Annons:
Etikett06-djurskyddsfrågor
Läst 2162 ggr
Mari
2010-03-29 13:54

Det händer mycket i Skåne

Efter att ha ögnat igenom aftonbladet nu under förmiddagen slåg det mig att det händer mycket i djurens värld i Skåne, tyvärr inga bra saker.

Mellan 30-40 grisar hittades döda i en damm, i nordvästra Skåne. Läs mer här

120 djur hittades stående i sin egen avföring medan fem stycken redan låg döda. 13st djur omhändertogs akut. Även detta i Skåne. Läs mer här

Det jag funderar över är varför det är så mycket i Skåne? Är det där alla djurplågare håller till eller är det så att fler människor är mer uppmärksamma där och anmäler missförhållanden? Eller förstorar bara tidningarna upp detta tro?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
mandariiin
2010-03-30 20:15
#1

En grej är ju att Skåne är ganska stort. Sen tror jag att man har en liten annan syn på djur om man bor längre upp. Självklart inte alla, men långt upp i snöiga Norrland så tror jag man använder djuren på ett annat sätt än som bara sällskap eller slakt.

Lia@mandariiin.com

Tina
2010-03-30 20:22
#2

Jag tror att det har att göra med att lantbruket är stort i Skåne vilket också innebär att det finns många lantbruksdjur just där. Sedan tror jag även att många lantbrukare innebär både lantbrukare som sköter sig illa, och flertalet andra lantbrukare som är beredda att anmäla de som sköter sig illa.

Jag tror inte att tidningarna förstorar upp fallen, men självklart väljer de ut de största/värsta fallen och kan välja bort de som klassas som mindre.

Hemskt och otroligt sorgligt är det hur som helst. Det är dessa människor som sänker min och många andras syn på denna sysselsättning. När någon presenterar sig som grisuppfödare, slaktare eller liknande blir jag genast mycket skeptisk.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

[veralera]
2010-03-30 23:08
#3

Jag tror det helt enkelt har att göra med att jämför man hur många som sysslar med jordbruk i andra län jämfört med här så är det ju betyyyydligt fler här.

När jag var på ridläger varje sommar var det varje gång folk från stockholm och ännu längre upp som åkte hit för att "kolla på bondgårdar".

wolfgirl82
2010-03-30 23:41
#4

Det är så tråkigt när sånt här uppdagas, men samtidigt jätte skönt att de djur som fortfarande lever får en ny chans.

Bara hoppas att det blir mindre o mindre av såna här fall och att folk tar sitt ansvar.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Barbro55
2010-04-03 16:13
#5

Jag skämms att vara skåning när jag varje dag får läsa om djurplågerier här.jag undrar som många andra varför  detta får fortgå.

jag tror att detta förfarande mot djur finns i hela sverige,men att det just nu har hänt en del i Skåne som kommer ut i dager,kanske tidningarna förstorar upp det något men det kan ju va bra.

Trots allt finns det många i skåne som ser till djurens väl och vill att Alla djur ska ha ett värdigt liv.

men som sagt jag skämms

Mari
2010-04-03 16:15
#6

Kan det kanske vara så att medierna nere i Sverige tycker att sånthär med djurplågerier är mer värda att ta upp än medierna i Norra Sverige?
Kanske med tanke på att det finns mer jordbruk kvar?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
[veralera]
2010-04-03 21:36
#7

Jag skulle tro att just i Skåne finns det ju mycket bondar, väldigt mycket bondar. Och det är ju bara en liten bråkdel av dessa som är "dåliga". Så att publicera och uppmärksamma en artikel i tidningen som handlar om döda grisar ger nog mer respons här än tex i centrala Stockholm.

Och sen iom alla gårdar här så finns det ju givetvis mer djurskyddsinspektörer och poliser som kontrollerar gårdarna. Tror det kan vara svårt att upptäcka en vanskött gris någonstans långt ute i skogen uppe i Norrland (inget illa mot er norrlänningar;).

#5 Förstår inte varför du ska skämmas för att vara skåning för att vara ärlig. Som sagt är det ju bara en bråkdel som missköter djuren… Det är ju knappast så att det ligger en gen i skåningar som får dem att missköta sina djur, de hade ju lika gärna kunnat befinna sig i småland eller nåt.

FeliciaS
2010-04-04 01:22
#8

Lustigt att det verkar vara såpass många fall i Skåne. På Marsvin har vi även haft uppe en tråd där det bl.a. diskuterades att det fanns flest antal blocketannonser (djur till salu) i Skåne.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Achatina
2010-04-04 01:27
#9

Bönder*

Det finns helt enormt mycket gårdar med djur här inte alls som i grannlänen. Jag har både en giantisk grisfarm och en giantisk hönsfabrik bara inom någon kilometers avstånd, plus två ridskolor, några vanliga bönder och massa andra djurägare med större djur än hund och katt. Varför det upptäcks så mycket negativa djurrättsfall just här vet jag inte riktigt. Det är kanske många fler som anmäler missförhållanden (hoppas på det). Eller så börjar de här och letar sig uppåt till gårdar högre upp i landet med tiden.

Att skåningar skulle ha annan djursyn än de norrut tror jag inte alls på. Varför skulle de ha det?! Det finns säkert mängder med djur som far illa på gårdar runt om i hela Sverige, även Norrland. Men där uppe bor ju folk inte lika tätt inpå varandra. Folk kan ju missköta sina djur i flera år utan att närmsta granne någonsin ser eller känner lukten av något. Men här nere är det desto svårare. Speciellt de som bor i en mindre by där alla känner alla. Eller alla känner någon som känner någon (skvaller).

[veralera]
2010-04-04 21:00
#10

Nej BONDAR!;) Hahahaha

Jag syftar inte på själva gårdarna, men att folk som bor ute på landet osv små byar och så, är nog mer intresserade av att läsa i tidningarna om vanvårdade grisar än stureplans nissar som åker tunnelbana med kavaj och går med chihuahuor i väskor.

Achatina
2010-04-04 21:12
#11

Jag gissar på att om man har två bönder som ligger vägg i vägg med varandra. Den ena visar sig missköta sina djur så pass att den riskerar att få djurförbud. Då tjänar ju (förmodligen) den andra bonden på att anmäla den andra om den som missköter djuren ska arrendera ut marken.

mandariiin
2010-04-05 23:09
#12

hahaha. "bondar"! hahaha

sorry, kunde inte låta bli att kommentera det!

Lia@mandariiin.com

[veralera]
2010-04-06 22:52
#13

Jag säger alltid bondar!! Haha :0) Fast jag vet ju de e fel:P

Annons:
Upp till toppen
Annons: