Annons:
Etikett14-övrigt
Läst 1383 ggr
TheMe
4/22/10, 9:21 AM

AKUT Kaninungar i Gbg

Kaninen Nougat från "omplaceringshemmet" i Göteborg fick i natt 11 kaninungar, hon har varken byggt bo eller dragit päls.

Jag misstänkte att hon var dräktig då jag fick se nytagen bild på henne igår. Dock inget som "omplaceringshemmet" kände att hon behöver berätta.

Nougat skulle kommit till mig idag, men kan självklart inte flyttas nu.

I alla fall så behöver vi akut hjälp nu av någon som har erfarenhet och är villig att ta hand om om mammakanin med ungar. Vi vet inte om de kommer överleva med tanke på omständigheterna men med hjälp är ju i alla fall chanserna större.

Jag bor i Uppsala och kan tyvär inte hjälpa till praktiskt, men kommer göra så mycket jag kan på avstånd.

Så snälla finns någon som har plats och ett hjärta av guld i Göteborg eller närheten som kan hjälpa oss?

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Annons:
TheMe
4/22/10, 9:30 AM
#1

Chieko sitter på tåget till Stockholm och tar med sig dvärgvädurshanen Blixten till mig, den hon skulle haft hos sig.

Jag kommer också åka snart för att möta upp henne där, men hoppas verkligen att någon kan hjälpa till.

Chieko skulle be en kaninvan vän att kolla till kaninmamman med ungarna under tiden hon är borta. Men en mer långsiktig lösning behövs som sagt.

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

TheMe
4/22/10, 7:06 PM
#2

Jag tror att Chieko med kaninkunnig kompis kommer försöka göra sitt bästa för kaninmamman med ungarna själva, så den här tråden kan nog låsas tills vidare i alla fall.

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

[veralera]
4/22/10, 7:22 PM
#3

Jag redigerade titeln på tråden så att den passar in i vårt system, satte även "Akut" sist för att det är det viktiga ("kaninungar") som ska synas i listan. Säg till om du hellre vill ha akut före trots allt, så ändrar jag tillbaka det ordet.

Lycka till med allt!

MVH Vera, Medarbetare på sidan.

TheMe
4/22/10, 7:36 PM
#4

#3 Men med tanke på att kaninungarna föddes i natt så behöver vi ingen omplaceringsannons just nu.

Tråden kan låsas så hör vi av oss framöver, thank you!

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Mari
4/22/10, 7:39 PM
#5

#4 Jag ändrar tillbaka som det var, håller med om att detta inte är en omplaceringsannons utan ett rop på hjälp.

Förhoppningsvis finns det någon här som kan hjälpa. Har ni även hört er för inne på alla kaninsajterna? Där finns det med säkerhet någon kunnig person som kan hjälpa till

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
4/22/10, 7:41 PM
#6

Det första jag tänker på är att man borde försöka fixa något slags bo åt ungarna om mamman inte gjort det? Fast det kanske redan är fixat? Iaf något som hjälper dem hålla värmen där de ligger.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
[veralera]
4/22/10, 7:48 PM
#7

Sorry det var jag som missuppfattade då.

Trodde du sökte hem åt ungarna och att det var därför du lade ut den här.

[veralera]
4/22/10, 7:57 PM
#8

Jag läste det som att det förra hemmet inte kunde ha kvar kaninen och att hon inte kunde flytta till dig pga avståndet och därför letade någon annan som kunde ta hand om hela lilla familjen så länge.

Det behöver bygga en bolåda till henne, och lägga tex halm där. Kan vara svårt att göra nu när hon redan har ungarna… Men sätter de försiktigt in en låda med mjukt innehåll i andra delen av buren där hon är lär hon själv bära in ungarna dit, dock inte säkert.

Flytta inte ungarna själv eftersom det kan verka stressande för mamman, då kan hon antingen överge dem eller tillochmed äta upp dem (hon vill skydda dem genom att ha dem i magen igen).

Bolådan måste ha en kant, så att när mamma kanin hoppar ut ut den fastnar ungarna i boet och inte dras ut i övriga buren (om de diar och sugit sig fast hårt på spenen), dras de utanför lådan kan mamman "glömma bort dem" och de fryser/svälter ihjäl.

Sedan är det ju viktigt att mamman har vatten hela tiden. Samt mer foder än vad hon normalt sett äter.

TheMe
4/22/10, 8:03 PM
#9

Den här kaninen kommer från tjejen med "omplaceringshem" som lagt ut sina djur som levande reptilfoder, fanns tråd här tidigare.

Men som sagt så kan tråden LÅSAS då Chieko som har kaninen hos sig nu kommer göra sitt bästa för att ta hand om henne tillsammans med en kaninkunnig kompis.

Kaninen skulle kommit till mig men då hon fick ungar ska hon självklart inte flyttas och istället tog jag emot den andra kaninen från samma ställe.

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Mari
4/22/10, 8:05 PM
#10

Då låser jag tråden, ge oss gärna uppdateringar om hur det går med bäbisarna och kaninerna här framöver. Känn er inte rädda att ställa frågor osv om ni behöver, finns säkert några som kan svara

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: