Annons:
Etikett14-övrigt
Läst 1228 ggr
Schniigel
2010-04-26 14:31

Hjälpa oönskade djur genom Facebook

Jag har gjort ett album på Fb som heter "Djur som söker hem", där kommer jag lägga upp bilder på djur som söker hem.Har på senare tid blivit erbjuden både det ena och det andra djuret men pga allergi, platsbrist och dålig ekonomi så kan jag ju inte ta på mig hur många djur som helst så detta är mitt sätt att bidra, det är kanske inte många som nappar då det men om jag så bara lyckas omplacera ett djur så blir jag glad för det är ett djur mindre där ute i världen som behöver känna sig oönskad.

Har ni också gjort något för att hjälpa oönskade djur?, dela gärna med er och inspirera oss andra :)

Annons:
Mari
2010-04-26 14:51
#1

Jag hade ett tag en period i min bilddagbok där jag la ut bilder och presenterade "veckans katt" från katthemmet jag jobbade på, många verkade intresserade iaf så man fick upp ögonen på flera.

Jag hade även på fb som du ett album som hette "djur som söker hem" eller något i den stilen, även där var det många som kollade och kommenterade.

Jag hade även två stora tavlor med små bilder på varje katt som fanns på katthemmet och hade med mig på loppisar och olika evenemang, en katt blev omplacerad direkt tack vare den tavlan medans flera andra katter fick intresseanmälningar.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Schniigel
2010-04-26 14:54
#2

Det är ju jätte smart :D Har också en bilddagbok (även om jag inte är inne där så mycket) men där skulle man ju också kunna slänga upp några bilder"

Och det där med tavlan var ju toppen, jag snor gärna den idén och gör något liknande när vi har olika evenemang i huset och liknande! :)

Mari
2010-04-26 15:00
#3

#2 Det med bilddagboken gäller det ju att man har många vänner eller bevakare där, annars är det ju inte så stor idé. Jag tror jag hade runt en 80st bevakare på den tiden.

Ja sno gärna den idén! Det jag har kommit på i efterhand är att om man skriver djurens namn vid bilden och sedan har en lapp eller liknande hängande från tavlan så att folk kan läsa lite mer om djuret, tex, ålder, ras, kön och hur man gör för att ta hand om den :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Schniigel
2010-04-26 15:04
#4

Ja jo det är ju ett plus om det är många som kollar den men har man tur så hittar någon kanske dit genom att det dyker upp på startsidan när nya bilder läggs upp.

Ja det är ju smart, jag ska försöka bolla vidare på den idén och se om jag kan komma på hur och var jag ska ha med den!

zickan
2010-04-27 02:18
#5

Jag har en hemsida jag började med i går. zaljes.webs.com med samma tema.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

TheMe
2010-04-27 08:37
#6

Alla mina privata djur är omplaceringar, har bestämt mig för att aldrig mer köpa från uppfödare eller zoobutiker. Försöker också hjälpa till så gott jag kan med kaniner som akut behöver nya hem, dock bara en i taget och den som kom till mig här om dagen blir permanent han med.

Tror jag är en dålig kandidat för omplaceringsverksamhet egentligen, känns så fel att omplacera djur som redan farit illa (vanvårdadats, kastats ut, missköts) och kanske flyttat runt i sitt liv.

Inte billigt heller eftersom jag har mina kaniner så friskuttande som möjligt och skaffar massor av roliga aktiveringsgrejer till dem samt kastrerar och försäkrar alla, köper kvalitetsfoder osv.

Men läs citatet i min signatur, allt behöver inte göras i stor skala. Glad

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Annons:
Schniigel
2010-04-27 11:54
#7

#5 Vad roligt, ska gå in och ta mig en titt!

#6 Det är jätte bra, vi har själv en hund och en katt som är omplaceringar.

Som du säger så behövs inte allt göras i en stor skala och de du gör låter toppen!

TheMe
2010-04-27 13:10
#8

#7 Tack!

Tänkte be dig länka till omplaceringssidan du gjort på Facbook, men såg precis att den finns på din privata sida så då kanske det inte är så kul att lägga upp den här. Man ska ju få vara anonym om man vill.

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Schniigel
2010-04-27 14:57
#9

# Jag har bara lagt upp en "annons" på den än så länge men om jag lyckas få igång den ordentligt så kan du gå in och kolla sen :)

Jag håller er uppdaterade! ;P

wolfgirl82
2010-04-27 20:43
#10

Det är så roligt och läsa hur alla vill hjälpa djuren på sitt sätt med "reklam" för dem.

Jag har som dröm/mål att i framtiden starta ett litet omplaceringshem för gnagare (med tillstånd o allt) men det blir först av när vi har hittat vårt drömhus på landet.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Upp till toppen
Annons: