Annons:
Etikett10-teman
Läst 963 ggr
Tina
4/19/10, 5:51 PM

Veckans fråga: Djurlydnad

Veckans fråga tar upp ämnen som på olika sätt knyter an till vår temamånad i april, Etik & Moral.

Tycker du att det är okej att använda sig av piskor, elektricitet, stackel, stryphalsband eller andra liknande metoder för att driva djur till lydnad eller motverka ett visst beteende?

Alternativ 3 är menat som att det t ex är okej att använda stryphalsband men inte elektricitet.
Alternativ 4 är menat som att det t ex är okej att använda piskor på hästar men inte hundar.

Kom ihåg att hålla god ton och att våra Skrivregler gäller som alltid.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Annons:
Mari
4/19/10, 5:59 PM
#1

Jag är osäker.

Jag tycker inte att det är ok att använda sig av "hjälpmedel" som gör ont eller tvingar djuret till lydnad. Ett djur ska lyda för att de tycker det är kul inte för att man har kuvat dem.

Strypkoppel kan jag tycka är ok om man använder det på rätt sätt. Jag tycker det fungerar bra om man har en hund som drar och man vill lära den att inte dra. Visst det finns andra metoder men gör man rätt så fungerar stryphalsband effektivt och man behöver inte använda så ofta eller inte alls.

Elektrisitet tycker jag är ok att använda i tex djurhagar för att de ska förstå att de ska hålla sig på rätt sida stängslet men jag tycker inte att det är ok att använda ström för att få djuren att lyda.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Tina
4/19/10, 7:08 PM
#2

Jag svarade Nej, aldrig, men är ändå något osäker.

Många använder piska och elstängsel till hästar, jag förstår varför men samtidigt så tror jag att det finns bättre alternativ. 
Jag har dålig kunskap om hästar och det är just dessa djur och möjligen andra lantdjur (som har elstängsel) som får mig osäker.

Strypkoppel är vanligt att använda på hundar. Personligen ser jag många bättre alternativ och kommer inte använda mig av strypkoppel den dagen jag skaffar hund.

Djuret är min vän och jag använder varken piskor eller elektricitet på min vän. Djuret och jag ska förstå varandra. Djuret ska få ut något i gengäld för att det lyder mig. Om djuret tycker att det är värt att lyda mig, om djuret får ut något av att lyda mig, så gör det det utan hjälpmedel. Annars ser jag det som tvång till lydnad då djuret lyder mig för att slippa få ont, vilket inte är en okej anledning!

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

gulzebra
4/19/10, 11:33 PM
#3

Vissa saker är okej tycker jag. Ridspö vid ridning tex, under förutsättning att man kan använda det förstås. Jag menar, det är ju lite skillnad mellan att bara slå och slå och slå med spöet jämfört med att peta till lite för att få med baken eller vad man nu vill använda spöet till. Spöet ska i min värld inte vara mer än en förlängd arm, när det blir ett redskap för straff eller ren misshandel har man ingenting på en häst att göra alls.

El i stängsel kan jag inte se några problem med. Djuret i hagen vet att det är el i stängslet och håller sig således undan och behöver inte nudda det alls, med vissa undantag då förstås. Hellre det än att de tar sig ut och blir påkörda med både död häst/ko/nånting och död förare/ev passagerare som följd.
El i övrigt, typ halsband osv däremot, det är inte okej. Det är inget som djuret kan hålla sig undan på samma sätt. Likaså stackel är i mina ögon djurplågeri.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Mari
4/19/10, 11:37 PM
#4

Vad är stackel för något? Har aldrig hört talas om det.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

NinniH
4/20/10, 1:05 AM
#5

#4: Det är ett halsband med inåtvända taggar i princip.
Ser ut såhär.

Jag är lite halvt kluven i frågan jag med.
Hästar yttrar jag mig inte om, då jag har 0 kunskap om dessa.
När det gäller hund så känns stackel som ett big no no för min del, liksom även elekricitet (tänker då på halsband).
Stryphalsband ser jag inget fel i att ha på hunden, men jag tycker inte att det är någon bra metod att använda för att driva till lydnad eller liknande.
Dock använder jag gärna stryp då jag anser det faktiskt är snyggt, men då vill jag att hunden innan dess ska kunna gå fint i vilket halsband som helst.
Att stryp skulle hjälpa för att motverka funkar då inte på en hund jag känner.
Hon beter sig på exakt samma sätt oavsett vilket halsband eller sele.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Mari
4/20/10, 1:36 AM
#6

#5 Aj det där halsbandet såg inte trevligt ut! Är sådant ens lagligt i Sverige?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
gulzebra
4/20/10, 3:26 AM
#7

#6: Stackel är olagligt :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Upp till toppen
Annons: