Annons:
Etikett10-teman
Läst 1687 ggr
Tina
4/7/10, 10:58 PM

Människans utseendefixering

Är det rätt att djuren får lida för människans stora utseendefixering genom att sminktestas eller sätta livet till i päls- och skinnfabriker?

Är du noga med att kolla upp att exempelvis dina hud- och sminkprodukter inte är testade på djur?
Använder du medvetet päls- eller skinnprodukter?

Fotnot: Tester av smink på djur är förbjudet inom EU sedan 2004. Detta gäller dock endast nya sminkprodukter, det smink som testats på djur innan förbudet trädde i kraft får fortfarande säljas.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Annons:
Mari
4/7/10, 11:11 PM
#1

Jag tycker att det är helt fel att djuren får lida för att vi ska kunna se finare ut.

Jag sminkar mig inte så jag kollar inte upp produkter. Jag använder heller inte pälsprodukter men är ägare av en skinjacka och en dunjacka som jag brukar använda ibland.

Andra produkter är jag faktiskt dålig på att kolla upp, har nog aldrig kollat upp om något jag använder är testat på djur Skäms Men händanefter så ska jag försöka bättra mig med det, tycker att det är helt fel att djur ska behöva lida i onödan

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

fia-mia
4/8/10, 2:04 AM
#2

Smink undviker jag sånt som är testat på djur. Det mesta jag har är inte djurtestat, av den anledningen att jag tycker det är fel att djur får lida.

Jag använder inte jackor med pälskrage eller så. En sak jag har är däremot duntäcke och sånt, det är för att mamma och pappa köper sånt.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

mandariiin
4/8/10, 2:18 AM
#3

Jag har tyvärr ingen som helst aning om mitt smink är djurtestat eller inte. Men jag hoppas på att det inte är det. (Borde kanske vara mer engagerad än vad jag är….)

Det enda jag äger i skinn är mitt mc skinnställ. I övrigt undviker jag skinn och päls. Äger två dunkuddar som följt med mej från föräldrarna när jag flyttade.

Lia@mandariiin.com

fia-mia
4/8/10, 2:21 AM
#4

Här står det vilka som testar på djur[](Här står det vilka som testar på djur)

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

mandariiin
4/8/10, 2:25 AM
#5

Perfekt, tack för länken! Mitt smink är inte djurtestat Skrattande

Lia@mandariiin.com

Tina
4/8/10, 3:13 PM
#6

Jag är ägare av en skinnjacka (köpt för 3 år sedan och används inte längre) och jag tror även att jag har ett duntäcke som jag fått av mina föräldrar. När jag flyttar hemifrån och ska köpa nya täcken/kuddar, jackor eller liknande blir det ett stort nej till djurprodukter.

När jag köper smink köper jag oftast nya produkter, brukar dessutom läsa mig till eller fråga om de är testade på djur.

Det är helt fel att djur ska få lida för vår utseendefixering. Smink finns i oändligt många varianter och det finns även fuskpäls och andra "fakade" produkter om man väldigt gärna vill ha liknande produkter.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Annons:
[isdrakee]
4/8/10, 5:27 PM
#7

Det är absurt att levande varelser ska utsättas för lidande för att människan vill göra sig vacker.

Jag försöker undvika djurtestade produkter och skinn. Men har inte slängt bort gamla kläder pga det. Använder fortfarande mina gamla ridskor av läder. Dom är säkert över 10 år gamla nu.

Dock så har jag hudproblem och använder två salvor som är utskrivna på recept. Eftersom dom klassas som läkemedel så utgår jag ifrån att dom tyvärr är djurtestade. Så jag är kanske inte mycket bättre jag.

[veralera]
4/8/10, 7:00 PM
#8

Kopierar från länken i #4

The Body Shop www.thebodyshop.se Dock ägs The Body Shop av Loreal som testar på djur. För att förtydliga så betalar du för Loreals djurtester genom att handla där.

Är det inte body shop som brukar skylta stoort med "Vi testar in på djur", vilken nytta det är då om Loreal ändå gör det? Visste inte alls att de ägdes av dem… Lönt att betala dyrt för body shops saker då när det inte är det minsta etiskt ändå.

Själv har jag bara fusk läder och fusk päls. Smink anväder jag nästal aldrig men brukar köpa nivea och det är tydligen inte djurtestat. Fast det var ju mest tur…

Fram tills jag var 14-nånting köpte jag bara icke-djurtestat smink (löjligt nog sminkade jag mig mer då än nu), senaste året har det varit dåligt:(

Men listan gjorde mig faktiskt positivt överraskad. Både Chanel, Dior, Nivea, Gucci och H&M (kanske nån mer…) gjorde mig överraskad. Trevligt att man kan köpa hm smink utan dåligt samvete:) ("Etiskt" smink brukar ju vara dyrt!)

[isdrakee]
4/8/10, 8:06 PM
#9

#8

Sådär kan man inte riktigt resonera tycker jag. I så fall kan man heller inte köpa vegetarisk mat från t ex Ica eftersom dom också säljer animaliska produkter som innebär lidande för djur. Och köper man då vegetarisk så stödjer man även att djur utnyttjas under dåliga förhållanden (oftast)?

[veralera]
4/9/10, 1:38 AM
#10

Mja jag tycker inte riktigt det är samma sak. Fast det är ju min åsikt bara.

Hade varit en annan sak om Ica hade skyltat med "Här säljer vi etiska grönsaker som är sju gånger dyarare än grannaffären" och sedan låter sina pengar gå till oetiska bondgårdar.

OttoIsTheShit
4/11/10, 11:40 PM
#11

Men va ja hört någonstans (kan tyvärr inte få fram källor) så får man testa olika ingredienser på djur och sedan kan man sätta ihop detta till ett smink.

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Saga85
4/14/10, 1:19 AM
#12

#11 För ett år sedan förbjöds även tester på enskilda ingredienser, det gäller även importerade ingredienser/produkter: http://www.djurforsok.info/fakta/testassminkpadjur.4.41038e13113fc555eb88000190.html

Finns några tester som har dispans tills 2013 dock.

Mari
4/14/10, 4:50 PM
#13

Kom just på en sak. Jag använder eller ja använde ju  skinnprodukter till min häst! Sadel, träns och sadelgjord var i läder, även en grimma.
Är mycket man inte tänker på Glad Nu ligger ju detta bara och skräpar då jag inte har någon häst längre.

Hunden har även ett koppel i läder som används flitigt.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
OttoIsTheShit
4/14/10, 4:53 PM
#14

#12 jaha tack :) hade inte hört om det, fy vad skönt..fast synd att de inte har tagit bort alla tester :(

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Upp till toppen
Annons: