms jag över att kalla mig själv för djurvän - hur kan jag gråta och beklaga mig över alla hemlösa katter på gatan och smådjur som behandlas illa av sina ägare när jag stöttar slakteriet av grisar i trånga och skitiga utrymmen?

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Mari
2010-04-03 19:32
#4

Jag äter kött, dels för att det är en vana och dels för att det är så himla gott.

Jag skulle faktiskt inte vilja avstå från kött, jag försöker istället se till att köttet jag äter kommer ifrån djur som behandlats bra. I största mån är det kött jag äter närproducerat på ett bra och sunt ställe men det köps även från de där större producenterna där man hört ett och annat, det är inte jag som handlar eftersom jag fortfarande bor hemma. Min pappa jagar så det mesta av köttet kommer därifrån.

När jag flyttar kommer jag att äta mer grönsaker eftersom det också är gott och speciellt nyttigt, jag behöver få i mig mer sånt Flört Men jag tror faktiskt att jag aldrig skulle kunna avstå helt från kött.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

emelie92
2010-04-03 20:30
#5

Jag äter kött och jag tror inte att det funkar att bojkotta/välja bort kött för att påverka djurhållningen i rätt riktning. Vill man att djurhållningen ska bli bättre ska man sprida information, samla folk, skapa manifestationer och vända sig till politikerna. Då kan man påverka.

Den största anledning för mig till att bli vegetarian skulle vara att stoppa den negativa miljöpåverkan, inte för att djuren ska få det bättre. Men självklart är djuren viktiga! Jag skulle t.ex. inte kunna äta kött som jag visste kom från plågade djur.

Mickvor
2010-04-03 20:52
#6

Jag är vegan och har varit det i snart 2 år nu (innan var jag vegetarian) - och jag kan utan tvekan säga att det är det bästa valet jag någonsin gjort. Veganism är det ultimata för mig själv, djuren, miljön och mina medmänniskor. Med den kunskapen som jag nu har om djurhållningen i Sverige och världen i stort så skulle jag aldrig kunna äta något animaliskt, oavsett hur gott jag tycker att det är.

På tal om att äta just kött så spelar det ingen roll om djuren har haft "lyckliga liv"som vissa påstår - de har blivit mördade. Något som har blivit mördat kan inte vara lyckligt! Och bara tanken på att äta någons kroppsdelar… nej jag förstår det inte. Dessutom går i princip allt att ersätta. Nuförtiden finns allt från vegetabliska räkor till soyamjölk och korv och skinka, och det är GOTT (fast själv gillar jag inte att man försöker framställa produkter som ska likna kött så mycket som möjligt).

På våra styrelsemöten med hundklubben så lagar vi alltid vegomat och alla är överens om att maten är helt fantastiskt god. Och den som tror att det inte går att baka utan ägg m.m….. har fel :P allt går att baka (ok, med undantag för maränger) och resultatet blir precis likadant - om än inte godare - och nyttigare!

VÄLJ VEGO helt enkelt

Annons:
Creation
2010-04-03 22:27
#7

Vegetarian sen födseln här och mäkta glad för det. ;) För mig känns det onaturligt att äta kött och rentav äckligt, av förklarliga orsaker. Maten har ju levt, hur kan man äta det?! :p Näe, kött är inget för mig. Dåligt för miljön, dåligt för djuren och ibland dåligt för kroppen också.

Hade tyckt att det varit okej att äta kött bara djuren sköts bra och man inte överproducerar/-konsumerar som man gör idag.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[aammE]
2010-04-03 23:01
#8

Jag är veg för att det finns tuuuuusentals orsaker till att vara veg och endast en orsak till att vara köttätare, för att det är "gott". Jävligt egoistiskt enligt mig och tycker definitivt inte att man kan kalla sig djurvän om man äter kött. Men det är ju bara min åsikt.

FeliciaS
2010-04-04 01:01
#9

Självklart är det otroligt värt att vara vegetarian/vegan för att djuren får det bättre! En köttätare äter i genomsnitt 669 kycklingar, 4 kor, 2 får, 30 grisar och tusentals fiskar under sin livstid! Tänk då hur många liv man räddar genom att vara vegetarian/vegan, liv som annars skulle fötts upp under vidriga förhållanden för att sedan bara dö…

Desstom känns det väldigt bra att veta att vegetarianer lever i genomsnitt ca 8 år längre än köttätare ;) Yttligare ett argument.

#5 Vad anser du är plågade djur? Alla djur som åker transport till slakteriet anser jag plågade. Alla kycklingar som föds upp så fort att de inte kan stå, de är helt klart plågade.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Mickvor
2010-04-04 01:13
#10

# 8, jag håller med dig om att det är egoistiskt, helt klart. Dock tror jag att man kan vara en djurvän ändå, till viss del iaf. Man har bara inte/vill inte inse att köttbullen på tallriken har varit en levande varelse (eller ok, i köttbullens fall flera olika) precis som hunden man har i knät är, och en minst lika värdefull sådan. Folk älskar att förneka saker för att göra det enkelt för sig.

[aammE]
2010-04-04 01:45
#11

#10 Jag tycker faktiskt inte det. Om man skänker tusentals kronor varje år till en industri där djuren plågas, utnyttjas och står i skit upp till knäna… Då är man ingen djurvän. Om man dessutom förnekar det så är man ännu mindre djurvän enligt mig. Sedan är det väl upp till var och en. Men jag protesterar alltid när en köttätare kallar sig djurvän, det är felfelfel.

Cindy
2010-04-04 05:44
#12

Jag är köttätare idag av samma skäl som jag en gång i tiden blev vego (och var i 10 år) - för min hälsa, för miljön, för djuren och för en hållbar framtid. Läs "Vegomyten - Maten, rättvisan och en hållbar framtid" om du verkligen vill se på kosthållningen ur ett annat perspektiv, sen om man håller med eller inte är ju en annan sak.

Man kan äta djur som haft det bra och ätit det de var skapade att äta, djur som inte lidit i industrierna. Vad man INTE kan göra är att äta utan att orsaka någon annans död, oavsett vad som ligger på tallriken - eftersom jordbruksindustrin i sig är en dödsmaskin av enorma propotioner.

Jag är djurvän. Jag äter kött, och är väl medveten om att det är en annan varelse jag äter och känner tacksamhet för det. Så är naturen skapad - vi äter, och vi äts. Det är helt naturligt.

Vänliga hälsningar
Cindy

[aammE]
2010-04-04 12:22
#13

#6 Maränger går också! Flört

Annons:
[aammE]
2010-04-04 12:26
#14

#12 Har läst små delar ur den där boken. I den står bland annat att all spannmål, bönor osv som odlas förstör naturen och att det är vegosarnas fel (typ). Det lustiga är att endast 10% av allt sådant äts av människor, resten går till köttindustrin. Man behöver bra många fler kilo spannmål/vatten för att producera ett kilo kött.

[isdrakee]
2010-04-04 14:10
#15

Det räckte med att läsa informationen om boken för att inse att att den var dålig. Jag tänker inte lägga ner pengar på att köpa den. :P

Att vi odlar så mycket soja och ris så det påverkar jorden negativt vet vi redan. Men ifall man kollar på vart t ex sojan går så är det ju raka vägen in produktionen för att framställa animaler. Vi klarar ju inte ens av att odla tillräckligt med mat till våra boskapsdjur i Sverige.

Ytterst lite soja äts av människan. Och den sojan som finns i handeln brukar ofta vara framställd under kontrollerade former. Vet vet vart sojan som kon ätit kommer ifrån?

Ris borde alla dra ner på men vegetarianer äter knappast mer ris än köttätare.

Visar boken någon riktig statistik på att vegetabilisk mat har större miljöpåverkan än animalisk? Finns ju gott om undersökningar som visar på att vegetabilisk mat är bättre för miljön än kött. Så det vore intressesant att se några undersökningar som visar motsatsen.

Men visst, jag förstår poängen att kött som framställs från betande djur är bra kött. Men med tanke på hur produktionen ser ut idag så finns det ju knappt några gräsätande djur att köpa i affären. Korna går ute några månader om året, övriga djur brukar ju nästan aldrig hållas ute alls. Så dom matas ju likt förbannad med odlade vegetabilier. Jag antar också att boken handlar om specialkött och inte "vanligt" kött? För dom vanliga djuren äter ju tyvärr mer soja och annat skit än vad vi människor gör.

Jag tror inte man kan skapa en miljöeffektiv köttproduktion så länge efterfrågan är så stor. Jag tror verkligen vegetarisk mat är rätt väg att gå vad gäller storskalig framställning av mat.

annaforsgren
2010-04-04 18:22
#16

jag är vegetarian och jag ångrar inte att jag blev det en enda liten sekund. Man vänjer sig vid att inte äta kött och nu tycker jag till och med att kött känns äckligt, jag vill inte äta djuren jag älskar. dessutom är det mycket bättre för miljön:)

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

FeliciaS
2010-04-04 19:00
#17

#15 Ja, precis. Hela 95% av sojabönorna som odlas i USA går till djurfoder, helt sjukt :O

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Mari
2010-04-04 21:47
#18

#7 "Maten har ju levt, hur kan man äta det?" Grönsaker har väl också levt innan de blev skördade, tillagade och sen uppätna? Flört

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Cindy
2010-04-05 02:43
#19

Lantbruksdjur ska inte äta spannmål som soja. Dagens djurindustri är vidrig, absolut ! Men om folk öppnar ögonen och börjar göra medvetna val, kan det ändras!

Jag äter ingen soja, och jag äter ingen som ätit soja heller.

#15 Lustigt resonemang, att såga en hel bok skriven av en författare, för att informationen om den skriven av någon annan inte var bra. Låna boken på bibblan då?

Ja boken beskriver utförligt hur vårt jordbruk ödelägger världen sakta men säkert. Och hon ger alternativ, och givetvis vill hon ha bort även djurindustrin och dess spannmålsföda.

#16 Bättre för miljön än…? Och hur? Jag hävdar på fullaste allvar att det jag äter är bättre för miljön än vegomat. Kött & mejeriprodukter från gräsbetande djur, ägg & kött från frigående sprätthöns, ekologiska ovan-jord-grönsaker odlade i Sverige, ingen frukt.

Vänliga hälsningar
Cindy

Mickvor
2010-04-05 02:45
#20

#13 Är det sant? :D Wow, har du recept? Inte för att jag gillar maränger, men det vore kul att testa ;)

Vill ta upp en annan intressant fråga….

vad tycker ni som är vegetarianer/veganer om att köpa godis och mat som är animaliskt till era djur? t.ex. hundar och katter.

Jag har funderat mycket på det här, mina hundar får ju Magnussons torrfoder som jag valt just för att det är svensktillverkat och ska vara relativt "bra" ur miljösynpunkt m.m. men det är ju fortfarande kött… :/ Men jag har kommit fram till att alla har ett eget val, och om mina hundar fick välja mellan en morot och en köttbulle, ja då skulle de välja köttbullen, + att hundar till skillnad från oss människor är just köttätare och inte allätare, även om de skulle överleva på helt vegetabilisk kost. Ja, vad har ni andra för tankar om detta? :)

Annons:
Cindy
2010-04-05 03:28
#21

Under mina 10 år utan kött föll det mig ALDRIG in att ge mina karnivora djur annat än köttbaserad mat. I mina ögon är det djurplågeri. Hunden/katten har inte bett om att få födas i fångenskap och bli utlämnade till människans goda vilja.

Hundar KAN överleva på vegetarisk mat, men de mår dock bäst av animalier. Katter är bland det mest karnivora vi har på planeten. Enl djurskyddslagen ska djur ha "artriktig föda".

De allra flesta av mina vegovänner tycker likadant om hundar, alla om katter.

Vänliga hälsningar
Cindy

[aammE]
2010-04-05 14:43
#22

#20 Har faktiskt inte receptet. :/ Var en vän till mig som gjorde det en gång, kan dock se om jag får tag på det.

Creation
2010-04-05 16:28
#23

Hittade en gammal forumsdiskussion startad av en s.k. "strikt karnivor" och tänkte att den kunde vara intressant att läsa för oss här. :-) Särskilt för vegetarianer/veganer.

http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=3500000000000014&conference=5500000000000075&posting=19500000001300700

Jag själv håller inte med trådstartaren på något plan och skulle vilja ifrågasätta flertalet - om inte samtliga - argument(om bara tråden varit lite mer aktuell..), samt begära källa till informationen. Men tänkte se hur ni andra resonerar kring detta. Har han någon poäng i det han säger?
#15 Fast det som gör det lite extra tragiskt är ju att efterfrågan inte är så pass stor som utbudet egentligen. I alla fall inte i industriländerna. Tänk bara hur mycket mat och kött som slängs av det som produceras! Många liv förlorade till ingen som helst nytta…

Skulle man ordna en köttproduktion som stämmer bra in på efterfrågan, skulle troligtvis en miljöeffektiv sådan med okej djurhållning vara fullt möjlig.
#18 Det är svårt att känna empati med en växt eller se det som att den lever över huvud taget. Djur har hjärtan, hjärnor, nervsystem och delar andra fysiska och psykiska egenskaper med oss människor. Det enda som gör växter det minsta lika oss är väl att de "äter", växer och förökar sig. Jag själv kan inte tolka dessa få beteenden som tecken på att de lever på riktigt och ens är medvetna om omvärlden.

Så du förstår mitt resonemang. ;-)

#19 Hur vet du att de animaliska produkter du köper kommer från gräsbetande djur? Bara en stilla undran, eftersom jag har aldrig inhandlat kött och inte vet hur välinformerade konsumenterna verkligen är. :) Står det på förpackningen är det väldigt bra i alla fall, men du kanske har tagit reda på informationen på annat sätt..?

#20 Karnivorer ska ha kött, så är det bara. Det går säkert att ersätta med tillskott och grönsaker, på ett eller annat vis, men jag tvivlar ändå starkt på att en karnivor kan få en fullgod kost bestående bara av växter och ickeanimaliska ingredienser. Vi omnivorer kan ju välja mellan det ena och det andra och klara oss bra ändå, medan karnivorer är en annan sak.

Ska man ha katt och hund är man tvungen att mata dem med animalisk föda. Sen kan man ju förstås försöka ordna så att de djur som äts har levt under så bra förhållanden som möjligt.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[isdrakee]
2010-04-05 17:09
#24

#19 Det var kanske lite dumt sagt av mig. :P Ber om ursäkt.

#13

"vad tycker ni som är vegetarianer/veganer om att köpa godis och mat som är animaliskt till era djur? t.ex. hundar och katter."

Djuren måste ju få äta en naturlig diet. Ifall man absolut inte kan tänka sig att beblanda sig med kött så ska man såklart inte välja ett rovdjur eller annat djur som är i behov av kött.

Jag tror det bästa man kan ge djuren är en naturlig råkost, alltså BARF. Helst hela foderdjur. Mycket av det färdiga fodret som finns håller inte tillräckligt bra kvalité. Alldeles för mycket spannmål, majs och skit i kattmat t ex. Så frågan är ifall det är så mycket bättre än veganmat egentligen…

Men det verkar ju finnas bra foder också som tur är.

Själv så har jag en allätare här hemma som bland annat ska ha hela smådjur. Men jag försöker hitta personer som föder upp gnagare på ett bra sätt. Och jag skulle vilja börja föda upp egna vaktlar ifall jag flyttar till ett hus i framtiden.

Fiona
2010-04-05 19:07
#25

Jag äter kött men inprincip bara svensk kött. Vi har egna köttdjur så de blir oftast kött därifrån eller från älgar som skjuts, om vi köper kött är vi noga med att det ska vara svenskt.

Det skulle aldrig funka om alla slutade äta kött. Kossorna skulle dö ut vilket skulle medföra att Sverige växer ihop (alltså det blir inte betat). All åkermark som man har tagit foder på skulle få växa igen. Vi skulle inte får någon mjölk osv.

Jag läste någonstans att vi i Sverige äter med inporterat kött än eget vilket jag tycker är väldigt fel!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

[aammE]
2010-04-05 19:41
#26

#25 Vill bara påpeka att det är en myt att vi har bäst djurhållning i världen.

Fiona
2010-04-05 20:14
#27

#26 Jag kan inte se att jag har skrivit att vi har bäst djurhållning i världen heller?!Tungan ute

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Annons:
[aammE]
2010-04-05 20:28
#28

#27 Då förstår jag inte varför du skrev att du är så noga med att det ska vara Svenskt? Är det inte rimligare att köpa från ett land med bättre djurhållning? Eller bäst utav allt! - Sluta ge pengar till djurplågeri öht.

Men det är bara min åsikt.

Fiona
2010-04-05 20:36
#29

#28 Jaha nu är jag med. Det beror ju på hur man ser på det, det är ju miljövänligare att äta kött från Sverige men som du säger har vi svenskar kanske inte alltid den bästa djurhållningen. Men jag är för dåligt insatt för att veta vilka länder som man bör köpa från där dom har bra djurhållning. Samtidigt så är de ju ingen garanti bara för att man köper kött från ett land där dom har bättre djurhållningen att just den kon jag äter har haft det bra. Men ja som sagt så äter jag mest kött från våra egna djur.

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

[aammE]
2010-04-05 20:42
#30

#29 Jag tycker att det låter bra att du äter från egna djur, önskar att jag också kunde ha det så. :)

Cindy
2010-04-05 20:47
#31

#23 Jepp, köper mitt kött i gårdsbutik och "Cajsa Warg" på Södermalm, som märker köttet om det är gräsbetande djur. Och viltkött såklart. Vissa butiker säljer ekokött av gräsbetare också.

Bästa tiden på året i Stockholm är hösten när "Bondens marknad" är igång varje söndag. Då kan man handla direkt från bönderna.

Vänliga hälsningar
Cindy

Cindy
2010-04-05 20:50
#32

PS. En förpackning får märkas "Svenskt kött" om köttet är styckat och förpackat i Sverige… Kolla efter "ursprungsland" om man vill vara säker på att djuret var svenskuppfött.

Vänliga hälsningar
Cindy

Upp till toppen
Annons: