Annons:
Etikett10-teman
Läst 2473 ggr
Mari
2010-04-26 14:24

Uppfödning av katter

Ni har väl hört att det finns runt 100.000 hittekatter i Sverige? Alltså hemlösa eller utkastade katter, som ingen säger sig rå om.

Hur reagerar ni på att det utöver detta tas kull på kull, både planerat och oplanerat i de privata hemmen med huskatter eller med inblandning av raskatt?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
[Ai-chan]
2010-04-26 14:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Nu tänker jag skriva allmänt om uppfödning. Och inte om katterna bara. =)

Uppfödning på djur kan gå överdrift ibland. Och som jag tycker att det är en hel del nu. Om man gör uppfödning på kontrollerad vis och på rätt sätt så okey.
Men att föda upp djuren för utsendets skull för att vinna ett pris eller tex kapplöpningshundar som bara är kapplöpningshundar. inget annat. Där det handlar om pengar pengar. Föda upp djur för första pris, för pengar. Om det djuret inte har det som den ska ha. Så slängs den bort. Är inte värt något. Eller när djuret är färdig på röda mattan så slängs den bort. Eller att man parar djur kull efter kull efter kull för pengar eller något. Utan att låta djuret vila mellan varven. Parar utan att tänka på djuret. Djurets mående och välbefinnande. Är bara fel.
Djur är i mina ögon familjemedlemar. Inga dockor eller saker. Djur är allafall för mig, mina familjemedlemmar & vänner som har känslor och mående med.

Uppfödning på rätt sak. Där det inte går överdrift och där det är i kontroll. Så okey. Varför inte. Men annars tycker jag att det vore bra att ta hand om dom djur som redan finns. Innan det blir nya. Men läre ta väl hand om dom friska linjerna med.

Mari
2010-04-26 15:04
#2

#1 Jag citerar dig "Men att föda upp djuren för utsendets skull" det är väl just det som uppfödning är till för? Att få fram djur som följer rasstandarden och där med kan vinna priser, eller som med kapplöpningshundar/hästar, djur som springer fort för att kunna vinna.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Ai-chan]
2010-04-26 15:10
#3

Jo. Det är ju det. Men just att bara ta djur för utseendet (som en docka utan känslor) och inte som en vän/familjemedlem tänkte jag på. 

Tycker det finns olika slags uppfödare. Bra uppfödare. Och dåliga uppfödare.

Uppfödare där dom har djuren inom familjen. Föder upp och sånt på bra linjer. Men även när den är klar så får den stanna kvar livet ut.

Uppfödare där det endast gäller utseende. När djuret är klart så slängs den bort. Endast bara går på utan att tänka på djuret.

Svårt att förklara =)

Mari
2010-04-26 15:12
#4

#3 Jag förstår nu hur du menar och håller med dig. Att massproducera djur för att få fram just den där tycker jag är fel, speciellt om man inte bryr sig i de andra djuren som inte blev lika "bra"

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

candycandye
2010-04-26 15:34
#5

Jag tycker att ett avlings stopp vore på sin plats när det gåller de flesta djur.  Tänk om man ägnade ett år och tog tillvara på djur utan ägare, omplacerings djur osv. Hade vart kul att se om man hade lyckats se en förändring efter det.

Mari
2010-04-26 15:38
#6

#5 Jag tror inte att det kan fungera, dels för att det alltid finns folk som bryter mot reglerna och sen blir många seriösa uppfödare strandsatta om de inte kan använda sina djur i avel under ett helt år, speciellt smådjursuppfödarna.

Att sätta stopp på avel för de som inte är registrerade som uppfödare i de olika rasklubbarna osv, tror jag skulle vara en bättre idé, även att om man bryter mot förbudet att man får böter eller fängelse.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
candycandye
2010-04-26 15:45
#7

Jo det var väll ung så jag menade,skulle uttryckt mig lite mer specifikt^^

Det skulle vara en bra ide långsiktligt absolut! Nu kan man inte lite på att alla följer med eller ens vill men tänk bara här inne på iFokus. Om man hade ett avlings stopp, de finns alltid dem som söker djur osv och helt plötsligt så blir omplacerings djuren attraktiva. Det är bara en utopi och självklart hade ditt förslag vart väldigt mycket bättre.

Men kortsiktilga mål kan ochså ge en annan bild, om människor kan se hur mkt som går att förändra på kort sikt..Tänk då vad man hade kunnat åstakomma under en längre tidsperiod!

Mari
2010-04-26 15:51
#8

#7 Precis! Tänk om man bara kunde få alla uppfödare att tex. ta en kull mindre än vanligt eller något i den stilen, då skulle det genast dras ner på antalet djur.

Fast viktigt är ju fortfarande att med katterna, kastrera! För annars blir det ingen skillnad på de djur som vistas utomhus då de kommer avla vidare utan kontroll

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

candycandye
2010-04-26 16:30
#9

Då tänker vi lika:)

Ja kastrering, om man hade dragit ner på antalet djur (antal kullar) hade det väll funnits mer pengar över till kastrering?Tex katthem som hade kunnat få mer hjälp om de inte hade fått in lika mycket katter eller iaf fått in mer hjälp. tänker nu igen i längre perspektiv..

hrm tankegången kanske är lite rörig men hoppas man förstår poängen

Mari
2010-04-26 16:38
#10

Det jag tror i framtiden kommer hjälpa mycket är tidiga kastreringar av katter, så att de som säljer kattungar redan säljer de kastrerade och "färdiga" så att de som inte säljs som avelskatter verkligen inte kan bidra med fler kattungar. Dock tror jag inte att detta med tidiga kastreringar kommer att slå igenom ännu på ett tag. Men det vore en bra lösning!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Ai-chan]
2010-04-26 16:59
#11

Tycker att man inte ska kastrera kattungar i en sån ung ålder. Även om man vill stoppa mass utav djur så tycker att dom djur som finns att dom ska få utveckla sig klart. Både kroppsligt och psykiskt. Innan dom ska bli kastrater. Så även dom mår bra.
Och jag tycker inte att en kattunge på 12 veckor har utvecklads klart och är redo för kastrering.

Mari
2010-04-26 17:01
#12

#11 Jag har bara kollat lite på ytan i detta ämne med tidiga kastreringar och i USA utförs de med lyckade resultat, som jag förstått det så hämmas inte ungarna eller mår dåligt på något sätt.
Men som sagt så har jag inte satt mig in i detta så djupt men tycker att det är ett bra sätt om det fungerar.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Caspia
2010-04-26 21:09
#13

Jag tycker att det är helt bisarrt, inte bara på katter utan alla djur jag på rak arm kan komma på. Ser man inte sambandet mellan alla dessa kullar som människor medvetet tar (att inte kastrera katten är faktiskt ett medvetet val, brist på handling) och alla till salu-djur som finns överallt?

Envishet och drömmar

Annons:
Mari
2010-04-26 21:14
#14

#13 Håller med om att detta gäller alla djurslag, eller de mest vanliga, kolla bara på blocket tillexempel.

Fast iofs, jir menar du med salu-djur? Annonser måste väl förekomma för att kunna nå ut med budskapet att djur finns till salu? Även om det är en upphittad katt, seriöst avlat marsvin eller massproduktion på kaniner.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Caspia
2010-04-26 21:17
#15

# 14. Jag menar att alla djur som tröttnas på osv behöver ett hem snarare än att man ska tillverka nya. För varje unge som föds och får ett hem finns ju en gammal som inte får det, eftersom den platsen "tas upp" av ungen. Många saludjur blir inte sålda eftersom marknaden är mättad.

Envishet och drömmar

TheMe
2010-04-27 08:31
#16

Jag har blivit väldigt anti all typ av uppfödning i stort sett, ser man baksidan av det hela med alla stackars oönskade djur som far illa är det svårt att se poängen i att människor ska sitta och föda upp för sitt eget höga nöjes skull, för alla uppfödare propsar ju på att det är en hobby och inte av ekonomiska skäl de sysslar med uppfödning.

Kastrering av unga individer är inget dåligt, så långt vad läst mig till och efter egen erfarenhet. Att säga att tidiga kastrater skulle må dåligt känns lite stil med att djur mår dåligt av att inte få föröka sig, gamla myter som hänger kvar.

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

[Ai-chan]
2010-04-27 09:44
#17

"Att säga att tidiga kastrater skulle må dåligt känns lite stil med att djur mår dåligt av att inte få föröka sig, gamla myter som hänger kvar."

Jag menar inte att den ska få föröka sig - som jag heller aldrig har sagt!! Bara att kattungen ska få utveckla sig klart i psyke och kroppsligt. Och bli någorlunda vuxen först. (¤-_-')
Tycker också att dom blir härligare kastrater ju längre man väntar. På tal om inget. (=^_^=)

Allafall vill jag utav egna erfarenheter vänta tills katten har utvecklat någorlunda klart innan jag kastrerar den eller när den skvättar drygt mkt. Och håller också kvar för det. (^.^) Och bara pga det betyder det inte att jag vill att katten ska gå runt o nuppa runt. -_-¤

Annars kan vi ju börja klippa av hos människo barn med. ;P  SKojja bara för den som inte fatta det. -_-

vaknade på skit humör, alldelse för tidigt o me världens magverk o huvudverk, så dumt o sätta sig här då med irritation, men men. wtf -_-

TheMe
2010-04-27 10:27
#18

#17 Jag sa inte heller att du menade att den skulle föröka sig först, slog bara ihop två välkända myter kring katter och kastrering.

Katter som hinner bli så gamla att de börjar skvätta kan tyvär göra det till ett permanent beteénde.

Tror nog bara du har vaknat på fel sida som sagt, och missförstod vad jag menade. Hoppas resten av din dag blir bättre! Glad

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

[Ai-chan]
2010-04-27 10:51
#19

Tyvärr så är jag så sjuk just nu så jag orkar knappt sitta här. Och det hjälper verkligen inte heller att man har fått mensen. *suck* Och jag som hadde så många viktiga saker att göra den hära veckan.

Men men. svarar sen igen när man e piggare o kan tänka klart utan yrseln.

Men tack ^^

Mari
2010-04-27 11:00
#20

#17 "Allafall vill jag utav egna erfarenheter vänta tills katten har utvecklat någorlunda klart innan jag kastrerar den eller när den skvättar drygt mkt."

Hur är dina erfarenheter med att kastrera tidigt? Blir katten en sämre katt för det? Eller hur tänker du? Glad

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
[Ai-chan]
2010-04-27 11:54
#21

Jag orkar inte förklara.
Men men. jag är som sagt emot kastrering på tidig ålder. Tycker att katt ska få utveckla sig klart först. Orkar inte förklara nå mera.

Mari
2010-04-27 18:19
#22

#21 Återkom när du orkar förklara, vill gärna höra hur du tänker.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[veralera]
2010-05-04 23:53
#23

Åh!!

Jag blir så sur när jag ser alla hundratals annonser på blocket "Underbara kattungar!" som rubrik, okända raser, säljs för 100 kronor styck eller tillochmed bortskänkes.

CaithSith
2010-05-06 02:13
#24

Det jobbiga med att försöka få folk att avla på bara friska och sunda djur, inte ta för många kullar osv är ju att djur ses som privat egendom, så det är väldigt svårt att "komma åt" folk. Om de vill ta kullar så är det inte direkt något som hindrar dem.. Och det är ju väldigt triåkigt. De flesta tänker bara på sig själva.. Själv hade jag gärna velat föda upp kanske katt eller hund när jag blir vuxen men ju mer och mer man läser om djur så verkar det mest bara vara bekymmer. Köpare man inte kan lita på(fast de verkade seriösa), uppfödare som försöker dölja att deras djur bär på dåliga gener, uppfödare som snackar skit om andra uppfödare, osv osv osv…

Ang kastrering, jag har för mig att man brukar rekommendera minst 6 månaders ålder innan man kastrerar katter? Annars är det ju en bra ide..

Mari
2010-05-06 09:44
#25

#24 Japp 6 månader är rekomendationer Glad

Fast vad jag läst lite på nätet så kastrerar de mycket tidigare i tex. USA, jag har dock inte hittat någonstans om några direkta biverkningar, om någon har hittat något sådant så vill jag gärna ta del av dem

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[silkesnosen]
2010-05-27 01:12
#26

Hmm tror nog att de största problemet med uppfödning är människor som vill ha söta kattungar och sedan slumpar bort. I regel…när det gäller dyrare djur(raskatt) finns det regler och registreringar…mer ordning!!

Jag är för tidig kastrering istället för att utsätta katten för de oerhört starka drifterna(utan att få utlopp /hormonell cancer) alt. oplanerade kullar(behövs inte fler bonnkatter). Min katt blev kastrerad som femmånaders och har aldrig känt av testosteron och är välväxt och harmonisk och mognar absolut med åren!! M

Mari
2010-05-27 01:15
#27

#26 Intressant, så om man kanske kunde registrera huskatter på något vänster så borde ju även deras värde höjas? Kanske inte registreras i någon avelsförening men kanske i något slags register eller liknande som har hand om det?

Det här med kastrering tycker jag är en intressant fråga, vore ju kanon om man kunde kastrera kattungar lagomt tills de blev leveransklara så man verkligen är säker på att de inte kommer att användas i någon slags avel.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
[silkesnosen]
2010-05-27 01:21
#28

Registrering är en känslig fråga i detta land..behövs ngn form av morot, som ex. bra rabatt på en enkel basförsäkring för katten. Erbjudanden från foderföretag o.s.v. (givetvis med vissa regler…för begränsning)

Jag vet att det rek. sex mån. , men vet inte om det är en fast regel…tror att det behövs tänkas om där. Min katt blev kastrerad av uppf. , då han inte är lämpad för avel.

M

Mari
2010-05-27 01:25
#29

#28 Ja en eller flera morötter är något man måste ha för att locka folk. Eller ja "uppfödare" eller vad man ska kalla dem, även olika djurhem/katthem borde ju kunna registrera de kullar de får in och att ägaren får något för det, hmm tåls att tänka på

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Tangotime
2010-05-27 08:35
#30

Det värsta är väl att det är så ENKELT att ta en kull kattungar! Det kostar inte många kronor och det finns alltid någon som vill ha ett gratis djur. Då är det bättre med raskatterna. För dom som betalar 2000-12000:- för en katt är rädd om den! Dom blir mer värda för ägaren och släpps inte ut vind för våg och parar sig hit och dit!

Jag tror inte på förbud, däremot kan jag tänka mig att upplysning i media om alla dessa hittekatter kanske skulle kunna ha lite effekt.

Men det är jätte svårt att komma åt idioter. Och idioter kommer det alltid att finnas!

[silkesnosen]
2010-05-27 10:01
#31

Bra ägare värderar givetvis sitt djur oavsett pris, men det skulle nog verka preventivt för de som ej har tänkt igenom det hela!! För ex. en raskattuppfödare kostar hela vägen fram en del, som; vaccinering , avmaskning, "språngavgift", besiktning, ev. hjälp med förlossning…stödmatning, registrering i avelsförbund, reg. av stamnamn….kattklubb o.s.v och detta om de är friska!! M

Upp till toppen
Annons: