Annons:
Etikett10-teman
Läst 1975 ggr
Tina
2010-04-27 17:16

Veckans fråga: Avlivning

Veckans fråga tar upp ämnen som på olika sätt knyter an till vår temamånad i april, Etik & Moral.

Skulle du på egen hand kunna avliva ett djur under förutsättning att det är svårt sjukt?  Innehar du vapenlicens är det, enligt jordbruksverket, under vissa förutsättningar tillåtet att skjuta exempelvis sjuka hundar och katter. Hundvalpar och kattungar som är yngre än 14 dagar får avlivas genom slag mot huvudet, detta gäller även kaniner och gnagare som väger högst 1 kg.

Kom ihåg att hålla god ton och att våra Skrivregler gäller som alltid.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Annons:
gulzebra
2010-04-27 17:38
#1

Svarade nej. Jag har inte nerver till det. Jag skulle jättegärna klara av att avliva själv just för att något djur kan bli jättesjukt och behöva avlivas omgående, men icke…

Däremot är pappa jägare, så det brukar bli att jag ringer honom så avlivar han i de fall det funkar. Undantaget är för små djur i stil med möss och djur som trots orsaken till avlivning rör på sig så mycket att det känns för osäkert, då åker jag hellre till vet. Ja och så finkarna förstås - när något djur skjuts får det sitta under en buröverdel med hål i taket där pappa kan sikta, och det går ju inte med en liten fågel :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Mari
2010-04-27 18:18
#2

Jag är osäker om jag skulle klara det.

Har också en pappa som är jägare som har fått hjälpa till när det blivit akut.

Senast något av mina djur blev akut sjuka så var jag nära på att försöka hjälpa till andra sidan men hann inte då det gick så otroligt snabbt. Fast är ändå osäker på om jag skulle klara det.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Tina
2010-04-27 18:20
#3

Jag svarade Nej. Jag skulle inte klara av det psykiskt. Skulle mitt djur bli svårt sjukt och jag inte har tillgång till en veterinär på flera dagar eller om en missbildad/svårt sjuk unge föds skulle jag helt enkelt göra vad jag kunde för att minska djurets lidande alternativt hitta någon anhörig som jag litar på som skulle kunna avliva djuret. Jag har också en uppfattning om att det inte är ett värdigt slut på livet att bli skjuten eller ihjälslagen.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Chieko
2010-04-27 20:35
#4

Nej… Skulle inte klara att göra det.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

NinniH
2010-04-27 20:47
#5

Ja.
Jag har lovat mig själv att gå kurs hos en kunnig uppfödare, så att jag lär mig att avliva på rätt sätt om det skulle behövas.
Detta lovade jag mig själv när jag fick väldigt snabb hjälp att avliva min älskade kaninhane som brytit ryggen.
För mig var det oerhört skönt att kunna låta honom somna in på en gång, istället för att ta med honom till veterinär och få sitta och vänta i 40 min eller mer (som jag fick vänta när jag var dit för att avliva en hamster)…


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

wolfgirl82
2010-04-27 20:55
#6

Nej

Jag skulle aldrig klara av att avliva själv.
Har som tur är bra kontakt med veterinärerna här och får komma in med detsamma när det gäller en avlivning.

Det är mer humant än att försöka slå ihjäl dem (gerbiler pratar jag som eftersom det är det jag har) och om man skulle missa och träffa fel eller nått sånt. Nej tack det skulle bara stressa dem.

Då tar jag 100ggr heller veterinärskostnade så jag vet att de snabbt o smärtfritt får somna in i min famn och inte det sista dom vet är ett slag i huvudet/nacken.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Annons:
mandariiin
2010-04-27 21:46
#7

Jag klarar inte av det psykiskt. Även om det skulle vara bra att kunna OM något skulle hända och man hamnar i den situationen.

Lia@mandariiin.com

fia-mia
2010-04-27 22:49
#8

Jag svarade ja.

Men bara ungar som jag inte har hunnit få nåt riktigt band till. Vuxna djur skulle jag inte klara psykiskt.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

[isdrakee]
2010-04-28 09:11
#9

Ja det hoppas jag. Jag skulle faktiskt vilja lära mig avliva djur av flera anledningar. Dels av det nämnda skälet, dels för att jag vill börja föda upp eget foder.

För några månader sedan var jag tvungen att avliva en ödla. Gick till veterinären. Det tragiska med reptiler är att det tar flera dagar för dom att faktiskt dö av medlet. Så ett slag i nacken hade varit att föredra. =(

Minetta
2010-04-28 15:51
#10

Nej, för jobbigt psykiskt.

Rafflan
2010-04-28 18:29
#11

Nej, inte om det var mitt egna husdjur, skulle dock be typ pappa göra det. Antingen skjuta eller på nåt annat sätt.

Ja troligen, om det var någon annans djur.

Fidelia
2010-04-28 20:51
#12

Om djuret är svårt skadat kan jag göra det. Det är ohumant att låta dem lida en minut i onödan.

Sisss
2010-04-29 02:12
#13

Nej

Jag skulle inte klara av det själv, oavsett om det var mitt egna eller någon annans. Hade dock en kull med kaninungar för något år sedan varav en unge var missbildad och som mådde extremt dåligt. Honom fick en bonde i närheten ta hand om. Det kändes i hjärtat att ta det beslutet men det var det enda rätta.

Annons:
Creation
2010-05-01 13:54
#14

Osäker. Om det är ett djur jag saknar band till skulle jag kunna göra det, bara jag visste hur man gjorde för att det ska gå så rätt till som möjligt. Är det ett av mina husdjur är jag osäker, vet inte om jag skulle klara det psykiskt. Vore det väldigt akut så skulle jag antagligen vara tvungen att göra det, men bara om jag vet exakt hur.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

OzzyochJag
2010-05-01 13:54
#15

Jag trodde aldrig att jag skulle kunna det, men jag fick av  barmhärtighet slå ihjäl en kattunge som fått varenda ben i kroppen söndersparkat av en häst. Det var bara att avsluta lidandet så fort som möjligt. Vet inte om jag hade klarat det om jag inte var så förbannad på hästägaren för tillfället.

zickan
2010-05-02 01:34
#16

Utbildad på kanin avlivning och slakt för hemmabruk. Avlivar även alltid mina egna råttor eller bekantas. Kan även avliva andra smådjur.
Det är aldrig lätt att avliva ett djur. Men det är även inte lätt för alltid för en veterinär att göra det snabbt och bra heller. Därav har jag valt att ta så mycket jag klarar själv.  Jag har en sak till fördel. Det är att ha adhd. Jag kan puscha bort mina känslor under tiden jag utför det. Men förr eller senare kommer jag bryta ihop en stund. Brukar backa när jag inte kan sluta darra och gråta. Då är det inte ens värt att försöka med risken att inte klara det fort.

När man födde upp reptiler och foderdjur så kan man inte avliva foderdjuren med spruta. Då kan inte reptilerna äta foderdjuret senare.
Men det är inte bara att avliva. Ska finnas anledning till avlivningen. Ska finnas kunskap och viktigast av allt. Det ska vara humant och go rejält fort.
Sedan kan man ju alltid diskutera på vad folk tycker är humant.

Men jag skulle aldrig någonsin få för mig att avliva ett djur som jag skulle vara osäker på klara av. Skulle kanske vara om det hände någon olycka långt ut i skogen och djuret led riktigt mycket. Men jag vet inte helt om jag skulle klara det ändå i den situationen. Man tar dom situationerna så fruktansvärt olika.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

lillaisa
2010-05-06 14:11
#17

Nej, aldrig. Inte ens om djuret led, och det vore det enda rätta skulle jag klara av att göra det med mina egna händer. Eller ja, jag har ju aldrig varit i en sådan situation så jag kan väl inte veta, men jag tror inte jag är kapabel att döda någon.

/IsaGlad

ladymirabell
2010-05-06 16:28
#18

För min del gäller det att ta sitt ansvar när det gälelr sitt djurägande, att veta när djuret lidit nog så för mig är det

en självklarthet att kunna göra den bedömningen, fast det är ingen

som säger att ansvaret eller avlivningen är lätt …

Caspia
2010-05-09 13:22
#19

Nej, det har jag svårt att tro att jag skulle kunna göra. Jag bor i en stad med massor av veterinärer (flera har öppet dygnet runt, året runt) och skulle hellre ta oss dit, även om det betyder att djuret får lida en liten stund extra. Jag har inte tillgång till person med vare sig vapen eller kompetens.

Samtidigt vill jag påpeka att jag tycker att det är ägarens skyldighet att inte vänta med att avliva, ett lidande djur ska självklart hanteras akut.

Envishet och drömmar

Tangotime
2010-05-10 16:24
#20

Jag svarade nej. Hundar/valpar katter/kattungar osv skulle jag nog inte klara av att avliva. Kanske i en akut situation men jag är inte säker. Har slagit ihjäl små fåglar som flugit mot rutan hemma och som inte klarat det så bra som dom faktiskt gör ibland. Det fixar jag även om jag tycker det är äckligt. Men jag skulle aldrig någonsin klara av att "knäcka nacken" av en hund. Inte ens svärfar som är jägare ville hjälpa mig att skjuta en av mina hundar när han skulle tas bort. Så sällskaps djur är kännsligt även för vissa jägare. Svärfar har avlivat rådjur med bara händerna, men hund. Nej det gick inte. (Detta kan iofs bero på att han fick skjuta sin egen jakthund för många år sen efter en allvarlig olycka.)

Annons:
[silkesnosen]
2010-05-27 01:01
#21

Va?? Har aldrig hört på maken…Skulle aldrig slå ihjäl varken katter marsvin el. ngt. annat. Det ingår i djurköpet att åka till veterinären den dagen det blir dags!! Ett skott under ordnade former av skicklig person är åtminstone ngt vettigare. M

Tangotime
2010-05-27 08:28
#22

#21 Fast jag tror att det för dom flesta handlar om akuta situationer. Där det är mest humant att avliva djuret direkt på plats, än att utsätta djuret för en resa till vet.

Jag vet en gammal bonde som skulle skjuta en ko som var sjuk. Han grävde en jätte stor grop ute på en äng och ledde ut kon och sköt den utan att den han förstå ett smack. Och när han "ändå var igång" tog han hand om den 14år gamla Bordercollie tik han ändå tänkt åka och avliva hos vet. Hunden förstog inte heller något. Det är nog jätte jobbigt att göra en sån sak. Men är man duktig tycker jag att alla djur borde få somna in på det sättet, inte ett ont anande, ingen tress…

[silkesnosen]
2010-05-27 10:04
#23

Jo, skott el. bultpistol av lugn djurvän i hemmiljö…tror jag på. Har erfarenhet av trotjänar avlivning av häst på gården och tror nog att det var bättre för just den hästen att det blev så. M

Mari
2010-05-27 10:19
#24

#23 Det där med bultpistol vet jag inte om jag är så mycket för, om jag förstått rätt så blir djuret "bara" hjärndött och lever tekniskt sätt ända tills man tömt den på blod vilket jag inte tycker låter något vidare trevligt.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[silkesnosen]
2010-05-27 10:31
#25

Det går mkt fort.  Hästen märkte ingenting., stendog"..dock var det väl mkt blod..mer lidande för oss. M

Mari
2010-05-27 10:38
#26

#25 Jo de dör ju då hjärnan går sönder men hjärtat fortsätter ju att slå en stund och det är ju själva tömmandet på blod som gör att djuret dör. Har jag läst iallafall jag ha rinte varit med om denna avlivningsmetod men jag tror mycket väl på att djuren inte känner eller lider och att det går väldigt snabbt.
Det är ju ofta vi själva som tycker det är hemskt med olika avlivningsmetoder fast de alla oftast går snabbt och smärtfritt bara de utförs på rätt sätt

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[silkesnosen]
2010-05-27 10:44
#27

Jo..och många gånger skjuter vi människor upp det oundvikliga till sorg för djuren. Varje gång jag åkt till veterinären för avlivning, så har tårarna fallit och efter har jag alltid känt att jag skulle ha avlivat stackaren tidigare.

Det är ett svårt beslut för människan och många djur får lida alldeles för länge. M

Annons:
Mari
2010-05-27 11:15
#28

#27 så känner jag också alldelens för ofta, så synd att man ska vara så blödig.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Tangotime
2010-05-27 15:09
#29

Om jag hade haft möjligheten hade jag avlivat mina djur hemma med ett skott i huvudet. Jag har varit med om flera plågsamma avlivningar hos vet (även om många gått bra) där hunden i mitt fall krampat, varit svår att sätta kanyl på och fått panik osv. Det är inget trevligt för då vet man att djuret faktiskt lider. Sen är det ju en stressfaktor bara att åka till en veterinär för dom flesta djur.

Bultpistol är otäckt att avliva med. Har varit med att avliva häst med bultpistol och den låg och skakade och ryckte i flera minuter. Vet inte vad jag tycker om metoden för hästens skull. Men det var inte trevligt att se…

gulzebra
2010-05-27 15:18
#30

Jag kan inte se varför man inte skulle slå ihjäl ett djur. Visst ser det förjävligt ut, men gör man rätt så dör djuret direkt utan att hinna känna nånting - och om man då kan göra det så pass bra, varför är det så fel? Visserligen ganska ovärdigt för många, men djuret lär ju inte bry sig om värdigheten i hur det dör - och det är ju alltid djuret som ska sättas i första hand.
Skulle själv mer än gärna kunna slå ihjäl djur själv ifall olyckan är framme. Tyvärr håller inte mina nerver för sånt :(

Skjuta brukar jag köra på, jag ringer pappa som får göra jobbet. Det blir inte i hemmiljö iom att jag bor mitt i ett bostadsområde, det vore lite olämpligt att skjuta här :P Istället åker vi till farmor som bor mer avskilt. Jag har dock mest djur som inte stressar upp sig över nya miljöer, de som skjuts brukar mest tycka att nya miljöer är kul och är väldigt självsäkra iom all miljöträning de får medan de lever… Och så finns det förstås djur som skiter fullständigt i omgivningen sålänge det finns något gott att äta - som marsvin :P Djur som stressar upp sig över nya miljöer ser jag inte heller några problem i att skjuta även utanför hemmiljön. Utanför hemmiljön hamnar man ju även om man avlivar hos vet, så det blir ju precis samma sak, med skillnaden att vet tar längre tid och således innebär stress under en längre tid. Däremot ska man självklart skjuta i hemmiljö så långt det är möjligt om djuret stressar upp sig.

Man får se till vad som passar bäst till varje individ helt enkelt. Vissa individer passar inte att skjuta, medan vissa individer inte passar för spruta. Exempelvis har jag en råtta som är livrädd för människor. Jag hoppas verkligen att han kan skjutas om han behöver avlivning i framtiden, iom att det innebär mindre mänsklig kontakt - man håller ju inte fast när man skjuter liksom, och för just den råttan är det så mycket mindre stressigt än att hamna hos veterinär och hållas fast för att få en spruta.
Andra djur jag avlivat har tvärtom inte alls passat att skjuta, bland annat en råtthona med en stor tumör. Hon var lika pigg och glad som vanligt (avlivades enbart för att hon börjat få skavsår på tumören) och rörde på sig alldeles för mycket för att det skulle kännas säkert. Hon fick snällt följa med till veterinären istället.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Tangotime
2010-05-27 16:43
#31

"Jag kan inte se varför man inte skulle slå ihjäl ett djur. Visst ser det förjävligt ut, men gör man rätt så dör djuret direkt utan att hinna känna nånting - och om man då kan göra det så pass bra, varför är det så fel?

Skulle själv mer än gärna kunna slå ihjäl djur själv ifall olyckan är framme. Tyvärr håller inte mina nerver för sånt :("

Jag skulle inte klara av att slå ihjäl ett djur efter som jag inte vet att jag kan göra det på ett slag. Därför tycker jag att det är bättre att låta folk som kan, göra det. Jag har inte heller nerver till det och vet inte hur jag skulle agera i en akutsituation.  Jag tycker att det är fel av folk att slå ihjäl djur om man inte kan göra det på ett bra sätt. Men vet man vad man gör ser jag inget fel i det.

Anders 50
2010-05-28 01:57
#32

Svarade ja. Har gjort så med alla mina hundar och katter när det varit dags och även hjälpt andra med avlivning av deras djur.

Skulle aldrig överlåta en sådan sak åt någon annan, vill göra det själv.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Kristall
2010-06-01 00:14
#33

Om jag hade ett skjutvapen hemma, så ja, kanske. (Enda metoden som jag skulle känna mig säker med.) Men jag vet ju inte om jag skulle klara av det psykiskt heller, då jag aldrig har varit i en sån situation.

Men förhoppningsvis kommer jag aldrig att behöva göra något sådant. Känner flera jägare i närheten som skulle kunna ställa upp om inte veterinären skulle kunna komma.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

isafisa
2010-06-02 00:34
#34

Nej jag är för känslig, klarar inte av det helt enkelt. Lämnar faktiskt det till en kompis till mig som klarar det bättre! Men helst veterinären men är ju inte alltid man hinner dit (Jag har gerbiler)

Annons:
Upp till toppen
Annons: