Annons:
Etikett06-djurskyddsfrågor
Läst 1087 ggr
Mari
2010-04-07 15:12

81 vanvårdade hundar avlivade

Expressen berättar idag om 81st vanvårdade hundar som var i så dåligt skick att de blev avlivade direkt på plats i Norge.

Läs artikeln här

OBS OBS OBS!
!! Varning för hemska bilder !!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Ankie
2010-04-07 16:29
#1

näe fy sjutton då :( jävla folk till att behandla djuren som skit!!!!

Mari
2010-04-07 16:31
#2

Ja jag förstår inte att man själv inte kan inse att det gått för långt och därmed be om hjälp innan det är alldeles för sent för djuren Rynkar på näsan

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Linda
2010-04-07 17:35
#3

FY 17 att de lät henne ta hand om de 4 som var kvar!!!!Varför blev de inte placerade????

Mari
2010-04-07 17:38
#4

#3 Det kan man undra.

Märkte nu att detta är en gammal nyhet från Januari i år, men jag tycker det fortfarande är aktuellt! Undrar om det finns någon uppföljning av detta som man får ta del av?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Linda
2010-04-07 17:50
#5

Så fruktansvärt..tyvärr finns det nog fler som just nu lider i denna stund..

Mari
2010-04-07 17:52
#6

#5 Ja tyvärr så är det nog sant Gråter

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
mandariiin
2010-04-08 02:23
#7

Oj! Det är verkligen hemskt att sånt här får hända! Tycker att det är märkligt att inte ens grannar har märkt av drygt 80st hundar….

Lia@mandariiin.com

Linda
2010-04-08 05:20
#8

#7 Tyvärr finns det folk som inte några grannar har…För ett par år sedan var det en dam på finaste djursholm som hade x antal yorkisar som hundstallet fick hjälpa rädda, hon hade oxå haft det så x antal år men tyvärr är djurskyddet dåligt i Sverige..

Tina
2010-04-08 14:47
#9

Fy, det är hemskt när det tillåts gå sådär långt! 
Men att kvinnan "riskerar böter" låter ju helt absurt. Det betyder ju att hon kan slippa undan detta utan vidare påföljder!?

Jag skulle också vilja se en uppföljning gällande kvinnan och de 4 hundarna.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

[Djurlinnea]
2010-04-08 17:07
#10

Hur kan man F*N inte märka att det gått för långt!! Men måste ju kastrera hanarna om dom inte är åtskilda eller ska paras…Tycler det är så J**** tragist att sånt här händer…Att endel människor inte fattar att dom inte klarar av att ha djur…

[veralera]
2010-04-08 19:19
#11

VOFF:(

I vissa fall av vanvård, kan jag förstå människor som har vanvårdade hundar. Människor som har kanske 10 hundar som förut haft det helt pefekt blivit bra omhändertagna, så blir matte/husse kanske sjuk, psykiskt eller fysiskt, kanske arbetslös, det börjar bli dåligt, "Det kommer bara vara såhär ett kort tag" tänker dem. Men blir värre och värre "Så fort ---- hänt så kommer allt bli bra igen" (När jag får tillbaka jobbet, när jag blir frisk, mm) vill inte be om hjälp ("Do you know what's hurting? It's your pride." Pulp fiction) det kanske blir lite bättre, men går sämre igen.

Jag säger inte att det är rätt, men då kan jag förstå att ägaren själv mår dåligt av det, mår dåligt av att vara medveten att ens älskade djur har det dåligt.

Man måste också förstå hur otroligt svårt det är för de som har vanvårdade djur som vill ha förändring, att få förändringen igenom. Har du 10 hundar som du ofrivilligt vanvårdat, pengarna tagit slut, du blivit sjuk osv, och känner att du bara har tid/ork/pengar/plats till 2, och att de två kommer leva exemplariskt då, vad gör du med de andra åtta hundarna? In på blocket? Inte direkt för de ser inte friskta ut. Ringer polisen? Nej då riskerar du att de kommer och tar allihopa från dig, och det vill du inte. Ringer hundhem? Nej då kommer de klassa dig och djurplågare och ringa polisen, som i sin tur hämtar alla djuren.

Då kommer vi in i samma bana igen. "Den dagen jag blir frisk, så kan jag börja gå ut med dem igen, och när jag är frisk får jag tillbaka jobbet, när jag har mitt jobb kommer jag kunna köpa mat till dem, när jag köpt mat/schampo/borstar till dem igen kommer jag kunna göra iordning dem så jag kan sälja dem". Men eftersom den dagen aldrig kommer så blir allt bara värre, och när det tillslut håller på att braka samman så är det för sent att be någon om hjälp.

Man måste alltid försöka sig tänka in i den "anklagades" situation, förstå att inte alla som tar dåligt hand om djur gör det med mening, många mår själva dåligt över det eftersom de innerst inne älskar sina djur och bara vill det bästa för dem.

Men att ha 85 hundar, hur långt jag än tänker kan jag inte tänka mig in i situationen. Hon själv måste ju ha något psykiskt fel, för man kan inte som människa må bra när man badar i hundurin på hela golvet. (För jag tolkade som att hundarna bodde tillsammans med henne?)

Böter kommer inte hjälpa, om polisen är ansvarsfull så ger dom henne en psykiatrisk utredning, kanske så långt att hon åker in på hem. Någonting har gått fel i hennes huvud helt enkelt.

Upp till toppen
Annons: